/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Overnatning/camping i naturen
Fra : melbit
Vist : 5220 gange
100 point
Dato : 22-05-07 08:58

Hejsa........ Kan nogle fortælle mig OM det er tilladt at overnatte/campere på de danske strande og skove i en autocamper. Så vidt jeg har fundet ud af er det tilladt på rastepladser ved vejene, ( hvis man er træt nok?????) men den regel gælder vel ikke på stranden og andre skønne områder?
Meget gerne links
På forhånd tak for hjælpen
Melbit

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-05-07 09:03
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-05-07 09:09
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-05-07 10:06

...ikke med overnatning i autocamper på teltpladsen/stranden ... men parkerautocamperen på p-pladsen, og slå et telt op på en af de mange (primitive) teltpladser max. 1 nat, så får du en unik oplevelse

Jeg ville sq blive sur, hvis der pludselig stod en autocamper midt på stranden, eller teltpladsen inde i skoven!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 10:15

Stouenberg henviser til Campingreglementet. Vær opmærksom på at det kun gælder for egentlige campingpladser, dvs. steder der erhvervsmæssigt udlejes til overnatning. Campingreglementet bliver brugt som argument mod at 'fricamping' skulle være tilladt, men det er misforstået. Det er væsentligst rettet mod evt. brådne kar indenfor campingpladsejere.
Stouenberg har også et link (og tak for det) hvor han henviser til Statsskovvæsnets regler for 'Teltning for den stille skovvandrer'. Spændende - den har jeg ikke set før. Den skal opfattes som en 'Tilladelse fra den private grundejer (staten) til at udnytte hans grund på visse betingelser'.

Skal jeg prøve at systematisere:

1. Offentlig vej, herunder tilknyttede sidearealer såsom rastepladser. Overnatning er tilladt (Obs - på øde mørke rastepladser kan det være farligt). Der må ikke henstilles genstande som kan være til gene for andres brug af arealet. Dette tolkes normalt som at man ikke må bruge færdselsarealet/p-pladsarealet til campingmøbler. Men i rabatten hvor det ikke generer nogen ville jeg uden bekymring sætte frokostbordet op og tage dem ind igen efter frokosten/kaffen. Anvisninger fra vejmyndigheder (kommune/region/vejfolk/politi) skal efterkommes. Herunder tolkes et 'Camping forbudt'-skilt normalt som at man ikke bør stille campingmøbler op overhovedet (selvom de ikke generer) og at man begrænser sig til en enkelt overnatning.
2. Private fællesveje (alle andre 'almindelige' veje): Tilsvarende regler
3. Campingpladser (erhvervsmæssigt udlejet): Følg anvisningerne
4. Andre arealer med offentlig adgang (mark- og vejfredsloven). Mange havnearealer, strande etc. falder i denne kategori. Hvis der ikke er anvisninger, skilte eller lignende så må du skønne ud fra arealets karakter, hvordan du tror ejeren kan acceptere anvendelsen, og iøvrigt følge hans anvisninger, hvis han kommer farende med jagtgeværet. At smide en stor autocamper for enden af den offentlige sti til vandet tror jeg ikke lige er meningen. At parkere på en havn der hvor bådene står om vinteren vil ofte være OK.
5. Deciderede private arealer: Her er det nemt. Spørg pænt om lov. Sig at du - i modsætning til så mange skovsvin - hører til en gruppe der værdsætter at nyde naturen i ren og ubesmittet form og iøvrigt medbringer egen papirkurv og spildevandstank. Du lover kun at efterlade dine hjulspor. Hav evt. altid en flaske rødvin parat.

Og vis så ekstra hensyn. Autocamperfolket er en udskældt gruppe - mest tror jeg det er ledet af campingrådet, men måske er der osse misundelse inde i billedet. Parkér diskret, flyt gerne til nabo-p-pladsen midt på dagen etc.

