/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
koder gammel industrimaskine
Fra : PrivateDK
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 21-05-07 22:13

Jeg har et par gamle industri boremaskiner til kraft.
Jeg ville lige prøve om de virker.
Jeg monterede et kraftstik på kablet.
blå - nul, fase - sort og brun, gul/grøn - jord.
Så slog HFI relæet fra.
Så ville jeg lige se i dåserne på maskiner om kablet var korrekt monteret i dåserne.
Her er så nogle koder som jeg ikke kender.
Den ene har koderne A, B, C og jord
Den anden har koderne X, Y, Z og jord
Er der nogen der ved, hvordan der skal forbindes til kraft med de koder?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-07 23:45

X, Y, Z er de 3 Faser.
Du har åbenbar, nogle maskiner som kun kører på kraft (380/400V)
Den blå du omtaler er nok mørkeblå, og derfor også til kraft. Det er lyseblå som i de sidste ca 30 år er blevet brugt til nul, før den tid kunne man bruge sort.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-07 00:21

ABC og XYZ er viklingsfaserne . Der er ikke jord i boremaskiner, hvis det da ikke er jordbor
Farverne kan du ikke basere noget på.

Du skal se på mærkepladen hvilken spænding viklingerne er til og så koble i Y eller D så det passer .
hvis du ikke ved hvad det betyder så hold dig fra selv at lege elektrikker og få fat i en.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-05-07 01:29

Jordledningen er skruet direkte på huset af boremaskinen inden i dåsen.
Hvis jeg forstår korrekt, så er de fra en tid før nul ledning.
Jeg skal derfor finde den rigtige rækkefølge at koble dem til fase L1, L2 og L3.
Der er billeder af mærkepladen her:
http://share.shutterfly.com/action/welcome?sid=8Act2jZqzbOXbQ

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-05-07 01:36
Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-07 10:39

220/380 er 220 volt mellem faserne eller 380 volt mellem faserne.
I DK har vikun 380 volt mellem faserne
380 volt er hævet til 400 volt

Du har sikkert et klembrædt i din maskine som ser sådan ud:

o o o

og forbindelsen skal være sådan:

o-o-o der forbindes til stjerne
o o o
F F F

farverne til maskinen vil sikkert være

L1 = Fase = mørkeblå
L2 = Fase = Sort
L3 = Fase = Brun

Omløbsretningen vendes ved at bytte om på 2 faseledninger

Din gulgrønne jord til stelskruen.

Da maskinen er lavet af jern og ikke dobbelt isoleret må du sikre dig at jordklemmen i tavlen er effektiv og at HPFI / HFI fungerer

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-05-07 22:14

Tak for svaret e.c.
Jeg havde egentlig fundet ud af det selv fra den hjemmeside som jeg selv havde fundet, men jeg kan jo ikke give pointene til mig selv, så du får dem, for jeg kunne også have løst det fra dine oplysninger. Boremaskinerne spinner fint, så nu er de sat til salg på QXL. Skulle lige teste dem før jeg kunne sælge.

Kommentar
Fra : e.c