|
| Et par spørgsmål om Puch. Fra : Puch1 | Vist : 2595 gange 300 point Dato : 06-06-07 15:25 |
|
Hej. Jeg har nogle spørgsmål ang. min Puch Grand Prix.
Hvad gør et L-Rings stempel, hvordan virker det, og hvad er effekten i forhold til standard, giver det noget at køre med L-Ring i stedet for standard, når man også har en 20 mm. karbu ?
Når udstødning kanalen skal bores op, er det så kun hvor udst. sidder på, så den får en mere skrå udgang, eller er det hele vejen igennem. Og hvordan gør man ? Vil en 28 mm. Udst. være god nok til min 20 mm. karbu.
Det skal siges at jeg også skal lave eviltricket på min motor som ligger skilt ad for tiden. Hvor man fylder alle krumninger i krumtaphuset. Jeg ved godt motoren ikke har særlig godt af det, men den er lidt slidt i forvejen. Og min knallert bliver også brugt til markræs. Derfor alt dette.
Til det næste spørgsmål, skal det siges, at jeg har haft kørt med min 20 mm. karbu, mens indsugnings hullet kun var 17 mm.
Men jeg har kørt med både den store karbu, og så en indstillelig fra en vz'er, og hvergang jeg kommer op i topfart (40) så begynder der at komme små lyde, lyder lidt som om den ikke får benzin nok. Men tænkte om det var noget med tændingen? kondensator eller platiner?
Der kommer også et topstykke på, som bliver planet helt i bund. Skal jeg skifte dyse efter alt dette ?
Alt dette skulle efter sigende kunne give 5 Hk, jeg ved ikke om det er rigtig, men jeg vil bare gerne op i nærheden af de 70 km/t. som jeg kan med dette. Jeg ved godt jeg kan få mere ud af det hvis jeg smider tun cylinder på. Men det vil jeg ikke.
Håber i vil svare på alle spørgsmål, eller bare nogle af dem.
-Tak
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-06-07 15:59 |
|
40 km/t med de der tiltag. Så er der noget der er slidt op eller ikke duer. Plumb + karburator plejer at give væsentlig mere. Med lidt gearing burde 50-60 nemt være indenfor rækkevidde.
L-stemplet giver noget mere omdrejningsvillighed. Noget bedre end hvis du bare kører hakket.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 06-06-07 17:02 |
|
1. Der er ingen forskel på alm ring og L-ring. ikke noget du kan mærke.
2. Du skal lade være med at porte din udstødningskanal.
Hvis hullet bliver for stort, så vil stemplet "falde" ned i hullet og smadre det hele.
Køb hellere en 45mm Tuncylinder som er lavet af aluminium. Så får du en cylinder der er teknisk udformet til at yde mest muligt som du derfor ikke behøver at ændre på.
3. 28mm forrør er rigeligt fint til en Puch, og evt. monteret med en BiTurbo udstødning.
4. Eviltrikket bør du nok lade være med og istedet højglanspolere krumtaphuset og skyllekanaler, også i cylinderen.
5. De lyde den laver, kan du beskrive dem yderligere?`
Og ja, du skal stort set altid skifte dyse når du ændre på din motor.
6. 3773, ved du hvad et L-ring stempel er? Det har intet med indsugniningen at gøre.
Det betyder blot at den kun en enkelt stempelring som er formet lidt anderledes ved samlingen og en enkelt stempelring istedet for 2 betyder mindre friktion, som betyder flere omdrejninger og mindre modstand, men mindre levetid.
7. Du skriver til sidst at du ikke vil skifte cylinder, det forstår jeg ikke at du ikke vil.
Det giver rigtig godt, specielt til markræs, da det kræver rigtig mange HK at kører på jord istedet for asfalt. Så nu hvor din motor er skilt ad, så se lige efter om den er fræset op ved skøret og hvis ikke, så gør det og sæt en 45mm alm. eller 45mm membran eller 47mm cylinder på.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 06-06-07 17:03 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-06-07 18:01 |
|
Jeg kender skam udemærket L-stemplerne fra dengang vi købte en Puch tre-gear fra NY!!!!
L-stempelerne var (ihverttilfælde dengang) kortere end et almindeligt stempel, og havde lidt mere "top" på, svarende til at du planede topstykket. L-stemplet gav på mine Puch knallerter bedre omdrejningsvillighed, frem for når man hakkede et almindeligt stempel. Og til din orientering NoShyGuy, måtte vi dengang lave alt lortet selv, idet man forbød al handel med tunsæt og tuningsdele tilbage i halvfjerdserne. Derfor stod vi troligt ved fræsere og drejebænke og fiksede dele, der kunne få skidtet til at rende stærkere.
Eksempelvis kom der et par årgange Maxi'er med lidt større skyllekanaler end ellers (de rendte iøvrigt 45 uden der var pillet. Cylinderen derfra. Et planet topstykke fra samme. Et el-stempel. 13 tands-fortandhjulet fra en maxi og bagkædehjulet fra en puch scooter. Alt monteret på en flagskib. Kunne du score en del'lorto eller andet større karburator var det det bedste, ellers hed det en rival gennem en tomos-karburator, og derefter save et par millimeter af gasspjældet. Voila og 100 kmt var inden for rækkevidde ned af bakke. Af udstødninger havde vi kun smelder-potten (effektpotte) eller den lange fra 5,3 tunsættet.
