/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Dagpenge fra ASE(Bopæl Sverige
Fra : diet
Vist : 1141 gange
20 point
Dato : 08-06-07 18:07

Jeg har boet i Sverige i ca 3 år men har altid arbejdet i DK. I april måned blev jeg arbejdsløs i ca. 3 uger hvorfor jeg ansøgte min A-kasse ASE om dagpenge. I sidste uge modtog jeg et brev fra dem om at de giver mig afslag på ansøgningen, da jeg bor i Sverige og for at være dagpengeberrettiget skal man have bopæl og ophold i Danmark og at jeg skal henvende mig til A-kasse i Sverige da jeg har adresse der............Men jeg er ikke medlem der men her i DK hos ASE som jeg syntes prøver at snyde mig for mine penge!

ASE har hele tiden vidst at jeg bor i Sverige så denne form for bedrag og humbuk kommer bag på mig. Er her nogen som ved hvem der har ret og hvor jeg får min dagpenge henne?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-07 18:20

Læs denne side

http://www.adir.dk/extern/netpub/pjecer/aforsikret_dk/html/chapter09.htm

der står bl.a.

Citat
En helt arbejdsløs grænsearbejder skal have udbetalt ydelser fra det land, hvor han eller hun har sin bopæl. Hvis du har bopæl i fx Sverige, og du har arbejdet i Danmark, skal du altså have udbetalt dagpenge i Sverige, hvis du bliver helt arbejdsløs. Du anses for at være helt arbejdsløs, hvis du helt har mistet tilknytningen til din arbejdsgiver, fx fordi du har sagt op.

Men tag kontakt til den kommune du bor i i Sverige.

Kommentar
Fra : diet

Dato : 08-06-07 21:45

Men jeg er medlem af A-kasse i DK og har altid fået vide at jeg er sikret dagpenge.....men det er måske ikke tilfældet!!!

Jeg er ikke medlem af A-kasse i Sverige og havde kun meldt at jeg var arbejdsløs i DK, da jeg ikke var blevet gjort bekendt med at jeg skal have dagpenge fra Sverige.

Er her nogen som ved hvem jeg skal kontakte og om jeg stadig er berretiget til dagpenge i Sverige selvom det kun var i DK jeg var meldt ledig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-06-07 22:03

Du skal (af gode grunde) være arbejdsløshedsforsikret der hvor du BOR - IKKE der hvor du arbejder....

Du kan jo ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark når du bor i Sverige......

Så reelt har du betalt til ingen verdens nytte.....

Til gengæld er du bistandsberettiget i Sverige

Kommentar
Fra : diet

Dato : 09-06-07 10:19

Jeg havde spurgt ad da jeg meldte mig ind i A-kasse om jeg var dækket selvom jeg boede i Sverige og ifølge dem var jeg dækket. Jeg tror jeg skal have talt med min AF om det her på mandag for det lugter langt væk.

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 09-06-07 16:18

Du skriver dit spørgsmål i faglige foreninger??

Ase er ikke en fagforening men kun en a-kasse - som markerer sig på at være billigst!

Ja hvis du havde valgt en fagforening inden for dit erhverv kunne du have fået den korrekte vejledning!

Refi er helt forkert på den - man er arbejdsløshedsforsikret i det land hvor man arbejde - sådan er det bestemt i EØS samarbejde (europæiske samarbejde)

For at du kan få vejledning kan du kontakte Eures via dit lokale jobcenter - eller ved at spørge din A-kasse om E301 blanket til overførsel af medlemsperioder!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-07 16:35

Citat
En helt arbejdsløs grænsearbejder skal have udbetalt ydelser fra det land, hvor han eller hun har sin bopæl. Hvis du har bopæl i fx Sverige, og du har arbejdet i Danmark, skal du altså have udbetalt dagpenge i Sverige, hvis du bliver helt arbejdsløs. Du anses for at være helt arbejdsløs, hvis du helt har mistet tilknytningen til din arbejdsgiver, fx fordi du har sagt op.

Kommentar
Fra : diet

Dato : 13-06-07 15:34

Hvor mange timer skal man minimum have arbejdet om ugen hvis man er deltids arbejdsløs og har krav på at DK betaler Dagpenge?

Jeg havde et deltidsarbejde i tiden jeg var arbejdsløs men var kun på arbejde 1 x 4 timer på hele måned.