/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
joker i if sætning.
Fra : Dinah
Vist : 438 gange
140 point
Dato : 20-05-07 20:45

Jeg vil gerne sige

Hvis variabel indeholder et a - echo bla bla

Kan man det? altså anvende en slags joker i if sætning.

Jeg er med på at den ca ser sådan ud

if($var)=='a' {echo "bla bla";}

Det vil sige at hvis man har en variabel der indeholder orden abe, så skal den forstå den som sand, og udskrive...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-07 20:49

prøv med 'a?'

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 20-05-07 20:52

Det virker ikke??

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-05-07 21:22

Prøv at lave et par mellemrum:

Kode
if($var)=='a' { echo "bla bla"; }

Ellers prøv det her:

Kode
if($var)=='*a*' { echo "bla bla"; }

//Kettedk

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 20-05-07 21:47

Kære Dinah.

1) Den nemmeste og hurtigst måde er:
Kode
if(strpos($var,'a')>0) { echo "blabla"; }

mvh
ajuul

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 20-05-07 22:32

ajuul, det virker, men hva hvis jeg vil ha det til at matche et 2 cifret tal? kan man det? jeg forstår ikke helt hvordan den er sat sammen....

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 23-05-07 16:40

Undskyld at jeg blander mig, men mener du måske noget a la dette:

<?php
$var = (string) 1899;
if(strpos($var,'99')>0) { echo "blabla<br>"; }
?>

Som du kan se, så laves tallet 1899 om til en streng ved at caste med (string), og eftersom 99 indgår i 1899 så finder strpos() nålen i høstakken.

I det viste tilfælde bliver strpos()'s resultat 2, og da 2 er større end 0, så skrives der.

Du skal lige være opmærksom på at strengens første position er 0, så logikken vil altså ikke reagere positivt på noget der starter i strengens første position.

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 23-05-07 22:12

Det er helt korrekt, hvad præceptor skriver.
For at undgå problemet med position 0 skal man faktisk skrive:

<?php
$var = (string) 1899;
if(!(strpos($var,'99')===false) && (strpos($var,'99')>=0)) { echo "blabla<br>"; }
?>
Jeg har ikke tjekket det, men det burde virke

ajuul