Meld dig ind på www.dacf.dk

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 10:19

Jeg er helt enig med berpox.
Heldigvis er det sjældent at se eksempler på en sådan mangel på konduite som berpox, men det er da sket.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 10:21

Ups
"mangel på konduite som berpox,"
skulle naturligvis have været
"mangel på konduite som berpox beskriver,"

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 22-05-07 10:54

Tak for alle Jeres svar.............. Men nu er det altså ikke mig der skal ud og campere men at jeg næsten hver weekend har "udsigt" til en del autocampere der slår lejr på stranden på modsatte side af hovedvejen.......... Det er lidt træls når man samtidig kan se udledning af spildevand og efterladt affald........... Men jeg "tør" jo ikke blande mig for meget

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-05-07 11:09

Det er jo bare at meddele politiet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-07 11:36

I Danmark er det slet ikke tilladt at slå telt op eller campere/overnatte med autocamper eller campingvogn på offentlige steder (rastepladser, skov, strand osv.) med mindre stedet er markeret som "camping tilladt". På privat grund kan man campere, hvis man har fået lov af ejeren.

Så det henrikkrebs skriver, er ikke rigtigt:

Citat
1. Offentlig vej, herunder tilknyttede sidearealer såsom rastepladser. Overnatning er tilladt (Obs - på øde mørke rastepladser kan det være farligt). Der må ikke henstilles genstande som kan være til gene for andres brug af arealet. Dette tolkes normalt som at man ikke må bruge færdselsarealet/p-pladsarealet til campingmøbler. Men i rabatten hvor det ikke generer nogen ville jeg uden bekymring sætte frokostbordet op og tage dem ind igen efter frokosten/kaffen. Anvisninger fra vejmyndigheder (kommune/region/vejfolk/politi) skal efterkommes. Herunder tolkes et 'Camping forbudt'-skilt normalt som at man ikke bør stille campingmøbler op overhovedet (selvom de ikke generer) og at man begrænser sig til en enkelt overnatning.

Der er så nogen få områder i DK, der er indrettet som "primitive" overnatningspladser hvor der må slås telt op.
Det kan der læses om i linket her:

http://www.skovognatur.dk/Ud/Tema/Skovvandrer/Overnatning/

melbit

Når du ser nogen parkere, kan du ringe efter politiet, og hvis de kommer mens der camperes, vil de ulovlige campister få en klækkelig bøde

mvh dova

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 11:42

" udledning af spildevand og efterladt affald" lyder overraskende på mig (medmindre der er tale om at de benytter de offentlige affaldskurve ligesom alle andre). Der er ingen grund til ikke at 'turde' blande sig. Bedst selvf. ved at gøre det på en saglig og afdæmpet måde. Tro mig, 99,999% af de mennesker du føler dig generet af gør det ikke med det formål at genere dig. Enten tænker de sig ikke om eller - i extreme tilfælde - de er ligeglade med dig.

Det lyder som om der er tale om et område reguleret af naturbeskyttelsesloven.
Er området en privat strand, så er ophold i nærheden af bebyggelse slet ikke tilladt (færdsel til fods er). "slår lejr" vil normalt ikke være tilladt på sådanne områder. Først og fremmest ville jeg kontakte arealets ejere og spørge om anvendelsen er i overensstemmelse med deres intentioner.

Det er rigtigt at autocampere ofte fylder mere i landskabet end andre personvogne, men desv. kan vi jo ikke bestemme hvordan vores naboer udnytter deres grunde / lader dem udnytte. Jeg ville fx. gerne have haft at min nabo havde placeret huset et andet sted på grunden. Så havde jeg haft udsigt til fjorden.

Fortæl gerne: Afstand til strand? Er der 'fast vegetation'? Afstand til beboelse? Hvem ejer arealet? Hvordan er det din umiddelbare opfattelse at arealet er tænkt anvendt?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 11:51

Det Dova skriver:
Citat
I Danmark er det slet ikke tilladt at slå telt op eller campere/overnatte med autocamper eller campingvogn på offentlige steder (rastepladser, skov, strand osv.) med mindre stedet er markeret som "camping tilladt".

.. det er ikke rigtigt.

Kan Dova dokumentere det han siger?

