/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Neon maling
Fra : migBECOOL
Vist : 4795 gange
300 point
Dato : 09-06-07 20:47

Hey ved i om man kan købe maling der reagere på neon ... ligesom når man er i byen og får det der stempel ?? hvor man kan købe det henne ??

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-06-07 21:27

Det kan man, jeg mener det hedder Fluorescerende maling eller simpelthen Neonmaling.
Spørg i din farvehandel, de ved det og kan vejlede i brugen

God fornøjelse!
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 09-06-07 21:27

okay vil jeg prøve på mandag så ...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-06-07 21:28

Hej igen, jeg prøvede at google det - kig her:

http://www.google.com/search?hl=da&q=Fluorescerende+neon+maling&lr=lang_da

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 09-06-07 21:57

jamen jeg skal bruge det til mine vægge der hjemme ? :D

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 09-06-07 23:01

Det er ikke sådan lige til at købe i spandevis

Selvlysende maling
Spørgsmål til de kloge :
Hvor får man fat i selvlysende maling til UFOer eller kan vi lave det selv ????? for vi skal "out in space" d. 15.11
Med flammende og bragende spejderhilsen Rie

Svar fra kemishow:

Hej Rie
Selvlysende maling indeholder normalt enten zinksulfid der er dopet med kobber eller strontiumaluminat der er dopet med yttrium eller europium. Det er ganske uskadelige stoffer, selvom det lyder hidsigt.
I de "vamle, gamle dage" indeholdt selvlysende maling radium, der er radioaktivt, og zinksulfid der lyser når det rammes af stråling. Fordelen var at den type maling ikke skal oplades med lys før den lyser, ulempen....
at den var radioaktiv. Der har været en del skandaler med den gamle maling, senest vedrørende militært teknisk personel der havde arbejdet med den type maling.
(her er et af utallige spørgsmål fra villy Søvndal: http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S4608.htm)
Det er ikke besværet værd, og kræver noget af det lidt mere alvorlige synteseudstyr at lave stofferne selv, men malingen kan købes i de fleste hobbyforretninger og lignende (se dig godt for, der er store prisforskelle). For eksempel: http://www.pandurohobby.dk (søg på selvlysende) http://www.d-s-m.dk/produkter.html (fattig hjemmeside, men mange ting!) Endeligt skulle schjernings farver sælge det www.schjerning-farver.com, men deres hjemmeside er nede. (og legetøjsforretninger er tit også med)
mvh
Peter

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-06-07 23:43

øhm....mon hobbyforretninger fører neonmaling/selvlysende maling i de portioner man skal bruge hvis man ligefrem skal male sine vægge med det?

Noget heeelt andet DUBECOOL
..tror du ikke at du bliver vanvittig i dit hovede hvis dine vægge en malet med neonfarver? Jeg tror det vil være skægt/cool et stykke tid, hvorefter du sikkert vil fortryde noget så infamt. Ikke alene dét - men jeg vil tro at det er sindssygt dyrt at anskaffe! bare man skal have 2½ l. almindelig maling, kan man punge ud med en formue, vi har korset os mange gange når vi har købt maling, sidste gang, her i denne uge, måtte vi punge ud med godt 600 kr. for netop 2½ liter men det var så træbeskyttelse.

Under alle omstændigheder - find en god velassorteret farvehandel mandag, du er modig og jeg ønsker dig held og lykke med dit forehavende

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-06-07 00:16

hvis du har det ultraviolette (sorte) lys, vil en hvid væg lyse, ligesom tænder og hvidt tøj på diskotek.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-06-07 03:55
Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-06-07 10:52

Som kunstnerfarver kan det fås i tuber i System 3.Selve malingen kan man godt male udendørs med, men farven er ikke lysægte. Du kan også få det som farvepigment.