/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gode startkabler?
Fra : Jesper84
Vist : 3062 gange
100 point
Dato : 20-05-07 01:18

Hvor i alverden køber jeg nogle rigtig gode startkabler henne?

Nu har jeg søgt internettet tyndt, samt besøgt diverse forhandlere af autoudstyr, byggemarkeder mv.

Jeg søger et par rigtig gode startkabler med indbygget elektronisk beskyttelse. Og da jeg er lidt af en tøsedreng, må næbene gerne være godt isolerede.

Jeg har haft et sæt fra Harald Nyborg, men det var nogle dårlige næb der ikke rigtigt ville sidde ordentligt fast på batteriet.

Overvejede også at lave mine egne ud af nogle gode solide næb fra ELFA samt noget 25 eller 35 kvadrat ledning, og så sætte en dåse på midten med en VDR-modstand i, men det bliver alt alt alt for dyrt at brygge noget sammen selv desværre...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-07 02:06

Sådan nogle her: http://www.hb-elektronik.dk/mb_article_details.php?nPos=0&saArticle[ID]=10299&VID=7df5a05f34d513461007457365074c8b&saSearch[category]=Start%20kabler&catid=1043 rigtig gode men vistnok ikke med noget elektronik indbygget og hvorfor skal der være det du skal bare lade være at tage kablet af under fuld belastning, jeg har aldrig ødelagt noget, men godt hørt rygter om sart elektronik

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 20-05-07 02:42

Egentlig er jeg heller ikke så bange for at brænde noget af, da bilen jo allerede bør have et transient-filter, men jeg vil bare ikke stå i den situation at folk ikke vil give mig start-hjælp fordi mine kabler er uden elektronisk beskyttelse...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-07 02:51

Korrekt! jeg har også hørt om kabler med en sådan beskyttelse, måske kan jeg spørge i morgen hvor de købes, mekanikeren sover nu hvad med at købe et godt batteri, så er du uafhængdig af hjælpsomme med trafikanter

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 20-05-07 02:56

Det er naturligvis en mulighed. Men som sagt er jeg en tøsedreng. Og vil helst ikke køre rundt med et batteri i bagagerummet omgivet af ring/gaffel nøgler o andet værktøj...BOOOMM!!!

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-05-07 09:01

Hvor Ofte regner du med at ville bruge Start Kabler ???

Jeg har et af de billige du omtaler fra Harald Nyborg. og jeg syntes ikke at de sidder så dårlig fast..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-07 09:07

Startkabler er overflødigr, hvis man holder bilen i orden. Anskaf hellere et instrument der advarer mod dårlig ladning, og brug godekorrekt behandlede batterier. Køb dem ikke ved en mekaniker. De fleste gør forkert, og så holder det ikke.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 20-05-07 09:33

jeg har fået mine med startkabler med god næb og indbygget sikring igenmmen bilxperten i odense de bestildet dem hjem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-07 10:18

Citat
Hvor i alverden køber jeg nogle rigtig gode startkabler henne

I en hvilken som helst forretning der handler med autoudstyr .......

Der er jo ingen der siger det behøver at være thansen´s til en 50.- (selvom de er gode nok )

Hvad er det for "elektronisk sikring" du vil have på kablerne...... ?????

Har aldrig hørt/set noget sådant.....

Det tror jeg heller ikke Falck har (det er 2 kraftige kabler).....

Så hvis det er noget der skal bruges "hver dag" ville jeg få bilen lavet i stedet....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-05-07 11:55

Lad være med at købe at det billige udugelige bars de reklamere med rundt omkring.
det bedste råd jeg kan give dig et lave dem selv eller få en til at hjælpe dig. Jeg fik mine lave på et værksted der lavede traktore, mejetærskere m.m. Det er ordentlige håndtag samt nogle tykke kabler der kan starte en mejetærsker. Dem har jeg hjulpet flere med og de er over 15 år gammel. Kablerne skal du lodde fast på håndtagene (dem du køber er kablerne kun klemt på håndtagene).
Måske en lidt dyr løsning, men det virker og holder.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-07 15:04

Lodning giver med flertrådet kobber en mindre holdbar forbindelse, når ledningen bevæges.
Det er bedre at klemme. Biler er aldrig lavet med lodning af kabler, af samme grund.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 20-05-07 15:59

Startkabler er gode at have. Selvom bilen er i orden kan uheldet være ude! Kan godt ske at en switch ikke virker som den skal og lyset i bagage-rummet står og brænder eller andet.

