/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvordan indstiller jeg den?
Fra : Franksp
Vist : 1102 gange
100 point
Dato : 14-05-07 22:33

Min gamle fladskærm, gik grasat i går aftes. Derfor har jeg købt en ny i dag.

Den er super hurtig (responstid) Er meget skarp og har bredsformat, men det synes jeg ikke er OK. Alle mine billeder bliver forvrænget. Der er ikke nogen vejledning med.

Er der nogen af jer, der har forslag til, hvordan jeg jeg kan indstille skærmen til normal visning.

Den jeg har købt hos MERLIN, og hedder HANNS-G HW191D

Jeg håber på hjælp

Mvh

Franksp

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 14-05-07 22:59

Citat
Er der nogen af jer, der har forslag til, hvordan jeg jeg kan indstille skærmen til normal visning.

Den er normal......

Eneste mulighed du har er at lege lidt med knapperne og lave billedet smallere......

Men trøst dig - det er en vanesag....

Om 14 dage lægger du ikke mærke til det.....

PS....

Du kan selvfølgelig også bare trække det åbne vindue lidt smallere.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-07 23:00

Sorry....

Det sidste hjælper IKKE på "forvrængningen".......

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-05-07 23:20

1) Dit grafikkort skal understøtte bredskærmsopløsningen.
2) Sørg for at have den nyeste driver installeret.
3) Vælg den rigtige skærmopløsning der matcher din skærms fysiske mål.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-05-07 23:23

Opløsningen på din skærm er 1440 x 900 pixel - kan dit grafikkort levere dette?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-05-07 08:25

Slet grafikkort og skærm i enhedshåndtering, og lad systemet indstallere dem automatisk igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 09:01

Jeres ideer er gode nok, men hjælper IKKE på widescreenskærme.....

Der er INGEN programmer eller software der er BEREGNET til Widescreen....
Derfor vil du ALTID få en forvrængning....
Billedet er jo "strukket" i bredden.....

På et TV vil du kunne se det som "sorte" striber i hver sin side......
Den mulighed har du IKKE på en komputerskærm - den fylder bare billedet ud.....

Generelt må siges at widescreenskærme IKKE egner sig til komputere, men det er en vanesag.....

Jeg bruger selv widescreen og i starten var jeg ikke tilfreds, men nu ser jeg det faktisk slet ikke og det giver en masse extra plads på skrivebordet....

Derudover er det perfekt til film/video....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-05-07 09:09

Med den rigtige skærmkortdriver har vi ingen probs. med widescreens.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-05-07 09:16

refi, det er noget vrøvl du skriver. Der er INGEN forvrængning på min 24" 1920x1200. Som peet skriver "med den rigtige skærmkortdriver" virker det perfekt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 09:17

Citat
Med den rigtige skærmkortdriver har vi ingen probs. med widescreens

???????

Har som sagt heller ikke problemer (vanesag).....

Men hvad skulle driveren dog kunne gøre - fysisk er skærmen bredere end den er højere og det kan en driver IKKE ændre på.....

I et TV er det noget andet.... Der kommer de sorte striber....

Tilsvarende på et 4:3 fjernsyn der ser widescreen - der er det bare forneden/foroven.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-05-07 09:19

Det er netop det, driver comsenserer for, eller ville der være problemer med alle skærme.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-05-07 09:20

comsenserer=kompenserer, skal vist have keyboard udskiftet (eller noget andet)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 09:28

Citat
refi, det er noget vrøvl du skriver

Der bliver vi nok IKKE enige...

Citat
eller ville der være problemer med alle skærme

Nej - kun WIDESCREENkomputerskærme....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-05-07 09:32

Jeg kan som radio/tvmekaniker med eget PC-Firma ikke genkende problemet -sorry.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-05-07 09:44

Til berpox

Citat
Opløsningen på din skærm er 1440 x 900 pixel - kan dit grafikkort levere dette?

Nej det kan det ikke max. 1280 x 1024, så som refi skriver, må jeg nok leve med det og vænner mig vel til det.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 09:50

ALT er multipli med 64 x 48.....

Så 1920 x 1200 forvrænger "Stouenberg"....

Den skulle hedde 1920 x 1440 for IKKE at forvrænge.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-05-07 09:51

Betingelsen er som frank også skriver, at opløsningen på skærmen, skal passe til skærmen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 09:53

Citat
Nej det kan det ikke max. 1280 x 1024, så som refi skriver,

Og den "burde" så hedde 1280 x 960 (deraf forvrængningen....)

Men øjnene vænner sig....

