/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
havebassin
Fra : hynke007
Vist : 1054 gange
100 point
Dato : 26-05-07 08:43

hejsa.

Vi har et have bassin på ca 3500 L. som ligger i sollys det meste af dagen. indholder følgene fisk: 50 guldfisk, 3 stør og 2 græskarper. Vores filter system består af: 300 L/t luftpumpe køre i døgn drift, 6000 L/T filterpumpe som går igennem et spandfilter på ca 5000 L/T vand. Som køre fra kl 06:00 til kl 22:00. vi har selvfølgelig også planter i vores bassin.

Så er mit spørgsmål hvad kan det være at vi får grønt vand i løbet af en uge efter lige at har haft det tømt og genfyldt?

spørgsmål 2: hvorfor holder fiskene sig omkring luftpumpen?

hilsen
kim hynkemejer

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 26-05-07 08:55

grøn vand er som regel= alger..

er det nogen træer i nærheden??
og bliver vandet cirkuleret godt nok???

at de er lige ved pumpen, er tegn på at ilten i bassinet er væk...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-05-07 09:12

du har alt for mange fisk i dit bassin. fisk forurener meget, og det skal væk igen for ellers giver det alger. fiskene holder til ved luftpumpen, fordi der er mest ilt i vandet der. du begår også en stor fejl ved at tømme bassinet. vandet skal finde en naturlig ballance, og det tager tid. når du så tømmer det, skal det starte forfra med at genoprette ballancen. det bedste er at køre vandet igennem et filter. du kan lave et bassin eller en brønd med sand i hvor du så lader vandet løbe igennem når du pumper det op. herfra skal det jo selvfølgelig retur til bassinet. hvis det skal holdes rimelig rent, skal der pumpes ret store mængder. men prøv i første omgang at reducere fiskebestanden. ca 10 - 15 stykker på 15 - 20 cm i længden er absolut max. og prøv at slukke luftpumpen. et bassin i den størrelse skal ikke have tilført luft på den måde. du ser jo heller ingen skovsøer der har installeret luftpumpe. ilten skal nok finde ned i vandet ad naturlig vej, og guldfisk kan overleve i næsten hvad som helst. jeg har selv en 3000m2 stor sø i haven, hvor der er 9 husstande der leder overfladevand fra septiktanken ud i. og her triver både skaller, ål og gulsfisk ganske udmærket.

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 26-05-07 09:15

at ilte vandet kan også gøres med at lade det løbe ned af en trappe...
eller lave en kunstig bæk med sten i bunden som vandet cirkulere rundt i..

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 26-05-07 09:26

hej

ja der står nogle træer men ikke lige ved siden af dammen. ville det ikke hjælpe med et uv lys??

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 26-05-07 09:31

kan du ikke lave et mindre bassin på et højere niveau end det store,
også pumpe vandet op i det og lade det løbe i en bæk ned til det store bassin...

i bækken kan du lægge et underlag af sten... gerne større sten.

som vandet så bliver iltet af at løbe henover ned til bassin1..

stillestående vand rådner eller bliver grumset og fyldt med alger og andet skidt..

så ved at skabe en kunstig cirkulation, kan du måske lave den balance der kræves...

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 26-05-07 09:38

hej

det bliver ikke nemt da det er meget fladt der hvor den er nu. ville det hjælpe hvis jeg købte et spring vand?? vandet står ikke helt stille da det køre igennem et spandfilter hvor der er nogle plast dimser i

Accepteret svar
Fra : Arials

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-07 09:41

selv om en del af vandet bliver cirkuleret er det ikke sikkert det er alt vandet der bevæges rundt..

kommer an på udformningen af pumpe indløb/udløb..

et spring vand kunne sagtens hjælpe på en del af problemet..

men som en skrev tidligere, kan være du har for mange fisk i blandt andet..

men start med at prøve et springvand og se om det hjælper...

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 26-05-07 09:47

ok det vil jeg så prøve... ja jeg ved godt at vi har mange fisk i men syndes ikke det er så vildt at det er skadeligt. det er jo svært at skille sig af med nogle af fiskene... da de aller jo er lige flotte. den pumpe vi har i står på bunden og pumper vandet op i en tønde hvorefter at vandet bliver filteret og bliver sendt tilbage til toppen af bassinet

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 26-05-07 09:48

er indløb og udløb meget tæt på hinanden???

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 26-05-07 10:15

nej ikke så tæt ca 50 cm fra hinanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-07 14:06

For mange fisk og for meget foder .
Så enkelt er det.

Alger kan modvirkes ved hyppig vandskift - højest 1/3 ad gangen- med regnvand eller afkalket vand. så slipper du af med ophobede gødningsstoffer.
planter er pæne, men har ingen praktisk betydning. Hvis filtre og planter aklene skulle omsætte affaldsstofferne, skal du have det tætbeplantet og nøjes med 1 guldfisk.

Bassinet passer til ca. 20 små guldfisk. når man skifter vand månedligt.

Godkendelse af svar
Fra : hynke007

Dato : 26-05-07 14:42

Tak for svaret Arials.
jeg vender tilbage hvis jeg får et problem. men jeg vil nu prøve at sætte et springvand ud i bassinet