Kan du evt. også forklare hvorfor trafikministeriet kan sige dette:
http://www.dacf.dk/home/DACF/pressen/nytrafik.pdf
.. det må i så fald være noget frygtelig vrøvl.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 22-05-07 11:59

Har talt med ejerne af grunden og de er heller ikke for at folk camperer dernede.......... Jeg vil gætte på at der er ca. 40-50 m. til vand-kanten, så efter min opfattelse ER det på stranden. Der er godt nok lidt græs og en bitte grusvej der fører hen til et "skummelt" wc. Afstanden til vores ejendom er nok 30-40 m. men vi er IKKE ejere af grunden på stranden.
Grunden har tidligere været anvendt til nogle af de første sommerhuse i DK - men de er skyllet i fjorden for rigtig mange år siden. Så i mine øjne er det "bare" rekreativt område der ligger lidt forladt hen. Men som sagt bruges flittigt til parkering og overnatning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-07 12:40

Nu er der STOR forskel på at "overnatte" og "campere"

Det Dova mener er efter al sandsynlighed i forbindelse med camping.....

Overnatte må du overalt (i mobilhomes,campingvogn - ikke telte) hvor bilen ikke holder ulovligt parkeret....

Men det foregår uden borde og stole og andet opstillet graj.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 12:43

Ja - efter det foreliggende lyder det som om ejeren ikke kan forbyde offentlig adgang (til fods langs stranden). Om han kan forbyde ophold (af dem der kommer gående til fods) afhænger af afstanden til beboelse.

Jeg tror jeg ville putte det i kategori 4 i mit svar ovenfor 22-05-07 10:15

D.v.s. at vi skal have fat i Mark- og vejfredslovens §17: "Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde."

Hvis vi vender denne på hovedet, så står der faktisk at jeg *godt* må komme og holde med min autocamper 'fordi det ikke er forbudt'. Hvis det derimod havde haft karakter af fx privat have, så havde det forholdt sig anderledes. Og henkaste affald må jeg selvfølgelig ikke, og jeg er dybt bekymret over at du har sikker viden om at det er autocampernes ejere der har ansvaret for denne del. De har jo alle plads til affald i bilen og deres gulv inde i bilen flyder næppe af affald. Hvorfor skulle de så smide affaldet udenfor? Men som sagt - specielt hvis der i forvejen holdt en autocamer eller to, så ville jeg selv kunne finde på at parkere/overnatte der. Og jeg ville endda hævde, at det var lovligt.

Heldigvis har ejerne stadig lov til at bestemme over deres ejendom - altså lige bortset fra færdsel til fods langs stranden. For mig at se er der følgende muligheder for at ændre situationen:

1. Han kan opsætte indhegning eller et skilt med 'Parkering forbudt'
2. Hvis det lige netop er autocampere han har set sig gal på, så 'Autocampere forbudt' (eller 'Folk med lige fødselsdato forbudt' eller 'kommunister forbudt' eller 'kapitalister forbudt' - hov, det er nok ulovligt)
3. Hvis det er hensynet til din udsigt: 'Parkering med køretøjer over 1,95 cm forbudt'
4. Hvis han godt vil tjene lidt penge: 'Parkering 1-6 timer 5 kr, 6-24 timer 30 kr' og evt levere yderligere services mod yderligere betaling (her kommer campingreglementet ind - jeg kender ikke detaljer).

Du kunne evt. tilbyde ham at betale for skiltet.

melbit - jeg er ked af at jeg (efter at detaljerne er kommet frem) hører til den gruppe der kunne have fundet på at genere dig. Jeg har dog kun haft camper i så kort tid at jeg ved at jeg ikke har holdt et sted der lige passer på din beskrivelse. Jeg håber det af ovenstående fremgår, at det har jeg ikke haft til hensigt at genere nogen, og at jeg faktisk anstrenger mig på at undgå at den slags sker.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 12:51

refi >> jeg skelner meget tydeligt i min oversigt mellem overnatning og campering, og det er den Dova skriver er forkert. Indtil han har dokumenteret sin påstand tror jeg fortsat min oversigt 22-05-07 10:15 er 100% korekt og nogenlunde fyldestgørende - den dækker dog ikke SAMTLIGE reguleringer der kan være på området.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-07 13:14

Citat
D.v.s. at vi skal have fat i Mark- og vejfredslovens §17: "Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde."

