/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Vectra
Fra : Mosebaek
Vist : 1086 gange
150 point
Dato : 17-05-07 08:50

Min Vectra B 1,6 16v årg.1997,har nu trofast fragtet mig 160.000 km. Har ialt kørt 245.000 km.Har kun bekostet sliddele,såsom tandrem,bageste lydpotte og dæk.
Motoren går stadig som en drøm.Bruger ½ L olie for hver 15.000 km.Den er lige synet og godkendt uden problemer.MEN..... den er begyndt med at gi`en underlig "skramlende" lyd,når den står i tomgang,efter at være kørt godt varm.Når den har stået stille i ca.en kvartèr,er lyden væk.(Når den startes igen).Lyden kommer tilsyneladende fra bagsiden af motoren,øverst.Jeg synes ikke det følger motor omdrejninger,minder lidt om noget roterende,der "skramler" mod en plade/rør af en slags.
Er der nogle der har prøvet noget tilsvarende.(Jeg mener mange Astra modeller er med samme motor).N.B. Skal arbejde en del idag,men skal nok holde øje med evt. indlæg.Håber på nogle bud
på problemet.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-05-07 09:32

lyder mest om der er noget der sider løst , kan også være en kilerem der er skadet , så vil det skadede sted slå mod noget når den køre

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-05-07 10:39

Ja,men problemet er at lyden ikke er der til stadighed.Når den har stået parkeret i 15 min.er lyden væk,indtil den igen bliver driftsvarm.Jeg ku`bedre forstå hvis lyden var der hele tiden.
Det kommer som sagt fra bagsiden af motoren,altså den side der er nermest forruden.
Sidder der mon en form for pumpe til indsprøjtning eller lignende.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 17-05-07 12:35

Hej
Dette er kun et gæt men måske der er et varmeskjold mellem udstødningsmanifold og indsugningsmanifold der er løst.
Mvh.muldvarp1

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-05-07 16:30

Jeg vil også gette på varmeskjold.Har set det flere gange med de samme symtomer.
alimak

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-05-07 18:37

Foreløbig tak for indlæg. Vender tilbage senest i morgen.Skriv endeligt. Tak.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 18-05-07 10:17

Hej Mosebaek.
Skramlelyden kommer sandsynligvis fra din katalysator, som pludselig kan gå løs i indmaden?
Prøv at komme ind under vognen og banke/ryste lidt på katalysatoren. Du kan nemt høre,
hvis det er den det er galt med.
Hilsen Ibea.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-05-07 10:23

Hej Ibea.Jeg må indrømme at tanken om katalysatoren,har strejfet mig.Men jeg er desværre ret sikker på at lyden kommer fra et sted på bagsiden af motoren.

H. Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : ibea

Modtaget 150 point
Dato : 18-05-07 20:16

Hej Mosebaek
Ja undskyld mig, har du været under bilen?????
Omkring katalysatoren sider der tit og ofte beskyttelsesplader, som brænder af/ruster af.
Disse plader kan mange gange give de mest underlige lyde/vibrationer i undervognen og
i kabinen.
Hilsen Ibea
Katalysatoren sidder også bag motoren og den er mange gange skyld i underlige lyde
og rystelsr.....
Du er nødt til at komme ind under vognen og helst i en grav/eller under lift og du vil med
garanti hurtigt få løst dit problem.
Good luck........

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-05-07 21:31

Her er nogle billeder som måske kan hjælpe dig lidt:

http://www.eurohand.neostrada.pl/1111/silniki/opel.html

Du kan også se det rustne varmeskjold som omtales. Når der lige pludselig ruster en del af det væk, så svarer det til at man fjerner en af de skruer som den er sat på med, og så rasler det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-05-07 22:31

Tak for indlæg.Jeg har rykket og "dappet" på diverse ting ved motoren.Det er ikke noget vi kan høre under kørslen.(Måske fordi det går i eet med hjulstøj m.m.). Det er når jeg holder i carporten,eller og ad en mur,jeg høre det.Det høres også tydeligt,når jeg åbner hjelmen.Men det kommer først,når den er godt varm.Efter 15-20 km.kørsel.Jeg har en grav i carporten,så jeg vil i morgen lige konstatere om det alligevel kan komme nede fra.

Foreløbig,tak for løsningsforslag.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-07 19:30

Du må under bilen.Op på en lift, så tjekker du varmeskjold.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-07-07 10:05

Tak for svaret ibea.Også til de andre indlæg,de er faktisk lige gode.Og unskyld det har trukket ud med at få lukket spørgsmålet.
Ja,en Vectra,er jo en fantastisk bil. Den har faktisk repareret sig selv.Lyden er sporløst forsvunden.
Og den lyder nu igen helt normal.

V.h. Mosebaek.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 04-07-07 10:17

Hej Mosebaek.
Tak for de dejlige point.
Håber du har fået løst problemet - godt vi har kandu.
God sommer.
Hilsen Ibea