Nu kører jeg rundt i en gammel Opel Astra fra 1992. Kan godt ske at min genarator en dag går i stykker og jeg pludselig ikke kan starte. Hvem ved? Alt er muligt...

Den elektroniske beskyttelse består oftest bare af en VDR-modstand som snupper de værste transienter. På den måde sikrer man sig at følsomt elektronik-udstyr ikke brænder af...

Har selv fundet nogle her: http://www.kesa.dk/product.asp?product=1812&sub=486&page=1
De minder om dem fra HB-elektronik, men disse er med elektronisk beskyttelse. Jeg har sendt en e-mail til butikken for at finde ud af hvilket tværsnit det er mv...

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 20-05-07 18:29

Men hvis det er de færreste der er klar over at der findes start-kabler med elektronisk sikring, og at det måske alligevel ikke betyder en disse, så kan det da godt være at det er ragende ligegyldigt at have med?

Hvad mener i andre om det? Betyder det noget som helst?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-07 19:06

Det er da en ekstra sikring, hvis de afmonteres med fuld strøm på, og nogle bilejere er opmærksomme, nærmest hysteriske angående startkabler, det skyldes uvidenhed, det er slet ikke så farlig, bare lad kablerne sidde på nogle minutter, så noget af strømmer fra den opladede batteri er overført til den afladede, så sker der ikke noget iøvrigt ser de rimelige ud, dem du selv har fundet

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 20-05-07 20:02

Er du sikker på at det farlige består i at afmontere dem med kraftig belastning på?

Så vidt jeg har forstået er der tale om nogle transienter der kommer når den døde bil startes?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-07 20:15

Der er to vigtige ting at huske ved brug af startkabler.
1. Hjælpebilens motor skal være slukket.
...........En alm. generator leverer ca. 60 - 80 Amp
...........En "flad" bil forsøger at trække langt over 150 Amp i startøjeblikket.
...........Hvis hjælpebilens Akkumulator + generator ikke kan yde dette vil det gå ud over generatoren

2. Påsætningsrækkefølgen skal være sådan:
Den røde plusledning monteres først på begge biler.
Den sorte minus på hjælpebilen.
Den sorte minus på den flade bils stel et sted der ligger lavere en batteripolerne.
(Så er der stor chance for at du ikke får en sprængt akkumulator i hovedet)
Eyvind. ............som har set resultatet af en gnist hen over en akkumulator der lades op.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 20-05-07 20:45

Lyder et eller andet sted meget logisk, men jeg har nu ALDRIG hørt at hjælpebilens motor skal være stoppet?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-07 22:45

Hjælpe bilens motor skal da ikke være stoppet, det er noget vrøvl, du tapper hurtig en batteri som ikke bliver opladet af hjælpe bilen, min lille bil har kun et lille batteri og jeg skal ikke risikere, ikke at kunne starte, efter at have hjulpet en stor firehjuls trækker igang, på med kablerne og ind for at give lidt flere omdrejninger, inden start forsøget, det giver også lidt flere volt = start motoren løber hurtigere rundt = start

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 20-05-07 22:46

Ja, sådan mener jeg nu også at det er...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-05-07 09:49

Jow - hjælpebilens motor skal standses.
Jeg har selv ødelagt 3 dioder (ud af 9) i en generator og fik besked af firmaet http://www.ketner.dk/ , som reparerede generatoren, om ikke at lade bilen være i gang under hjælpestarten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-07 10:00

Problemet med starthjælp er ikke at der pludselig opstår ting der gør at det er nødvændigt med starthjælp.....

Næhhhh...

Det er dårligt vedligeholdte biler der har problemerne...

95% af alle de biler der har behov for starthjælp vidste godt den var gal - de gjorde bare ikke noget ved det da de opdagede det.....