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 15-05-07 09:55

Prøv lige og kikke her

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=6698

Max opløsning: 1440x900 @ 75Hz kan du ikke køre det men din grafikkort så skulle den ikke forvrænge

Har du husket at installer skærm driver, kik i din manuel hvordan du sætter den skærm op.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 15-05-07 09:57

eller bare den som 1280 x 960 som refi skriver

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-05-07 10:15

refi:
Citat
Så 1920 x 1200 forvrænger "Stouenberg"....

- der må jeg skuffe dig refi, INGEN forvrængning her...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 10:21

Citat
der må jeg skuffe dig refi, INGEN forvrængning her

Jo....

Du kan bare ikke se den

(burde hedde 1600 x 1200) eller (1920 x 1440)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-05-07 10:28

Super VGA: 1920x1440 4:3 Aspect
WUXGA: 1920x1200 16:10 Aspect

- viola = INGEN forvrængning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-07 10:53

Citat
16:10 Aspect

Hjælper det når dine programmer er i 4:3

Nå - vi nærmes os overdrevet - så stopper her.....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-05-07 10:56

- ja, det fjerner åbenbart "forvrængningen"...

Over and out...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-05-07 11:04

Frank, kiggede du på ocorner's henvisning:

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=6698

- hvor der bl.a. står:

"Da jeg skulle påbegynde min test gik jeg lidt ud fra, at jeg ville skulle bruge tid på at indstille skærmen med hensyn til farver, kontrast og billedstørrelse. De forestillinger blev dog gjort til skamme, for lige så snart jeg havde sat skærmen til computeren, startet windows op, og trykket på autokalibreringsknappen på skærmen, stod billedet så godt, at jeg simpelthen opgav at gøre det bedre. HannsG kunne faktisk have sparet alle indstillingsmuligheder væk uden det havde generet mig synderligt."

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-05-07 13:06

1) Grafikkort og skærm skal passe sammen mht. opløsning (pixel x pixel)
2) Kan det ikke lade sig gøre, så kan du muligvis på din SKÆRM trykke dig ind i en menu, hvor du kan vælge billedopsætningen.

På den widescreen fladskærm jeg sidder ved p.t. kan jeg på skærmen trykke mig ind i en menu, hvor jeg kan vælge "Image settings", og derfter "Scaling" som jeg så sætter til "1:1" eller "Aspect".

Herefter sætter jeg mit grafikkort til f.eks. 1280x1024 og billedet fremstår udn forvrænging - men selvfølgelig med 2 store brede sorte striber, én i hver side af skærmen....

Mon ikke også du kan det med din skærm?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-05-07 21:27

Til Stouenberg

Joh, jeg har læst testen og gjort som der står, men det ændrer ikke billedstørrelsen.

Til berpox

Jeg kan gå ind i en menu hvor der er 8 forskellige indstillinger, som starter lysstyrke, kontrast o.s.v., men jeg kan ikke finde ud af og flytte derhen hvor skal. Jeg troede jeg skulle piletasterne, men det virker ikke.

Jeg overvejer at købe et nyt grafikkort, hvis det kan løse problemet.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-05-07 22:45

Jeg har lige kigget i QuickGuiden - og du skal bruge knapperne på siden af skærmen.
http://europe.hannsg.net/download_file.jsp?file_name=/_download_/filectrl/HW19series_QSG_ML_12Language.pdf
- se side 5 i din QuickGuide
- desværre er brugermanualen fejlbehæftet, og kan ikke åbnes med Adobe Reader...

M for at komme ind i menuerne
Pil op/ned for at markere næste menupunkt
M for at gå ind i menupunktet (enter)

Virker det ikke?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-05-07 23:06

Hmmm....kiggede i den amerikanske manual: http://america.hannsg.net/download_file.jsp?file_name=/_download_/filectrl/HW191_UM_EN.pdf
(europaudgaven er nemlig fejlbehæftet)

- det ser ud til, at der IKKE er mulighed for at vælge noget der hedder "Scaling" eller "Aspect" eller noget i den retning. Det tætteste vi kommer på det er VGA mode under "Other settings" hvor du kan vælge mellem 720x400 eller 640x400 ... og det er jo ret ufedt!

- så det er så vidt jeg kan se, KUN løsningen med et grafikkort der kan levere den rigtige opløsning, der kan løse dit problem.....

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-05-07 23:46

Ja berpox. Og tak til alle i andre, der har prøvet at hjælpe mig.

