/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grunder/silicone-emulsion
Fra : blomsterfreaken
Vist : 3119 gange
300 point
Dato : 22-05-07 07:30

Jeg har købt Glamur siliconeemulsionsmaling til en fritstående udendørs mur. Det er en mur, der afgrænser to overdækkede terrasser, men hvor det yderste af muren er udsat for noget vejr og vind.

Væggen har været vandskadet, men er nu repareret, det yderste stykke med helt nyt pudslag på min side.

De fleste har anbefalet Mikrodispers som grunder, og det ville da også være det letteste, da jeg har noget stående.

Men jeg har set, at man til siliconeemulsionsmaling anbefaler en helt anden grunder med tilsyneladende helt andre egenskaber. F.eks. har Beckman en, men den koster 597 for 10 liter, lidt meget til det lille stykke mur.

I malerforretningen, hvor jeg købte Glamur, anbefalede han også en anden grunder, selv om Jotun faktisk laver en speciel grunder til siliconeemulsionsmalingen (iflg. nettet).

Muren er af gasbetonblokke. Pudset.

Er der nogen, der ved, hvilke argumenter, der evt. er, for at vælge den specielle grunder til siliconeemulsion?

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 22-05-07 07:41

Et eksempel på en silikonegrunder:
http://www.pansor.com/?alias=showproduct&placement_name=content.product&add_content_id=4215*

Tilsvarende den grunder, jeg har stående:
http://www.pansor.com/?alias=showproduct&placement_name=content.product&add_content_id=1722

Her er en maling, svarende til den, jeg har købt:
http://www.pansor.com/?alias=showproduct&placement_name=content.product&add_content_id=4241

Typisk vejledning, der anbefaler silikonegrunder:
http://www.pansor.com/?page_id=2992

*Er der nogen, der kender prisen på denne?

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 22-05-07 07:42

Jeg fik lige ødelagt linket til siliconegrundere, så her kommer det igen:

http://www.pansor.com/?alias=showproduct&placement_name=content.product&add_content_id=4215

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 22-05-07 07:53

Jeg er da ret indstillet på silikonegrunderen, så måske går mit spørgsmål mere på et mærke, hvor man kan købe en mindre portion til en rimelig pris!

Jeg har selv fundet: Dyrup Murimprægnering 4583 fåes i 0,75l, men ingen pris.

Skalflex Vandreflex - (Bauhaus), heller ingen pris.

Så jeg må vel bare på køretur igen, eller kan nogen finde priser til mig?

Accepteret svar
Fra : pipsen78

Modtaget 300 point
Dato : 04-07-07 20:32

Flügger har et forholdsvist nyt produkt, som har erstattet den tidligere silikonegrunder. Den er mere vandafvisende end den velkendte mikrodisperser/forankringsgrunder og anvendes under alle typer facademalinger - lige pånær silikatmaling, som er helt for sig. Grunderen hedder Impredur og findes i 1 + 3 + 10 ltr til omkring godt 100 kroner for en liter og små trehundrede for liter.

Godkendelse af svar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 04-07-07 22:00

Tak for svaret pipsen78.

Det lyder ellers godt - og Flügger, der plejer være de dyreste. Desværre har jeg allerede købt og malet, endte med Beckmans 10 liters og har selvfølgelig en masse i overskud...

Håber andre kan få nytte af det.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 04-07-07 22:01

Og vil lige sige, at den Dyrupmaling, jeg tidligere henviste til, ikke duer, den må ikke overmales...

Vandreflex fra Bauhaus kunne jeg heller ikke finde/bruge (kan desværre ikke huske)...men var i Bauhaus uden held...

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 04-07-07 23:28

jeg så godt, at datoen var lidt gammel, men så kan andre jo nok få nytte af det. Og med hensyn til at Flüggers plejer at været dyrest, så er det ikke helt sandt - de er billigst på langt de fleste produkter til både ude og inde.... Men skyd løs med noget andet en anden gang - burde nok kunne hjælpe igen...