Hvis vi vender denne på hovedet, så står der faktisk at jeg *godt* må komme og holde med min autocamper 'fordi det ikke er forbudt'

Glem det, det handler om at færdes TIL FODS på anden mands grund

Og det der gælder her på et strandareal , er naturbeskyttelseslovens paragraffer om "offentlighedens adgang til private skove og udyrkede arealer som f.eks. strand, brakmark o.s.v."

Der kan man opholde sig mellem 7 morgen og solnedgang, såfremt man overholder den lovpligtige afstand til beboelse....og altså ikke noget med overnatning.
Og der gælder reglerne at færdslen sker til fods og altså ikke noget med, at fordi man opholder sig på et privat udyrket areal, at det dermed er lovligt at medbringe motorkøretøj.

Så vidt jeg lige husker er det § 23 og 24 i naturbeskyttelsesloven

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 22-05-07 13:23

Henrik........... Tak for dine klare udmeldinger, det er da noget man kan (næsten) forstå. Sådan som jeg læser det, så hvis noget IKKE er forbudt, er det tilladt?
Kan godt følge at det er skønt at campere/overnatte lige hvor man lyster - men har altid haft den opfattelse at det måtte man ikke............ Dette er ikke ment som brok Men efterhånden som de forskellige vogne er så flot udstyret, kan jeg da se et problem for naturen og campingpladserne.
Men nu var det jo ikke det som mit spørgsmål handlede om
PS. Jeg er ikke synderlig generet af campisterne - hvis de bare for pokker vil gå tidligt i køjen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-07 13:27

Citat
RASTEPLADSER
Det er ikke tilladt at overnatte på rastepladser.

http://www.ungcamping.dk/s/destinationer/Danmark.asp

Og uanset hvad du linker til henrikkrebs, er det nu sådan at at kommunerne kan
udstede lokale bestemmelser, og der vil du finde, at langt de fleste kommuner har udstedt forbud mod at opholde sig (overnatte) på rastepladser med køretøjer indrettet til camping mellem kl 22 aften og kl 06 morgen.

Det kan findes i kommunernes lokale politivedtægter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-07 13:28

Citat
Kan godt følge at det er skønt at campere/overnatte lige hvor man lyster - men har altid haft den opfattelse at det måtte man ikke

Det må man altså heller ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-07 13:39

Campingpladserne har deres egne regler - så hold dem udenfor

Der er INGEN der kan forbyde dig at overnatte hvor parkering er tilladt, om det så er på rådhuspladsen....

Men, som sagt, KUN overnatte (intet løst grej må opstilles)

Citat
Men som sagt bruges flittigt til parkering og overnatning

Og er det IKKE forbudt at parkere - er det heller ikke forbudt at overnatte...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 14:07

Citat
Det kan findes i kommunernes lokale politivedtægter.

De lokale politivedtægter er ophævede. I stedet er trådt ordensbekendtgørelsen 511 (2005) - den indeholder intet herom. Jeg har ikke tjekket i hele landet om der er indført lokale regler, men fx har jeg for Århus's vedkommende kun fundet lokale regler for orden på kirkegårde. På Fyn er vi tættere på - se http://www.politi.dk/Fyn/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/parkering/ men fortsat kommer vi ikke tættere på end 'frakoblede campingvogne'. I Ålborg er der generelt forbud om parkering på tidsubegrænsede p-pladser mere end 7 døgn for bl.a. autocampere og andre personvogne og max 48 timer for campingvogne. Fra Bornholm skrev vicepolitikommisær Jan Egelund Nielsen i sidste uge til mig: "Autocampere kan benyttes på offentlige områder, så længe der ikke er tale om egentlig campering. En enkelt overnatning anses ikke for egentlig campering."

O.s.v. o.s.v.

Men jeg modtager da gerne dokumentation for hver enkelt af 'de fleste kommuner'.

Peer Neslein og familie er afhængig af campingbranchen, og oplysningerne bl.a. på ungcamping.dk er præget heraf. På autocamper-nyt fra samme koncern har de fået rettet teksten: "QuickStop ordningen gør det attraktivt at opholde sig i naturen i dagtimerne, for derefter at indlogere sig på en DK-CAMPingplads for natten."