Mit nuværende grafikkort hedder:

Beskrivelse: Radeon 9200 Series
Chip type: Radeon 9200 AGP (OX 5961)
DAC type: Internal DAC (400 MHz)
Hukommelse: 256 MB

Her er et link, hvor jeg plejer at handle. Hvad skal jeg købe?

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-gfxko/

Indtil videre, tænker jeg ikke på point, men vil gerne ha' løst problemet. Derfor håber jeg stadig på svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-07 09:08

Jeg syntes det er lidt voldsomt at skulle investere i et nyt grafikkort.....

Jeg er stadig af den opfattelse at du IKKE helt kan undgå forvrængningen på en widescreen.....

Da der ikke er programmer der en "lavet" til widescreen (kun film osv.) vil du ikke helt kunne undgå det, da det skal gå op i 4:3....

Såååå.

1920 x 1440
1280 x 960

er de umiddelbare opløsninger der IKKE giver forvrængninger (men sorte striber i siderne.)

Selv kører jeg med 1280 x 1024 - og det er til at leve med.....

Som sagt ser du "næsten" ikke forvrængningen efter kort tid - din øjne vænner sig

Men du skal selv tage stilling til om du vil ofre et nyt grafikkort - jeg ville ikke

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-05-07 10:28

Det er altså noget vrøvl det med forvrængningen Refi..... hvis grafikkort opløsning = skærmopløsning er der ingen forvrængning.

Hvis programmørerne har tænkt sig om, så er vinduer, menuer osv. dynamiske i forhold til opløsningen. Det er usædvanligt klodset programmeret, hvis det hele bliver strukket.

Jeg har ikke nogen forvrængning med MS Office, SolidWorks, Adobe, IE7, Firefox, Irfanview, SnagIt, Navision, PDF995 eller andre større og mindre programmer - ej heller dem jeg selv koder.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 16-05-07 10:43

Jo din Baggrunds billede på din skrivebord vil forvrænge hvis du har sat den til Stræk og billede ikke er i den rigtige format.

Eller har du ret der er ingen forvrængning i de forskellige programmer og spil hvis skærmopløsning bliver sat til bredformat.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-05-07 12:47

...så kan man jo bare vælge en farve som baggrund........ Der sker ikke noget ved at strække den

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-05-07 12:58

Da du har AGP og ikke et PCI-express synes jeg det er svært at vejlede dig ordentligt, da AGP er "dømt ude" ...

Måske du bare skulle returnere skærmen, og benytte en i standardformat indtil du skifter computer/bundkort og dermed grafikkort alligevel på et eller andet tidspunkt.

Ellers så er dette en mulighed:
SAPPHIRE RADEON X1650PRO 256MB GDDR3 AGP DVI-I TVO L-RETAIL IN (11091-00-20R)
http://eshop.datacompagniet.dk/PartDetail.aspx?q=p:1115183;c:36132

Max. opløsning 2560x1600 som er 1,77777777777777 (eller 16/9) gange de 1440x900

ProConsults hjemmeside er lidt mere sparsom med oplysningerne...
http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-gfxko/gfx-x1600/grafax1650pro256.html

- men check lige alt hvad du kan finde af manualer FØR du køber, for at sikre at grafikkortet kan levere den ønskede/krævede opløsning...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-05-07 13:01
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-05-07 13:44

berpox:
Citat
Da du har AGP og ikke et PCI-express synes jeg det er svært at vejlede dig ordentligt, da AGP er "dømt ude" ...

- hvad mener du med dømt ude? Mit AGPx8 NX7600GS-TD256 (flot navn ik') trækker 1920x1200 og 1024x768 samtidig... (uden forvrængning eller sorte kanter nogen steder refi )

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-05-07 08:52

Jeg mener, at der ikke fremstilles mange AGP kort mere, da det er en "udgået" standard. Der fremstilles heller ikke (ikke mange i alle tilfælde) nye bundkort med AGP.

Derfor, "dømt ude" - PCI express er den gældende "standard".

Så derfor skal det overvejes, om der skal nyt bundkort og grafikkort til, eller om man vil købe et "gammeldaws" AGP kort - til AGP kortets fordel kan som regel tælles prisen, da det er varer de gerne vil af med rundt omkring.....

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 27-05-07 14:38

Tak for svaret refi, du havde ret. Nu er der gået 14 dage, og jeg tænker ikke meget på det mere.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-05-07 18:39

...

Franksp - det var da ikke et svar på hvordan du indstillede skærmen til "normal visning" - for det kan du ganske simpelt ikke med din hardware-kombination.

...at du kan vænne dig til noget forvrængning er noget ganske andet...