/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Terassen buler
Fra : zakdk
Vist : 1493 gange
200 point
Dato : 23-05-07 22:55

Efter to år buler terassen nogle steder. Er løsningen at leje en pladevibrator, og stampe den der hvor den buler ?? og kan man evt. gøre det selv ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-07 23:06

Hvis det er fliser - kommer buler af at underlaget sætter sig...
Tror ikke det er noget der buler op, snare noget er buler ned...
Hvis det er tilfældet kan du tager fliserne op og lægge lidt mere sand under...

Noget tyder på at underlaget ikke er komprimeret nok inden der blev lagt fliser...
mvh Ben

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-07 00:42

Løsningen er at lægge fliserne om for at få et ordentligt resultat.

Der kan være flere årsager til det buler.....for dårligt funderet inden fliserne blev lagt så underlaget har "sat sig" uensartet, trærødder der arbejder i jorden, myrer der underminerer visse områder o.s.v....og der skal du under alle omstændigheder alligevel have fundet årsagen til bulerne, for ellers flytter du bare rundt på dem eller risikerer det bliver værre ved at stampe det.

Du vil få meget svært ved at få det jævnt og ved at stampe med en vibrator nu, vil du bare banke fliserne fra hinanden, og alt efter hvor tykke eller rettere tynde fliserne er, risikerer du at de knækker....

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-07 00:45

Man kan komprimere så meget man vil med pladevibratior. Når grus får vand nok vil kornene flytte sig, og når vandet trækker ud efterlader de gruskornene så de passer bedre sammen. Gruset fylder mindre og der bliver fordybninger. Spar pladevibrator ved nyanlæg og vand i stedet gruset ned.

Ved reperation lader man det faste grus ligge og fylder i hullerne til der bliver plant.
Pladevibrator gør det kun værre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-05-07 07:12

Selvfølgelig er den bedste løsning at omlægge fliserne, og komprimere underlaget, men det kan være et spørgsmål om hvor stor en vibrator det skal være, jo større jo bedre, for hvad har der været under terassen tidligere, og hvad er der fyldt op med. Og skal siges, hvis der er muld eller ler og værre hvis der er tendens til fugtig bundforhold, vil der om vinteren hvis frosten kan nå disse ske en hævelse, men den vil falde delvis i sit leje igen. Hvis du har mistanke om ustabile bundforhold må du tænke på en udskiftning i ca. 25-30cm. tykkelse. - For mig lyder det som en terasse, som har været etableret i omkring 5-10 år, og så er det komprimeringen der er dårligt udført dengang.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-05-07 11:34

dova har ret - det kommer da an på hvad der er årsagen.

Når du taler om at stampe bulen ud med en pladeviberator, så ku det meget vel være rødder. Her hjælper en pladeviberator ikke, hverken ovenpå eller under fliserne. Op med de berørte fliser og lokalisér roden. Følg den hen mod udgangspunktet (helst udenfor flisearealet) og skær den over, og fjern så det der rager op over underkanten af flisen.
Hele det døde stykke af roden burde ideelt fjernes, men hvis den ligger i grus går der nok adskillige år inden den rådner og efterlader et hul, og til den tid skal alle fliser nok lægges om alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 16-06-07 13:34

Tak for svaret dova.