/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kølertætner??
Fra : jannickd
Vist : 14753 gange
100 point
Dato : 13-05-07 14:45

skal det bare hældes i ekspansionsbeholderen??

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 13-05-07 14:52

ærligt, skulle jeg mene det står på beholderen, men ellers vil jeg skyde på selv køleren...

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 13-05-07 14:55

ja, men der er jo ikke noget dæksel på køleren på min gamle golf. skal slangen så bare afmonteres, og så hældes tætnereren deri eller hvad?

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 13-05-07 15:08

hmm, nu begynder det at lyder lidt mystisk..

har ikke mødt nogen bil der ikke havde et dæksel på køler til genopfyldning..

hmmm, må nok stå fra her..

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 13-05-07 15:13

jeg har et dæksel. men det sidder på ekspansionsbeholderen. der er ingen dæksler på selve radiatoren.
er det så der jeg skal hælde det i..?

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 13-05-07 15:19

den ekspansion beholder, det er jo normalt derhvor man hælder kølervæsken i...

men efterfyldning af køleren, forgår det også der??

hvis tætner virker ved at den størkner ved kontakt med varme og ilt, så kunne du jo reelt risikere at det størkener i beholderen og ikke hjælper i køleren..

lige i dette tilfælde ville jeg nok fanger en mekaniker med forstand på golf...

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 13-05-07 15:57

Når du ikke har dæksel på køleren skal det skal i,- oppe i ekspansionsbeholderen. Vandpumpen fører det rundt i systemet. Men det afhjælper kun minimale huller, og ikke en vedvarende løsning. Få ny køler på

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 13-05-07 16:22

Hey, jeg har selv brugt det der man kan få ved enhver tankstation. Hældte det i ekspansionsbeholderen med vand og kørte en tur.

Problem solved. Hullerne var tætnet, hæld du det i ekspansionsbeholderen!!

No bullshit.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-07 16:36

Normalt frarådes det at bruge køletætnerpulver hvis det ikke kan kommes direkte i køleren.

Det er fordi vandet med pulveret kan ske at stoppe anlægget til inden det i det hele taget når frem til køleren.'

Og en Golf er meget sart med det, der skal kun små urenheder eller pulverklumper til før det stopper kanalerne i topstykket.

Find hellere ud af, hvor anlægget er utæt og få det repareret, for du risikerer at stå med en ødelagt motor.

mvh dova

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 13-05-07 17:51

jeg kørte en tur på Q8, købte en kølertætner.. hældte det i, sammen med 5 liter kølervæske, kørte en tur mere. nu virker det hele..

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 13-05-07 17:56

ja,endnu,,,men tvivler på det i længden,,,det kan blive etmeget dyrt forsøg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-07 17:57

Kølertætner kan kun frarådes. Især det pulverformede.

Hvis du absolut vil bruge det på en bil uden dæksel på køleren(som ikke er en radiator, men en konvektor) må du gøre det når der mangler vand i systemet, eller løsne en kølevandsslange, og tilsætte det der.

Hvis du er heldig sker der ingen anden skade end at dit varmeapparat stopper til og du fryser til vinter. Det er selvforskyldt.
I værste fald giver det også tilstoppede kølekanaler med deraf følgende , forøget motorslid, utæt toppakning, skævt topstykke og kogende system .

Det er under ingen omstændigheder en holdbar løsning på et utæt kølesystem. Find i stedet lækagen og reparer den.
Det er som regel i køleren, men kan også være vandpumpen, en slange, varmeapparatet eller toppakningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-07 18:00

Hvis det er køleren, så find en specialist i reparation af kølere. Det du får der er bedre og mere holdbart end en ny original køler.
Hvis det er en plast og aluminiumskøler, tror jeg ikke den kan repareres. Men de plejer også at holdebilens tid ud.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-05-07 01:37

Jeg synes i overdriver lidt. Jeg har altså flere gange brugt kølertætner på biler ved bare at hælde det direkte i ekspansionsbeholderen - og det har virket fint. Dog er det ikke nogen løsning der holder for evigt. Og mine varmeapperater kølekanaler er ikke stoppet til. Nu skal i lige huske at det først hærder op når det kommer i forbindelse med ilt - og det skulle der nu helst ikke være for meget af inde i kølersystemet.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 14-05-07 08:42

Citat
jeg kørte en tur på Q8, købte en kølertætner.. hældte det i, sammen med 5 liter kølervæske, kørte en tur mere. nu virker det hele..

Jamen det var jo det jeg sagde! Og bare rolig, det jeg brugte var garanteret det samme, flydende. Husker ikke lige mærket, men bilen kørte med det i 4 år uden problemer indtil den blev pensioneret.