/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
blow off ventil aúdi a 3
Fra : niklasss
Vist : 2026 gange
100 point
Dato : 04-06-07 15:44

hej jeg har en audi a 3 1.8 turbo årgang 99......
...

jeg har lige sat en hks blow off ventil i og nu har den lidt svært ved at stå i tomgang nogle gange........

....... er der nogle der kan hjælpe mig med det på forhånd tak....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-06-07 17:02

Din motor er ikke særlig velegnet til en blow off, men du har den vel kun på for lydens skyld.
Der findes også efterligninger af HKS blow off ventiler, som ikke er så gode, den orginale koster omkring 1900kr.
Men ventilen bør jo være lukket, og derfor ikke skulle have nogen betydning for tomgang.
http://www.hksusa.com/categories/?id=1062

Men der kan være fejl på turboladerens ladetrykreguleringsventil, som kan undersøges ved:
Sørg for at tændingen er afbrudt.
Afbryd ladetrykventilens multistik.
Kontroller modstanden over klemmerne på ladetrykventilen, den skal være 25-35 ohm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : niklasss

Dato : 05-06-07 00:10

det er en kopi hks som jeg har købt og du skriver lukket sytem ved ikke så meget om biler og turbo men den blev monteret sådan at den ene slange til ventilen er blevet blindet af

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-07 16:35

http://www.ultimate-racing.com/Products/Evo8Index-US-BOV.shtml

Ideen med en blow off ventil(BOV), er i grove træk, at turboen ikke skal lave så stort et tryk, at det skader motoren og turboen, og at turboen ikke skal falde så meget i omr. når man skifter gear.
Altså du racer ud af vejen, turboen som drives af udstødningsrøgen løber hurtigt, og smider meget luft ind i cylinderen gennem indsugningsmanifolden. Nu slipper du pludselig speederen, (Måske for at skifte gear)men turboen er ikke kommet ned i omdr. så den laver et meget stort tryk i indsugningsmanifolden, og bremser nu også turboens omdr. fordi der er meget modtryk(Den kan ikke komme af med den luft den smider ind) Når du nu giver gas igen, bliver turboen stadig oppe i mange omdr. (når du har monteret blow off ventil,) og er klar til at levere meget luft/power.
Blow off ventilen som er en overtryksventil, (En simpel plade som lukkes tæt af en fjeder, og først åbner når trykket kommer på feks. 1 kg/cm2) åbner og smider overskuddet ud.
Overskuddet kan smides ud i motorrummet (Giver det største knald), eller smides ind mellem turbo og gasspjæld (kaldes så en bypass valve), så luften genbruges.
Men hvis du blænder en slange, så kan den da ikke virke?
Mener du den lille vaccumslange?
http://www.serioussolutions.com/evo/hks_ssqv.htm
http://www.gofastbits.com/index.php?parentid=faqs&option=faqs&sub_option=faqs_bovs
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-07 17:45

Forresten er din ventil med justering, så den skal strammes, så den lige akkurat er lukket ved tomgang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : niklasss

Dato : 05-06-07 22:01

nej den ene store som går over til luftfilterkassen blev blindet af ved du hvordan man justere på den så den lukke helt men kan det ikke være farligt hvis den så ikke kan komme af med luften og laver over tryk i turboen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-07 22:46

Hvis ventilens fjeder ikke er spændt nok, så står den selv i tomgang lidt åben, og så passer luft/benzinforholdet ikke, da der sidder en luftmængde- måler som bestemmer hvor meget brændstof der skal sendes ind. Og den tror der sendes meget luft ind, og øger brændstofmængden.
Men alt luften som den har målt kommer ikke ind i cylinderen, da noget smides ud af den "utætte" blow-off ventil. Derfor er det nok at den ikke går rent i tomgang.
Hvis den store som kan gå over i luftfilterkassen, blev lukket af, hvor kommer den så af med trykket?
Nej det kan jo ikke være farligt, for før hvade den jo ikke nogen blow off, så det kan kun blive bedre for turboen. (Den er jo født uden blow off)
Blow off ventilen har i virkeligheden 2 ventiler indbygget, en der åbner for et lille overtryk (lille menbran), og en størrer til kraftigt blow-off. Men skruen der sidder udvendig, spænder eller løsner fjederen.
Jeg vil tro, at når du skruer med uret, så spændes fjederen.
Øø, hvordan du kan se nøjagtig om den smider noget luft ud i tomgang, tja, måske med en let bold, eller papir der ligges ovenpå den slange du har spærret (Ved at fjerne spærringen.
I det mindste kan du da starte med, at gasse op, og slippe gassen, for at se hvor den blæser ud henne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bodypaint

Dato : 14-06-07 16:33

Hvis det bliver et lukket system kommer den piftelyd ikke. Kun i åbne systemer.

Måske skal du også have en wastegate. Det kan pallebhansen nok snakke mere om.

Godkendelse af svar
Fra : niklasss

Dato : 20-07-07 15:18

Tak for svaret pallebhansen.