Det er jo nemmere at ringe til Falck eller Dansk Autohjælp

Så frem for at køre rundt med startkabler er det absolut bedre at bruge pengene på at holde bilen iorden.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-05-07 10:09

Ikke altid Refi.
Min Xantia gik pludseligt ned med akkumulatoren, og start kabler kunne hjælpe den i gang så den kunne køre på generatoren hjem.............den fik straks et nyt vedligeholdelsesfrit batteri.
Det var min søns startkabler, som hjalp..................

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-07 10:24

Citat
95% af alle de biler

Det var så en af de 5%

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-05-07 11:40

Hos Ketner er de ellers kendt for deres gode og kvalificerede reperatører, der er så undtagelser, kan jeg se, hvis noget bliver ødelagt, generator eller andet elektronik, så er det enten når kablerne sættes på eller tages af ingen, og der springer en gnist, det der de store induktioner opstår, lidt ligesom i en tændspole, når strømmen pludelig afbrydes kan der opstå disse strømspidser på flere hundrede ja op til tusind volt, og de kan ødelægge generator og andet, også selv om motoren er slukket, montering af start kabler har e.c beskrevet korrekt længere oppe, korrekt rækkefølge har også betydning for at reducere muligheden for disse ødelæggende gnister men er det et tilbage vendende problem med start hjælp, bør du få reparet bilen, jeg har kun haft brug for hjælp en indtil nu, da havde jeg ladet bilen stå en hel weekend med loftslyset tændt hjælpe bilen havde selvfølgelig motoren kørende

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-05-07 12:06

Citat
Så frem for at køre rundt med startkabler er det absolut bedre at bruge pengene på at holde bilen iorden.....

Du/i glemmer helt det sociale aspekt.
Med et dårligt vedligeholdt strømsystem og et par gode startkabler kommer man i kontakt med rigtig mange dejlige mennesker.
For slet ikke at tale om glæden ved at hjælpe andre, når de ikke kan starte.
(Spille Supermand og Den Bramfri Samaritan på en gang)
Så jeg har selvfølgelig med vilje undladt at få checket, hvor fan… det er Den Røde Baronesse en gang imellem smider Amperetimerne hen. (Elektrikeren og hans ledninger)
Måske føler hun sig bare ensom og søger kontakt på den måde.
Desuden høre følsom elektronik ikke hjemme i en rigtig bil !
Jeg har tit oplevet at folk er bange for give/få strøm på grund af, at de mener elektronikken kan tage skade. Det kunne jeg godt tænke mig at spørge, om det har noget på sig.

Er der nogen, der har prøvet at få brændt noget elektronik af ? ? ?
Personligt mener jeg, at det i så fald er elektronikken, der er dårligt konstrueret.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-05-07 12:10

Gambrinus - hvis du kalder 3 dioder (ud af 9) for brændt elektronik..................så ja.
Det var på en Sunbeam avenger (79)

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 17:30

Måden at finde ud af det på er vel at ringe til FDM og spørge hvad de mener?

Med "elektronisk beskyttelse" menes der normalt bare at der midt på startkablerne er anbragt en VDR-modstand, som kan købes i enhver elektronik-shop til omkring....25 øre!

I en bil til 150.000 kr, burde der være råd til at anbringe denne lille VDR-modstand, hvis der virkelig ikke skal mere til end det!

Hvis transienter dannes når motoren startes så bør der jo allerede være "elektronisk beskyttelse" anbragt i bilen! Da man ellers skulle på værksted hver gang bilen har været startet?

Jeg ved at den gamle er medlem...Jeg prøver at ringe og spørge dem...

De ved ikke alt hos FDM, men man kan da altid spørge og se hvad man får ud af det...

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 17:33

Og hvis det er noget der sker når kablerne på- / afmonteres, så bør biles også være beskyttet mod dette på forhånd! Hvad ville der ellers ske når man skifter batteri?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-07 17:47

Hvad vil du så med "beskyttede" kabler

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 17:52

Det er heller ikke sikkert at jeg vil noget med det...Det får vi at se. Er svært at finde nogle kabler der opfylder alle kriterier på en gang. Kraftige. Gode næb. Godt isolerede. Og med "elektronisk beskyttelse"....

