/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forlængelse af lejemål
Fra : mlvj
Vist : 3347 gange
100 point
Dato : 17-05-07 19:06

Hej jeg skal til at udleje min 1 sal i mit hus og der er køkken og bad, jeg har tænkt mig at fremleje i tidsbestemt periode på 2 år, hvor mange gange kan man forlænge denne.
Og hvad sker der så med opsigelsesvarslet, ved forlængelse.
Hvordan sikrer jeg at det er muligt at opsige lejer, bare så jeg ikke hænger på udlejer.

Mikael

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 19:25

Hvis du forlænger kommer du til at hænge på lejeren da lejeloven refererer til hvor lang tid du rent faktisk har boet på en adresse og ikke hvad der står på lejekontrakten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-07 19:32
Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 19:32

Ved fremleje er der ingen opsigelsesfrist....

Fraflytningen er jo allerede lagt fast ved kontraktunderskrivelse...

Du kan ikke blot, efter fremlejeperiodens udløb, forlænge denne....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-05-07 19:33

..eller sagt på en anden måde, første gang du forlænger bortfalder den tidsbestemte aftale og det uanset om man aftaler i "bedste forståelse".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 19:37

Citat
§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb

Citat
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning

Begge dele fra Dovas link

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-05-07 20:56

Og det betyder vel at jeg, der i næste måned får min 4. tidsbegrænsede lejekontrakt IKKE kan smides ud?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-05-07 21:00

Ja, fordi lejeloven står over kontrakterne med mindre kontrakten giver lejeren bedre aftale end loven foreskriver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-07 21:32

Korrekt....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-05-07 21:35

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 18-05-07 05:32

Hej
Hvis jeg så forlænger
Har jeg så forstået det korrekt at det faktiskt kun er muligt at få lejer ud hvis jeg kan bevise at jeg skal bruge 1 salen og så har lejer 1 år.
Eller er der andre grunde ?

Mikael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 10:06

Citat
Har jeg så forstået det korrekt

Det har du - ja

Citat
Eller er der andre grunde

jaaa

Hvis vedkommende "glemmer" at betale husleje (misligholdelse af lejemål)

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 18-05-07 15:28

3 måneder før det tidsbegrænsede lejemål ophører, opsiger du din lejer - derefter skriver ny kontrakt på 2 år.

Denne måde er ganske lovlig, bare endnu et hul i lejelovgivningen. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 15:35

Citat
bare endnu et hul i lejelovgivningen

Hvilket hul.... ???????

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-05-07 18:12

Nope der er ingen huller.... Medmindre lejer fysisk forlader det udlejede med alle sine ting og efterfølgende flytter ind igen er der ingen huller da det som nævnt er det faktiske ophold og ikke kontraktens ordlyd der er gældende

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-05-07 19:19

Det er ganske vist og det er selvfølgelig fordi man med reglen om stop for forlængelser ønsker at fjerne udlejeres mulighed for at omgå lejelovens sikring af lejere ved at lave tidsfristede kontrakter.
Husk at en lejebolig er et privat hjem og er som sådan beskyttet af vores Grundlov.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 18-05-07 19:47

Ok mange gode lærerrige svar, jeg tror jeg vil udleje på tidsbestemt.
2 (måske) sidste spørgsmål skal jeg lade udlejningen gå over en advokat eller er en standard lejekontrakt godt nok ? Jeg har tænkt mig at bruge TYPEFORMULAR U 1991 er det godt nok bare tiden ikke overstiger 2 år ?
på forhånd tak
Mikael

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-05-07 21:33

Du kan sagtens bruge standard lejekontrakten. Blot du sørger for at skrive under § 2: Lejeforholdet begynder den xxx (og fortsætter indtil, indtil det opsiges.) teksten i parentes x'er du og skriver i stedet: og ophører senest den xxx.

Samtidig skal du under § 11 skrive: Lejeforholdet ophører senest den xxx uden yderligere varsel.

INDEN 3 måneder før lejeforholdet ophører skal du skriftligt (anbefalet) opsige lejer og henvise til lejekontrakten §11. (lejer SKAL have opsigelse med 3 mdr. varsel til den 1. i måneden).

Og det er korrekt oplyst af de fleste her, at lejer fysisk SKAL fraflytte (også adresse). Herefter skal ny lejekontrakt udfærdiges. Ikke noget med forlængelse.

Brug standardforumularen som evt. hentes her: http://www.dklf.dk/rettigheder/_rettigheder/00000021.htm klik på Kontraktblanket "Privat" boligudlejning

Så Dova og Refi må kæmpe om dine point

Held og lykke og god weekend.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-07 22:59

Citat
INDEN 3 måneder før lejeforholdet ophører skal du skriftligt (anbefalet) opsige lejer og henvise til lejekontrakten §11. (lejer SKAL have opsigelse med 3 mdr. varsel til den 1. i måneden).

Og evt opsigelse kan du glemme alt om.....

Den er allerede sagt op ved kontraktskrivning (tidsbestemt).....

Så du skal blot læne dig tilbage og vente til tidener gået

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-05-07 23:22

Du har ret refi, men det anbefales alligevel at gøre lejer opmærksom på aftalen således, at der ingen tvivl skal opstå.

I tilfælde af, at lejer ikke automatisk fraflytter trods aftalen kan det komme udlejer til skade ikke at have gjort lejer opmærksom på dette f.eks. ved en opsigelse.

Det er almindeligt kutyme i branchen at gøre sådan. Såfremt en sag skulle komme så langt som til beboerklagenævnet, så skal udlejer stille med dokumenteret bevis. Ellers vil dommen bare lyde på, at lejer har handlet i god tro... desværre er det sådan at i langt de fleste tilfælde, er det udlejer der som regel stilles som "skurken".

Men det er bare et godt råd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-05-07 23:25

Hvis man ikke rykker for fraflytning vil det kunne betragtes som passivitet, hvilket i værste fald (juridisk) kan udlægges som stiltiende samtykke så følg hyggemors råd.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-05-07 23:31

Skal du gå med livrem og seler

Så kan du på forsiden øverst, hvor der står LEJEKONTRAKT tilføje TIDSBEGRÆNSET. Og også tilføje under § 11: Lejeforholdet er tidsbegrænset og ophører ...

Men du kan eventuel surfe lidt rundt på nettet. Der er masser af formuleringer der kan bruges.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-07 23:43

Det er bare at læse den vejledning der følger med når du downloader kontrakten.....

Der er (som på selvangivelsen) ALT forklaret til hvert eneste punkt i kontrakten....

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 19-05-07 05:49

Ja nu er det jo svært at give point, men eftersom REFI har givet flest svar må han nok få de point.
Jeg takker for alles deltagelse jeg er blevet meget mere vidende om udlejning.
Mange tak
Mikael