|
| Er det mon mine lejer ? Fra : invisible | Vist : 3269 gange 99 point Dato : 21-05-07 11:31 |
|
Jeg er lidt i tvivl om mine forhjulslejer er gået sig en tur.
Hvordan kan man se det ???
Jeg har helt nye dæk på, lige fået skiftet støddæmpere og bilen er sporet.
Men alligevel kommer der en hakkende metallisk rumlen et eller andet sted fra foran, når man rører ved rettet så bilen trækken en smule mod højre, lader man bilen køre lige ud eller trække en smule til ventre kan man høre denne "rumlem".
Man skal køre 120 km/h for at symptomerne rigtig træder igennem og det er tydeligt at høre.
Når man kan høre den rumler lidt, kan man i speederen føle en svag hakken.
Er det mon mine lejer ?
Hvad kan det koste at skifte ?
Skal jeg stille bilen indtil den er lavet ?
| |
| Kommentar Fra : invisible |
Dato : 21-05-07 11:54 |
|
Mit styrtøj trækker ikke, bilen køre lige ud som den skal, men når JEG trækker, altså bare en finger på rettet, trykker rettet 3 mm ned til den ene eller den anden side, så belastningen ændres på hjulene.
Jeg ved ikke om det er begge mine lejer, jeg ville jo tro at det kun er een af dem, sinden den kun rumler, når man belaster den ene hjul mere end det andet, netop ved at dreje let på rettet
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 21-05-07 12:15 |
|
Har du set op i hjulkassen, er der plads nok, er dækkene/hjulene for store så de slæber på. Stænklappen bøjet så den rører dækket?
Hvis du sætter bilen op på en donkraft kan du mærke om der er slør i lejerne - det er der nok ikke når du lige har fået styretøjet lavet.
| |
| Kommentar Fra : ibea |
Dato : 21-05-07 15:42 |
|
Hej invisible.
For det første har du ikke fortalt om din bil er en forhjulstrækker?
Hvis støjen fra forhjulene er der konstant (uanset hastighed) så er fejlen i forhjulslejerne.
Det kan være utroligt vanskelig at konstantere om lejet er defekt i højre eller venstre
side...
Hvis støjen stammer fra en vogn med forhjulstræk, så konstanterer man bedst om støjen er
stærkest under acceleration kraftig til en side. Den side, som er under belastning ved acce-
leration og drejning (dvs klemt nedmod vejbanen) og støjer mest er det forakselled(knokkel-
led- homokinetisk led) defekt. Man kan som regel konstantere, at gummimanchet ved led er
revnet, utæt, fedt flyder ud med mere.
Good luck. Ibea.
| |
| Kommentar Fra : invisible |
Dato : 21-05-07 15:56 |
|
Jeg er ligeglad med om det er højre eller venstre, er det lejerne skifter jeg begge to.
Bilen er forhjultrukken, og har gået 300.000.
Manchetterne ser fine ud og er smidige, der kommer ikke fedt ud af dem.
Lyden er konstant, men man skal køre 110 - 120km/h før lyden er kraftig, og ikke overdøves af andre lyde.
Lyden ændre ikke karakter, når man accelrerer.
| |
| Kommentar Fra : invisible |
Dato : 21-05-07 19:31 |
|
Det er en Opel Vectra 2.0 DTI år 2000, så har kørt 300.000 km.
Jeg har altid kørt på Michelin Pilot primacy, og dem har der aldrig været problemer med.
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 21-05-07 21:05 |
|
Har du mulighed for at bukke din forende op, og lade en sidde i bilen og køre den langsomt op i højt gear, og observere transmissionen imens, til lyden evt. så opstår, - har du et stetoskop kan du prøve at lytte dig frem til om det evt. kunne være lejerne geakasse/drivaksel - højre - venstre. Men bare observationerne er måske nok til at observere fejlen/mislyden.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 22-05-07 03:40 |
|
prøv at køre langsomt, og drej så skarpt mens vognen trækker. Får du så en metallisk knæk - knæk - knæk - lyd, er det som ibea skriver, de homokinetiske led. Resten ( den metalliske rumlen ved høj hastighed og dit km tal) tyder på det. Lejerne vil typisk give en syngende lyd ved høj hastighed.
| |
| Annuller spørgsmålet Fra : invisible |
Dato : 25-05-07 22:55 |
|
Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Begge forhjullejer er nu skiftet og problemet er løst
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|