Derfor nager tanken mig at lave nogle selv...Og hvis jeg kunne slippe for at sætte en dåse på midten med en VDR-modtand i...man er vel doven!?!

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 17:57

Og så ville jeg vente med at lukke spørgsmålet til jeg har været i kontakt med FDM....Således kan jeg dele svaret med jeg andre!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-07 18:01

Citat
Hvad ville der ellers ske når man skifter batteri?
det kan du ikke sammenligen, der sker ingenting ved at skifte batteri, du tager et par kabler af, hvor der ingen strømgennemgang er=ingen forbrug, og sætter et nyt batteri på, stadig uden strømgennemgang, altså uden risiko for gnister, derimod vil der være strømgennemgang imellem et fladt batteri og et fuldt opladet, lige med det samme du sætter et start kabel på = risiko for gnister, men har du fundet ud af at det på egen hånd, kan du jo lige lukke spørgsmålet.
God Pinse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-05-07 18:29

Det er jo meget godt når spørgeren er meget klogere end end proff firmaer + FDM.
Husk at modsige FDM når du får den samme forklaring på brug af startkabler.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 18:31

Skal jeg betragte det som en fornærmelse?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-07 18:52

Næh, men dette var din replik

Citat
Hvad mener i andre om det? Betyder det noget som helst?

Fra start af var det ALTAFGØRENDE at de var sikret....

Kraftige startkabler kan du købe på enhver servicestation

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 19:05

Ja...Men måske er jeg kommet i tvivl?

Dette viser vel netop at jeg nok ikke er særlig klog?

Lad os lige få en ting på det rene. Det kan godt være at det lyder som om at jeg selv tror at jeg ved alt og spiller klog. Men det er bestemt ikke det der er min hensigt. Hvis jeg vidste alt, ville jeg vel ikke stille spørgsmål her i dette forum, vel?

Grunden til at jeg planlægger at ringe til FDM er vel at jeg selv er i tvivl?

Den konkrete årsag til min tvivl bunder i det som jeg allerede har nævnt. Nemlig at en bil allerede bør have et transient-filter, elektronisk sikring. eller hvad man nu kalder den slags. Men jeg ved da ikke noget som helst med sikkerhed! Det er bare hvad jeg TROR....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-05-07 19:10

Det er værre med de mange AMP man kan forsøge at trække fra generatoren, hvis motoren er i gang ved starthjælp. Husk at en bilakkumulator har den egenskab at kunne levere en meget stor strøm i en kort periode.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-07 19:12

Og der er også både for og imod, elektronisk sikring i indlæggene her jeg holder fast i min påstand: Faren for at der sker noget som helst, er minimal også uden denne sikring

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 19:17

Her er der en tekst som fortæller at hjælpebilens motor skal være stoppet?

Så det er der nok også forskellige meninger om rundt omkring!

http://birgerahandel.dk/static/000044/000001/000356.asp

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-07 19:37

Ja det er vist en endeløs diskution

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 19:39

Ok...Dette spørgsmål er måske "langt nok i forvejen"...

Jeg vælger at give o.v.n. pointene.

Han har både skrevet et link til nogle kabler og argumenteret for at "elektronisk beskyttelse" ikke er nødvendigt.

Godkendelse af svar
Fra : Jesper84

Dato : 26-05-07 19:40

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-05-07 19:42

Ja -

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-07 19:51

Citat
Startkabler 300 Amp. Med sikring

Tjaaaa.......
Der står jo ikke noget om, hvilken sikring der er tale om.
En en sikring mod overbelastning/kortslutning af kablet kan jeg ikke se, har nogen gavn.
Transientbeskyttelse..... Måske ?
Jeg vil da meget gerne hører, hvilken forklaring FDM kan komme med.
Jeg bryder mig ikke om at få at vide "det må du ikke".
Jeg vil gerne ha' en forklaring, hvorfor jeg ikke må.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-07 19:52

ÆV !
For sent !
Gambrinus