/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Låne penge med laveste rente?
Fra : Dynamitleo
Vist : 528 gange
54 point
Dato : 25-05-07 12:27

Hej

Jeg bliver student om en måned, og så holder SU'en op, derfor bliver detlidt svært at betale huslejen og de andre regninger.

I den forbindelse har jeg tænkt mig at tage et lån på ca. 10.000 kr for at kunne holde mig oven vande her i sommermånederne, ind til jeg begynder at få SU igen efter ferien (skal nok læse på sdu).

Hvordan låne jeg de penge billigst? Jeg har danske bank, men kan man fx ikke få en billigere rente hvis man opretter en konto i nogle af de der internetbanker? Afdragene skal være på ca. 500 kr/måneden.

Mvh en fattig studerende uden forstand på penge!

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 25-05-07 12:30

Du bør lave en kassekredit, og så få den nedbragt efterhånden som du kan.../ har mulighed for

der får du den fordel at du kun betaler renter af det du er nødt til at hæve, og kun i den periode

de er hævet...straks pengene går ind igen, sparer du renter...

på den måde sparer du mere end du får ved en lidt lavere rente på et lån hvor du

betaler renter af hele beløbet fra starten...

good luck

Henrik

Kommentar
Fra : Dynamitleo

Dato : 25-05-07 12:34

Hmm godt råd, men plejer der ikke at være ågerrenter på en kassekredit?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-05-07 12:41

Jo - tidligere var 'kassekredit' ofte forbundet med højere renter end 'Lån', men det har udjævnet sig.

www.mybanker.dk er vist bedste oversigt over rentesatser.

'Lønkonto med tilknyttet kredit' er en mulighed - jeg tror dog ikke det er favorabelt, men ved ikke meget om det.

Endelig er der følgende mulighed for løbende udbetalinger når man ikke studerer: Arbejde. Du skriver at du er studerende uden forstand på penge. Overforbrug er en hård men effektiv skole. Ellers kan man bare lære denne enkle regel: Brug aldrig mere (snarere lidt mindre) end der kommer ind, medmindre du har en færdig plan. Det har du åbenbart ikke.

Kommentar
Fra : Dynamitleo

Dato : 25-05-07 12:50

Det var en god hjemmeside, den der homebanker. Vil tage et nærmere kig på den.

Mht arbejde, så er det svært at finde noget når man fortæller at man flytter udenbys om få måneder. Har haft arbejde for kort tid siden.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-05-07 12:50

Gå ind og snak med din bankrådgiver, der findes ikke noget billigere end det bankerne og sparekasserne kan tilbyde, Kassekredit hører ikke til de laveste renter. Men der er flere forhold at tage i betrgtning, Det ved din bankrådgiver alt om,han er ikke ude på at "plukke" dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-07 12:55

Hvis du er en fattig studerende kan jeg da råde dig til at overveje et sommerjob. Ude i sommerlandet skriger man på unge mennesker, der har lyst til et job i sommerlandet. Er man lidt smart kan det snildt kombineres med et eller andet i et telt og/eller en campingvogn. Oftest vil man hjælpe med logi, hvis dette er problemet. http://www.uuj.dk/?vm=12286 Kan huske de i avisen klagede sig over det kneb med at finde unge mennesker til at tage et ryk henover sommeren. Og vælger du eksempelvis sådan en sommerby, kan man jo forene det nyttige med det sjove og møde en masse andre mennesker. Og lidt roden på nettet + www.jobindex.dk burde snildt kunne give et par måneders job (+formentlig en bunke nye venner).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-07 13:00

Desværre er meget af det manuelle arbejde idag overtaget af andre (eller maskiner). Men i mine unge dage var det moderne at hakke roer, plukke jordbær og den slags. Der tjente vi skillingerne. Og selvom det af visse personager betegnes som idiotarbejde gav det en ok skilling og vi lavede så ikke ulykker så længe.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-05-07 13:03

Ferieafløser - reklameomdeling

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-07 13:07
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-05-07 13:11

Nu fik vi jo ikke den isvinter! Så måske får vi en issommer, isfabrikanterne får brug for ekstra hjælp.
Den med roehakning hører "oltiden" til :-? og den der kalder det idiotarbejde har ikke prøvet, Der har aldrig været penge i roehakning for uøvede, :-?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-07 13:24

Uanset billige renter er det en forkert indfaldsvinkel at LÅNE sig ud af problemerne når der er andre udveje

Så i arbejdstøjet - så kan du sagtens tjene de 3-4.000 om måneden de drejer sig om.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-07 13:33

Du kan snildt tjene mere... Flere af mine niecer har fornuftigt haft sommerjobs i cafeteria'er, grillbarer og den slags. Lønnen er skam ikke så ringe endda. Og de er flinke til at holde overenskomsterne der idag.

Sikke noget pis at fyre af mht roehakningen. Vi fik i sin tid timeløn svarende til ca en andenårslærling dengang med roerne. Samme løn fik vi iøvrigt om vi kørte hø, halm, lugede valmuer eller hakkede roer. Dem der kørte akkorder på rækkepriser tjente lidt mere. Men det var ok arbejde og man fik en masse sol!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-07 13:34

PS Mht begrebet idiot-arbejde. Netop, ham der bruger begrebet har aldrig lavet en skid!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-05-07 14:08

Her i Jylland var roehakning kun på akkord, der var ikke alle der kunne tjene føden med det, Nu hakker man ikke roer mere, ikke til foderbrug. Jeg ved ikke med sukkerroer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-07 14:19

Her i jylland fik vi faktisk timeløn (der hvor jeg hakkede). Iøvrigt skulle vi ikke "leve" af det. Var 16 år dengang. Bønderkar'lene vi hakkede sammen med var på fast månedsløn og kost&logi. Sådan fungerede det dengang.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-05-07 16:11

Jamen 16årige skulle vel også leve? Det skulle de da der hvor jeg tjente! Jeg har hakket roer i en stor del af Jylland, kun på akkord til alle uanset alder, der var ingen der fik noget foræret.Det var dengang der både var tjenestekarle og roer til - ingen af delene eksisterer mere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-07 16:15

Citat
kun på akkord til alle uanset alder

Har også kun prøvet til FAST pris pr. række....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-05-07 17:54

Nu bruger vi jo mandens spørgsmål til, at fortabe os i nostalgi. Roearbejde findes nok ikke mere - man bruger andre fodermidler. Jeg arbejdede på de store bøndergårde i min ungdom, der var det skik med årsløn + akkord i roerne, andet har jeg ikke hørt eller oplevet. Roeakkorden kunne give en rigtig pæn ekstraskilling til den øvede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-07 12:11

Citat
Nu bruger vi jo mandens spørgsmål til, at fortabe os i nostalgi

Det er det der sker når spørger IKKE deltager i egne spørgsmål...