/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Maturt Teratom
Fra : dol
Vist : 1249 gange
100 point
Dato : 20-01-03 14:31

Hej

Jeg er mor til en dejlig pige på idag 14 år.

Hun blev født med et maturt teratom på bagdelen (1200 g) og blev opereret dagen efter fødslen. Dette har resulteret i at i dag har hun ingen baller.

Vi blev lovet at lægerne kunne gøre noget når hun nærmede sig de 14 år. Desværre har vi fået afslag fra Rigshospitalet vedr. balle implantat.

De mener erfaringerne fra udlandet er for ringe.

Er der nogen som selv er i samme situation eller som kender til noget...

Det er et stort handicap for hende.

mvh
dol

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-01-03 18:31

jeg ville ikke lade mig affærdige med et svar af den karakter. Der må kunne findes andre metoder, jeg sidder og tænker på, at man kan få lavet kunstige bryster og lign. på snart mange forskellige måder. Lægerne må da gå lidt i tænkebox. Hvad er udsigterne hvis det mislykkedes? Hvordan er hendes hverdag og livskvalitet i forhold til hendes handicap, kontra det at hun måske skal igennem, har hun og i kræfterne til at kæmpe jer igennem det??
Jeg har selv et handicap (kørestolsbruger efter trafikuheld i 1979, hvor jeg brækkede ryggen, med lammelse til følge) Jeg kender en del til at man nogen gange må tage en chance, og at det koster blod sved og tårer. Ikke mindst når man mange gange skal kæmpe med myndigheder og læger. Jeg er stadig ved godt mod skal det lige indskydes ;.) En af de ting jeg har lært er: at man ikke altid behøver at tage lægens ord som værende lov, men at man selv kan presse en del igennem, men det kræver sin mand/kvinde. Du er meget velkommen til at skrive til mig på mail, hvis du skulle have brug for det så skriv det her, så får du min mailadresse.
Mange venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-01-03 23:09

lige en kommentar mere, vi, min mand og jeg har talt om jeres situation og han kom med en ide: Har i prøvet at kontakte et privathospital,hvor de har specialister i transplantationer. Ofte er det meget dygtige læger der, pga. meget højere lønninger, for at høre hvad de siger til sagen,I har jo idag med den lovgivning vi har, mulighed for at få en sådan operation betalt! I kan jo henvise til hvad lægerne har sagt dengang..det må stå i jeres datters journal.
Venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : dol

Dato : 21-01-03 09:43

Hej Mango

Vi prøvede først en special plastikkirug i Randers. Det var hende som mente, at det måtte høre hjemme på Rigshospitalet.

Det mest frygtelige var at Rigshospitalet - gav min datter store forhåbning om, at de kunne hjælpe hende da vi var derovre. De skulle først have det op til en konference og så ville vi høre nærmere.

De sendte brev til min datter i hendes navn som hun åbnede da hun kom hjem fra skole. Hun var slet ikke forberedt på at det ville være et afslag ---- regnede med at det var en tid til indgrebet.

Hun var næsten ikke til at trøste.

Hun er selv indstillet på at hun gerne vil have det gjort... og ved hvad det indebærer. Hun vil så gerne ligne de andre teenagere.

Det skal siges at hun er 1,74 høj og vejer 48 kg. Hun er helt flad på bagdelen.

Rigshospitalet forslog et par indlæg til at putte i bukser var det eneste alternativ.

Hilsen
Dorthe

min e-mail hvis du vil skrive privat dl@dc-system.dk

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-07-03 01:45

Hej Dol.

Dette med baller er ikke noget jeg har meget forstand på, men jeg sad og skimmede gl. spørgsmål igennem og faldt over dit.

Jeg så i TV for ganske nylig en reportage om en kvinde - hun var vis omkring de 30, som af kosmetiske grunde gerne ville have en fyldigere bagdel. Hun var også noget flad bagtil. Dette skulle udføres af en platsic kirurg, for egen regning.

Men.... Så kan det altså lade sig gøre, og du kan da prøve at ringe til DR1 eller TV2. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor det var, men det ved de hvis du spørger dem. Det er ikke 14 dage siden.

Håber du finder noget.

mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 17-07-03 21:35

Ja, det så jeg også, men der var også tale om at det kunne medføre en masse komplikationer, derfor er der ikke mange læger der tør binde an med det!
Det er det samme i netop dette tilfælde....desværre! Men det var selvfølgelig en mulighed at tage til udlandet og blive opereret, men hvis der nu opstår komplikationer, hvad så? Det kan gå hen og blive en dyr omgang.
Mange venlige hilsner
Sus
PS: er i kommet videre i sagen?

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 23-02-05 18:56

Der laves så mange indgreb i dag via plastikkirurgi,at jeg er helt sikker på at det kan lad sig gøre uden problemer.
Vælg en plastikkirug som af tilmeldt til foreningen og som har patient forsikring, det er det alle bedste, og søg så en der har erfaring,om lige den slags operationer, så skulle der ikke går noget gældt.
Jeg kan bare ikke forstår, at rigshospitalet eller anden offentlige vil ikke hjælpe med denne problem.
det er jo ikke kosmetisk problem hvis det er ordsæt af en problem ved fødslen der udover en operation.

Venligst
Paula