/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
pensionsopsparing
Fra : frankthomsen64
Vist : 3150 gange
50 point
Dato : 01-06-07 23:15

Hej

Har været ansat i et firma gennem længere tid som timelønnet, i denne periode havde jeg en pensionsopsparing hvor jeg betalte en del og firmaet betalte en del.

Senere blev jeg funktionæransat - i forbindelse med dette var der ikke længere nogen pensionsopsparing.

Har talt med en veninde, som mener at det er lovpligtig med en pensionsordning, hvor man betaler en del og firmaet en anden del.

Hvis min veninde har ret, kan jeg så gøre krav på den manglende firmaandel ???

Frank

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-07 23:23

Står der ikke noget i din ansættelseskontrakt vedr. pensionsording??

Kommentar
Fra : frankthomsen64

Dato : 01-06-07 23:25

Har ikke nogen ansættelseskontrakt

Kommentar
Fra : frankthomsen64

Dato : 01-06-07 23:26

Vi er 3 på samme arbejdsplads som ikke får pension - vi er alle gået over fra timelønnede til funktionæransatte.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 01-06-07 23:29

"En tredje mulighed er, at der slet ikke er aftalt pension i ansættelsesforholdet. I så fald bør lønnen være tilsvarende højere, så den ansatte selv kan indbetale til en pensionsordning Af skattemæssige årsager skal man i så fald lade sin arbejdsgiver administrere indbetalingerne til pensionsordningen."

se her - http://www.bf.dk/dk/59D3FC2C-1A87-4A56-9E4C-1023D321DF1E.htm

Så der er ikke krav om du skal have det...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-07 01:17

Den eneste lovpligtige pension der er er ATP, og det får du vel, men var ikke det du mente.

Der er mange overenskomster, som indeholder en pensionsaftale, og det var nok sådan du havde det som timelønnet.
Det er derimod et spørgsmål om du ikke stadig er omfattet af overenskomst, selv om du har fået anden status. Det afhænger af om der er en rigtig foverenskomst mellem virksomheden og et fagforbund, og hvad der står i den.

Man skal have en ansættelseskontrakt, eller nedskrevnent ansættelsesbrev med betingelserne anført. Det er lov og følger af et EU krav. Det er væsentligt i mange henseender at man kan bevise at man er ansat , og siden hvornår. Der er lønsedler ikke nok. Se det nederste link.

Der må være et forbund, som kan hjælpe dig . I princippet kunne du også klage til beskæftigelsesministeriet; men det er nok en sej omgang, med megen træghed, og prøven at undslå sig.

En ny lov giver dig ret til erstatning hvis du ikke har fået en kontrakt.
Prøv at vise arbejdsgiveren den og forlang 3 måneders løn i erstatning.
Så vågner han nok op :

Husk der er mangel på arbejdskraft for tiden. Så det er nu du skal stille krav.

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2007/0017430.htm

Og se i øvrigt også her

http://www.ret-raad.dk/personalejura.htm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-06-07 07:50

Du må jo være medlem i en fagforening, forelæg dem dit spørgsmål, og de er der for at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 08:43

Du skal have en ansættelseskontrakt, i bliver jo snydt.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 03-06-07 17:42

hej

Hvis du er dækket af en overenskomst SKAL du have pension. Jeg har gravet lidt i det "øverste" arkiv - og kan simpelthen ikke komme i tanke om en DK overenskomst uden pension.

Manglende kontrakt koster dit firma 10.000 i bøde. De har 30 dage fra dit ansættelsestidspunkt til at lave en.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-07 09:08

Jeg vil også bestemt anbefale dig at bede om en ansættelsesaftale. Egentlig 'kræve', men det lyder bedre at sige 'bede om'.

Hvis du er medlem af fagforening og er under en overenskomst, så skal du sikkert som nævnt med i en pensionsordning. Hvis ikke forhandler du jo selv din løn og her kan du - hvis du vil - medtage en pensionsordning.

Endelig kan du selv snakke med bank/forsikringsselskab om at lave noget i den retning. Så betaler arbejdsgiver dog ikke en del, men det modsvares forhåbentlig af en højere løn. Du kan også få det der kaldes en 'arbejdsgiveradministreret ordning' - Her er det arbejdsgiveren der sørger for indbetalingen, men trækker det hele i din løn. Det er der en (lille) fordel i for dig.

Accepteret svar
Fra : krakgt

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-07 10:32

Hej Frank

Tag en "snak" med din arbejdsgiver
Din arbejdsgiver skal lave en ansættelses kontrakt, hvor din pension enten skal fortsætte, eller du skal have en kompensation ( mere i løn ) for det beløb arbejdsgiveren slipper for at betale efter du er overgået til funktionær status
Det er en forhandlingssituation, hvor du skal sælge dig selv bedst muligt ~ er i mange ansatte er der måske en overenskomst, hvor der helt tydeligt står noget om pensioner
Er i få, så forsøg på jeres personalemøder at tage emnet op
Det undrer mig at der betales pension til timelønnede, og ikke til funktionærer
Som en skrev tidligere i strengen - hvad er det for en pension der er betalt til
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 12:11

Det beviser bare at funktionærer arbejder under slaveforhold,
fordi det er fint at være funktionær.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 04-06-07 12:21

Hej Teil
Du tager helt fejl - funktionærloven beskytter arbejdstageren, og det koster at lave en handling som strider imod dette - trust it, jeg ved det, har måtte betale
Men - hold nu fast i strengen så Frank kan få et svar på sit sp.
mvh

krakgt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 12:29

Frank er jo et tydeligt eksempel på funktionærer der
ikke kender eller tør kræve sin ret.
Funktionærstillingen er jo fin, så bider man det sure i sig.
Det ser man masser af eksempler på.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-07 13:04

Teil - ikke enig.

Der er masser af ansatte der ikke kender deres rettigheder, medhjælpere, timelønnede og funktionærer. Og så er det eneste vi ved jo at frankthomsen64 siger han mangler ansættelseskontrakt. Det kan nemt være smuttet fordi arbejdsgiver ikke er 100% hjemme i reglerne (der er ret nye) og ikke betragter frankthomsen64 som nyansat.

Sidst jeg var funktionær (for 15 år siden) skulle jeg gå 2 år (1 år?) uden pensionsordning hvorefter arbejdsgiver betalte 1/3 af indbetalingen til firmaets pensionsordning. Noget sådant kan også være årsag til at frankthomsen64 ikke er med i ordningen - hvad ved jeg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 13:08

Jeg tror arbejdsgiveren er en snu ræv.
De timelønnede har jo en pensionsordning.
Funktionærerne må op og markere sig ellers
bliver de snydt, og det bevidst.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-07 13:48

OK - Teil kender åbenbart frankthomsen64 og hans arbejdsplads bedre end jeg. Så jeg holder op med at udtale mig.

Godkendelse af svar
Fra : frankthomsen64

Dato : 07-06-07 23:49

Tak for svaret krakgt.