/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vedr. Ændringer af vanger
Fra : michael_30
Vist : 463 gange
300 point
Dato : 29-05-07 21:56

Hej
Min kammerat har kigget på en Golf 4.
Han har fået at vide at vangerne foran er blevet ændret lidt, for at den kunne sænkes mere end 60mm.
Er det lovligt at ændre på vangerne, selv om de er blevet styrket ekstra, med ekstra stål?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 29-05-07 22:18

Hvis vangerne bliver ændret skal den til syn og godkendes

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 29-05-07 22:50

Det kaldes en konstruktiv ændring. Hvis det er tydeligt at se og det kan godkendes, kan din kammerat risikere at skulle betale afgift af det.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 29-05-07 22:56

Citat
Det kaldes en konstruktiv ændring. Hvis det er tydeligt at se og det kan godkendes, kan din kammerat risikere at skulle betale afgift af det.

Hvor meget kan sådan afgift blive?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-07 22:57

Citat
Er det lovligt at ændre på vangerne, selv om de er blevet styrket ekstra, med ekstra stål?

Nej, det er det ikke, og for det første skal det som nævnt godkendes som en konstruktiv ændring......men værre er det, at eftersom det er i en bærende del af bilen, kan det meget vel tænkes, at man vil forlange bilen underkastet en del tekniske undersøgelser for at finde ud af, om stabiliteten/bæreevnen er blevet forringet i karosseriet....og det er en langsommelig, dyr og besværlig affære.....sådan en bil skal han blive langt væk fra, for det vil kun gi' problemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 29-05-07 22:57

Citat
Hvis vangerne bliver ændret skal den til syn og godkendes

Er det et krav, eller kan han vente til den bliver indkaldt til periodisk syn?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-07 23:14

Altså, hvis man stoppes i sådan en bil, risikerer man at blive kaldt til syn såfremt det opdages der er ændret noget....men ellers kan man til periodisk syn gøre opmærksom på, at der er foretaget ændringer der skal forsøges godkendt.......men altså, lyt nu efter:

Bilen bliver íkke bare "sådan lige" synet og godkendt med en konstruktiv ændring i vangerne......og hvis der så forlanges undersøgelser/målinger på den, og det så ikke kan godkendes....hvad så......

Og så har han spildt måske 20000 kr, for så meget koster det nemt at få bilen gennem sådan en proces og blive testet.

Og muligvis kan bilen bygges om igen til oprindelig konstruktion alt efter hvordan ændringerne er lavet, men ellers.....ja så står din kammerat med en bil der måske kun er lige til ophug...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-07 23:15

Den skal synes lige så snart der er blevet ændret, og kan ikke vente til det alm. periodiske syn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 23:23

Konstruktive ændringer som ikke er godkendte....................godtages ikke af forsikringsselskaberne.
Altså - du kan risikere at betale hele skaden selv, ved uheld.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 30-05-07 00:33

Skidt med at skulle betale skaden - det kan jo højest rende op i 2 biler eller lignende - - MEN tænk på hvad erstatning til de skadelidte kan komme op i - OG forsikringsselskaberne kan måske være hårde at hive kontanter ud af, men når de ved de står med en at sende regningen videre til, så er det en h-e-l-t anden sag..... SÅ betaler de bare, OG sender regningen videre (og husker at opfriske kravet, så det ALDRIG forældes)
Kort sagt : hold jer langt væk fra den slags.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-05-07 07:22

Hvis bilen skal bruges til STOCK-CAR, er det i orden,så køb den, men kør aldrig til syn med den.
Der er vel dele der kan bruges til ophug?

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 31-05-07 19:25

Tak for svaret Nordsted1.
Har tjekket hos synsmand. Den skal godkendes af fabrikanten, altså af VW i Tyskland. Så min ven finder en anden Golf 4

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-07 23:21

Selv tak, din ven lyder fornuftig