Jeg har selv haft 2 MS'ere, en super, en Flagskib og en Everton 4 gears. Min broder havde VZ. Og vores var IKKE de langsomste, tværtimod......
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 06-06-07 19:19 |
|
Ok, du kender dine ting gennem tiderne.
Det var ikke ment som en provokation.
Men L-ring burde ikke hentyde stempellængden.
Jeg har selv haft en Monza med 45mm alu cylinder på, dellorto 18mm og standard potte.
Anede ingenting om knallert dengang så jeg solgte den igen.
men nu er det jo år 2007 og butikkerne bugner med tunsæt, så hellere købe noget der virker istedet for at lave noget som aldrig vil give det samme.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-06-07 19:29 |
|
LOOOL
En Puch der er skruet meget i, der kun render 40, trænger til en slem overhaling........
Hvor gode alle de der sæt er idag, tør jeg ikke spå om. Har ikke leget med dem, men de gamle Puch'er er relativt nemme at skrue i, og det er ikke så grusomt bøvlet at få hevet noget power ud af dem, omend Tomos'erne nok var mere holdbare (og så kunne man putte et par gear mere i dem).
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 06-06-07 22:47 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 07-06-07 08:21 |
|
Effektpotterne giver mest, men støjer også mest. Bitubo'en er en kombination. Men vær obs på at optimalt skal en effektpotte tilpasses til et givet omdrejningstal, ved at afstanden fra udstødningsåbningen til indsnævringen i piben tilpasses.
Et gæt hedder at La Franconi udstødningen giver mest (men den kræver tilpasning for at du optimalt). Cromen er rarere at høre på (mest anvendlig til gade-cykler, med mindre man er pjattet med at køre om kap med stridserne).
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 07-06-07 14:56 |
|
Grundet de 40 km/t, kan jo også være min gearing. Det er ikke den højeste. 11-33
Den trækker sku fint nok. Lige nu køre jeg med en 2 gears motor, den sparker også okay til, med standard stilbar strålespids, men køre med en fandens masse omdr. i tomgang ?
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 07-06-07 22:30 |
|
"udstødning chrom" er meget meget lydløs.
meget mere lydløs end den originale og den giver godt.
Den som jeg har haft bedst erfaring med er BiTurbo. Fartmæssigt.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 08-06-07 22:47 |
|
Nemlig. Og støj, det er fjende nummer 2.
nummer 1 er jo panserne... grrrr.
Hele hemmeligheden ligger i at kører rigtig hurtigt meget lydløst.
anyway, jeg måtte lige gå op og se hvad det hele startede med og da det er en markræser, så bør du klart sætte en 45mm cylinder på og en franconi 32mm på, så skal den nok fræse noget jord op.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 10-06-07 21:59 |
|
Jeg har snakket med pappa om det.
Jeg er enig ligesom ham. At jeg ikke vil ud og fyrre mange penge af i et godt tunsæt, til den her knallert, da den ærlig talt ikke er så meget værd mere.
MEN - Jeg søger en Puch VZ50, til når jeg bliver 16, og den skal nok komme til at sparke igennem, når den først engang bliver fundet, og så en 17-20 mm karbu. En 60 ccm cylle fra sverige, og så med 28 mm udst. Ikke det vildeste, godt nok til mig, og vel også til omkring 70 km/t. ???
-Nogle andre fif til at få til at køre stærkt ?
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 10-06-07 22:06 |
| | |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 12-06-07 11:18 |
|
Jeg har hentet den nu.
Er der en der vil være så venlig at forklare hvordan man tjekker om tændingen er 100 % i orden ?
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 13-06-07 08:37 |
|
Med et søgerblad kan du tjekke åbningen på knikser kontakten. Kan ikke huske om ikke det er i omegnen af 0.4 mm eller deromkring den skal åbne. Men det kan findes på nettet (og ellers ved noShy det garanteret).
Tændingstidspunkt kan tjekkes med et meget tyndt stykke papir i knikserkontakten, Drej forsigtigt tændspolen til papiret slipper. Må med en skydelære gennem tændrørshullet. Tændtidspunktet (papiret slipper) skal være 2mm før top. Tændtisdpunktet ændres ved at dreje hele tændpladen.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 14-06-07 21:08 |
|
Jeg søger lige lidt rundt på Kandu, for at se om jeg kan finde tændings opsætningen, den må være blevet skrevet før :)
Men i må gerne skrive den igen (Pallebhansen har jeg forstået ved det)
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 19-06-07 22:07 |
|
Det var noget vildt på en monza :P
- Jeg har også selv en drøm om at jeg en dag skal TOPTUNE en monza, ms eller en vz :D
NYT SPØRGSMÅL: Tænding?
Hvordan tjekker jeg om platinerne trænger til at blive skiftet? hvordan tjekker jeg kondensator?.
Evt. Tændspole? Og så lysspolen, da der pludselig ingen lys er på den?
- Tak
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|