Hele denne sag er præget af et kraftigt lobby-arbejde fra Campingrådet/campingpladsejerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-07 14:16

Citat
RASTEPLADSER
Det er ikke tilladt at overnatte på rastepladser.

Hvordan havde du tænkt dig f.eks. lastbilchauffører skulle takle den.....

Den er vist hjemmelavet.... (eller gælder telte....)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-05-07 14:16

Vedr. rastepladser i Danmark

Citat
Danmark: tilladt for 1 nat, må ikke antage karakter af campering.

http://www.hanses-campingsider.dk/rejseplanlaegning/motorvejsikker.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-07 14:22

Ja uenigheden er stor.....

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 22-05-07 14:31

Ja ja og nej nej............. Vi er alle vist lidt forvirrede ??? JEG er i hvert fald
Men fra lige om straks ved jeg at det bliver indskrevet i vores lokalplan at der IKKE må overnattes i div. vogne i hele området........ Men det ved I ikke, hvis I skulle få behov for en overnatning. Derfor må det vel være kommunens PLIGT at oplyse evt. overnattende gæster at >det må man ikke< og det gøres vel bedst med skiltning......... Hvis da kommunen kan få tid......... ???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-05-07 14:39

Hvis der ikke er udtrykkeligt skiltet med autocamper-parkeringsforbud så er der nok ingen der kan hævde, at der er tale om campering, så længe man ikke har slæbt borde eller stole frem, eller kørt markise og/eller støtteben ud.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-07 14:44

Citat
være kommunens PLIGT at oplyse evt. overnattende gæster at >det må man ikke< og det gøres vel bedst med skiltning

Se så er der heller ingen diskussion....

Det drejer sig vel om de steder hvor det i forvejen er tilladt at parkere (også om natten)...

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 22-05-07 14:55

Nordsted........... I min verden er der stor forskel på en rasteplads og et strand-område. Og kan fortælle dig at det er der også i "campisternes" verden. Der er absolut ingen der overnatter på rastepladsen der ligger lige over for stranden.............. Ved udemærket godt at det er tilladt med en overnatning på rastepladser (hvis du er træt nok)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-07 15:01

M.h.t. rastepladser langs offentlig vej er sagen ret klar: Overnatning i al fald en enkelt nat er tilladt, men campering forstået som at stille 'affald og andre uvedkommende ting såsom campingmøbler' på rastepladsen er ikke tilladt. Autoritative kilder (se ovenfor) siger dette. Diverse rygter (sat i verden af bl.a. campingrådet) siger godt nok noget andet, men det kan man ikke tage sig af.

M.h.t. Melbit's oprindelige spørgsmål tror jeg jeg må trække lidt i land og give dova (delvis) ret: Uudnyttede arealer er ikke omfattede af mark- og vejfredslovens krav om at der skal skiltes, hvis et forbud mod biler (inkl. autocampere) skal håndhæves. Sidste del af §17 om skiltning knytter sig kun til "ad en privat vej", ikke "på anden mands grund", og hjemmelen til at færdes *til fods* skal så ganske rigtigt søges i naturbeskyttelseslovens bestemmelser om udyrkede arealer.

Privatejede *veje*: Ja, her må du køre med en passende bil, hvis der ikke er skiltet andet.
Privatejede *udyrkede arealer* som ikke er en del af en offentlig vej: Nej, det kræver tilladelse for både færdsel og ophold.

.. medmindre det altså betragtes som en plads i.h.t. privatvejslovens §4 - for så er reglerne stort set som for offentlige veje.

Jeg ser ingen anden praktisk løsning end enten at lade stå til (politiet kan intet gøre uden en anmeldelse fra ejeren) eller at ejeren lader opsætte skilte hvis han vil regulere forholdene.

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 23-05-07 09:29

Tak for svaret dova. Og tak til Henrik for de gode input........... Lidt klogere blev man da - omend der er mange "tolkninger" af de forskellige regler.... Hav en god dag