/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bakterietest
Fra : Jimmy17
Vist : 3249 gange
50 point
Dato : 22-05-07 09:55

Hvor kan man købe sådan nogen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-07 10:52

Hvad kunne du tænke dig at teste for ???

Vil du bare lave totalkim ? (alle bakterier som er til stede)

Eller vil du være mere specifik ?, f.eks. kolibaktier eller lign ?

Men det er desværre bare ikke så nemt at "teste" for bakterier, de skal inkubere for at testen virker hvilket betyder at du skal have fat på et varmeskab.

Skal man have resulater et totalkim i løbet af minutter er det noget meget dyrt udstyr der skal anvendes, her snakker vi 3-500.000,- kr

Men er du ligeglad med inkubering osv. og bare vil se nogle resultater for om der er mange eller få bakterier for sjov kan du købe nogle agar plader her:

http://doctorsshop.euromedicin.dk/catalog/index.php?cPath=16_65&osCsid=404bedb7d35e81faf14a8c80505402fb

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-05-07 10:58

Har bl.a. på tv set nogen små tingester, hvor man kunne teste,
eks. et bord for bakterier generelt

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-07 11:28

Du kan sagtens købe nogle små agar plader. Men problemet er stadigvæk at du skal have dem i et varmeskab i f.eks. 3 dage for at få et resultate du kan bruge.

Tager du f.eks. en prøve på broder med sådan en plade og lader den ligge i 2 dage vil den måske vise at der er en smule bakterier, lader du den ligge 2 dage mere vil palden være helt fyldt med bakterie kolonier.
Så du kan ikke rigtig bruge tallene til noget hvis man ikke gør det under kontrollerede forhold.

Når man i industrien tester for bakterier, laver man en test som kommer i varmeskab ved præcist 37C i f.eks. 3 dage og så tæller man dem. Lader man dem stå ved 35C i kortere eller længere tid vil man få et helt forkert resultat.

Hvis man laver en bakterie test vil man næsten altid finde nogle baktier.

Men det er de færreste bakterier som egentlig er farlige.
I levnedsmiddelindustrien vil man samtidig med at kigge på det totale antal bakterier og kigge specifikke baktier, så som salmonella og coli baterier.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så vil du ikke få ret meget ud af at lave en bakterie prøve af dit bord eller lign, hvis du ikke kan opbevare prøven rigtig, da resultatet ikke kan bruges til noget.

Gør grundig rent, men en ren klud og tør evt. af med sprit eller Rodalon, så er du bakterierne kvit.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 22-05-07 11:35

Dem du tænker på er nok sådan nogle:

http://www.aqua-salis.dk/web2/web2_userFiles/Image/dip1.jpg

Det er dem som de bruger i rengøringsprogrammet i TV, men de skal også forbi et varmeskab i xx timer

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-05-07 11:51

Det er lige netop dem ja.

Men okay, det med varmepåvirkning havde jeg ikke lige tænkt over.
Og varmeskab er ikke ligefrem noget jeg har

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-07 11:54

Det er dem her du skal bruge til hjemmebrug:

http://doctorsshop.euromedicin.dk/catalog/product_info.php?products_id=181&osCsid=f76fc546b3f90740ced227f7489d85f6

eller her:

http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&gID=3055&filter=M

De skal godt nok i varmeskab ved 37C i xx timer, men man kan jo til hjemme brug lade dem stå, lidt længere ved siden af oliefyret (eller andet varmt sted)

Den eneside giver dig total bakterier, den anden side fortælle om der er E-coli (indikerer at man ikke har vasket hænder ordentlig efter toilet besøg (afføring))

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-05-07 12:30

pas på ikke at blive som Moud i Matador Husk at spitte nøglehullerne!
Nogle af de rør man kan købe til hjemmebrug kan incuberes i et termostatreguleret vandbad, nå¨men hvem har sådan et. Det billigste er at gøre nogenlunde ordentlig rent,

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-06-07 19:07

Tak for svaret thulin.