/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Brandbiler.
Fra : peterpyt
Vist : 1355 gange
50 point
Dato : 23-05-07 15:47

Hej ..
Er der elektronisk fartbegrænser i brandbiler, altså den type som vi kender fra almindelige lastbiler?

mvh
Peter..

Accepteret svar
Fra : mercerpigen

Modtaget 60 point
Dato : 23-05-07 16:07

Mig bekendt ikke.
De er jo heller ikk udstyret med fartskriver.
Redningskøretøjer og renvationskøretøjer er fritaget for fartskriver(Er det ikk det der står i teoribogen til lastbil

Men skal lige spørge vor fartskrivermand i morgen. Jeg er lastvognsmekaniker til dagligt.
Hvad er grunden til spørgmålet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:09

Citat
Redningskøretøjer og renvationskøretøjer er fritaget for fartskriver

Gælder også rutebusser...

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 23-05-07 16:39

Og postlastbiler så vidt jeg ved..

Stillede spørgsmålet til en chauffør engang da jeg ikke kunne forstå hvorfor de postlastbiler kunne ligge og køre 110+ på motorvejen om natten.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-05-07 16:44

Men det er nu alligevel meget sjældent at brandbiler har brug for at køre mere end 90 km/t

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-07 18:39

Brandbiler er så meget forskelligt.
Det er ikke lastbiler ret mange af dem.
En del er personbiler andre er nærmere varebiler.
De fleste er indrettet til 6 eller 8 mand. og nærmere minibusser.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-07 18:51

Citat
Og postlastbiler så vidt jeg ved..

Stillede spørgsmålet til en chauffør engang da jeg ikke kunne forstå hvorfor de postlastbiler kunne ligge og køre 110+ på motorvejen om natten.

Uanset de er fritaget for fartskriver eller ej, skal de nu være plomberede så de max kan køre 90 km/t

Men 110 + er altså meget til en lastbil...og tvivler på at det er noget ret mange chauffører praktiserer, da det vil være ensbetydende med farvel til kørekortet lige på stedet .......mange begår den fejl, at de sådan lige løseligt tjekker farten på en lastbil efter deres personbils speedometer......som oftest viser en del for meget

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 24-05-07 08:10

Er en fartskriver så det samme som en fartbegrænser??
Jeg spørger bare af interesse, og så fordi jeg forleden kom om ved en brandbil som jeg syntes kørte temmeligt hurtigt...
/ Peter..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 08:12

Nej - de to ting har ikke noget med hinanden at gøre.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-05-07 08:43

Og postlastbiler er IKKE fritaget for fartskriver

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 24-05-07 09:17

turistbusser bliver også plombert til 90 med minder de har en tempo100 til tyskland så bliver de plombert til 105

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 24-05-07 10:31

Nå - men så er svaret altså at brandbiler kan køre hurtigere end 90 km/t og dermed ikke er "plomberet / begrænset på nogen måde". Om der er fartskrivere eller andet udstyr til registrering af hastighed har jeg ikke noget forhold til.

/ Peter..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 10:48

Citat
men så er svaret altså at brandbiler kan køre hurtigere end 90 km/t

Tvivler på de KAN køre meget hurtigere Uanset begrænsning....

Men det kommer selvfølgelig an på HVAD du kalder brandbiler

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-07 11:41

Citat
Er en fartskriver så det samme som en fartbegrænser

Nej, det er det ikke, men de har forbindelse med hinanden i de biler der har fartskriver.

Begrænseren er en spærring der gør, at der "lukkes af" i motoren når det passer med at bilen kører 90.

Fartskriveren er et "ur og speedometer " der måler hastigheden og hvornår bilen kører eller holder stille og tegner det ud på en skive.

Det nyeste er så, at der i helt nye biler i stedet for systemet med skiver, bruges en digital fartskriver hvor chaufføren får et kort der stoppes i og oplysningerne så lagres derpå. Og det kort kan så bruges i alle de biler han kører i og som har installeret det nye system.

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 25-05-07 07:50

Tak for svaret mercerpigen.