/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Belgiske varfler, opskrift ??
Fra : tommy_b
Vist : 2000 gange
200 point
Dato : 17-05-07 15:15

Hejsa

Er der ikke en der har en opskrift på belgiske varfler.
Det skal være dem man kan få i Tivoli og på dyrskuer og den slags.
Det er samme opskrift de laver "spanske rør" af.
Dejen er meget tyk. Jeg ved ikke om det er en slags blandingen, som
de har de steder og bare blander vand i.

Men det må da kunne lade sig gørre at lave nogle tilsvarende nogle.
Jeg har kigget her på sitet og på nettet , men forgæves.

Mvh Tommy

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 15:23

jeg plejer at bruge denne...
den er lækker.... og meget tæt på dem du får de 'rigtige' steder......

500 g. hvedemel
3/8 l. mælk
3/8 l. vand
4 æg
150 g. margarine
100 g. sukker
25 g. gær
1 spsk. olie
salt
vaniliesukker

Mel røres med æggeblommer, sukker og vanillesukker. Gær opløst i vand tilsættes. Varm margarinen i mælken. Olie, margarine og mælk tilsættes dejen. Rør grundigt, og tilsæt salt og æggehvide. Lad dejen hæve. Bages i et meget varmt jern. HUSK at vende jernet efter at have hældt dejen i, ellers brænder den fast.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 15:25

kan sige at 3/8 liter er lidt mere end 1/3 liter ...... lidt mere end en ølflaske

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 16:15

Har du søgt "rigtigt" ?

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2140/

"Belgiske vafler" giver 3920 hits på Google

Kommentar
Fra : tommy_b

Dato : 17-05-07 16:19

Jeg har fundet disse opskrifter.
Men den de laver i tivoli er der ikke gær i.
Det er en tyk, nærmest pasta, de laver det af.
Jeg tror halvdelen af det må være smør eller sådan noget.
Det er den opskrift jeg leder efter.

Når man søger op belgiske varfler så er det "almindelige" varfelopskrifter der kommer frem.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 16:26

Prøv at stave det rigtigt og se om der sker noget

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 17-05-07 16:28

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_boern.php?id=23599 her kalder de dem Churros (spanske vafler) (spanskrør)

Du kan evt. prøve denne dej:

2 1/4 kop vand
1 1/2 tsk salt
4 spsk smør
2 kopper mel
3 æg
Vegetabilsk olie til friture stegning.

Kom vand, smør og salt i en gryde. Kog det op og kom melet i. Rør godt rundt i det til du har en "bolle". Tag gryden af varmen og lad de køle 15-20 min. Hæld "bollen" i en skål og pisk (elpisk) de 3 æg i. Hæld rigeligt med olie i en gryde eller høj pande. Hæld dejen i en sprøjtepose og tryk dejen ud i lange stykker ca. 15 cm. Lad dem koge i ca. 6 min. Lad dem dryppe af og læg dem på fedtsugende papir.

Og så bare lave dem til vafler i stedet...

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 17-05-07 16:51

hihi --- vaRfler ;) ....
så får du sgu ikke noget på google

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 16:55

beckski...

Hvad sker der for mennesker, er vi virkelig blevet så små at vi kun kan more os ved at le ad andre?

Kommentar
Fra : tommy_b

Dato : 17-05-07 17:12

jaja beckski og Kortoververden
Når man nu ikke kan komme med andre opskrifter end det der kommer frem på google når man skriver "vafler opskrifter" så er det jo nemmere at lave sjov i denne tråd når jeg kommer til at stave vafler forkert.
Dygtigt...

Nanabanana.. det lyder lovende..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-05-07 17:16

tommy_b

Jeg er ked af hvis du har misforstået mit indlæg, for jeg har absolut ikke til hensigt at lave sjov med nogen eller noget, men det er et faktum at der kommer flere resultater hvis man staver det vafler istedet for varfler, der er jo ikke nogen skam i at være i tvivl om hvordan et ord staves, jeg gjorde opmærksom på det for at give dig b edre kort på hånden hvis du ville finde en opskrift

Accepteret svar
Fra : Nanabanana

Modtaget 200 point
Dato : 17-05-07 17:18

Hvis du søger på churros, så kommer der mange forskellige dejformer frem - mange af opskriftsgiverne skriver også, at de smager som dem, man kan få i Tivoli... Jeg går ud fra, at churros-dejen og vaffel-dejen er stort set den samme, hvis ikke den helt samme! Men ellers spørg om opskriften i Tivoli (eller på Bakken etc), når du næste gang kommer derhen!

http://www.aniston.dk/?artikelid=4641 her er den også!

Kommentar
Fra : tommy_b

Dato : 17-05-07 17:32

Tak for det gode svar Nanabanana.

Jeg glæder mig til at komme i gang.

Godkendelse af svar
Fra : tommy_b

Dato : 17-05-07 17:33

Tak for svaret Nanabanana.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 17-05-07 17:39

Det var så lidt ;) Skriv lige, om de smager godt!!!!! Er nysgerrig... OG om de smager som dem i Tivoli!!!