/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp indkaldelse til syn
Fra : passola
Vist : 2410 gange
300 point
Dato : 13-05-07 11:05

Hej mg
Købte mig en citroen zx her for 4-5 måneder siden.
Den forrige ejer oplyste mig om at den først skulle synes 10-07, men har lige fået en indkaldelse hvor den skal være synet inden D. 25.
Men har bare aldrig prøvet at få en bil synet før så ville lige høre om der var nogle der kunne fortælle lidt om hvor "strenge" de forskellige steder er.
Har hørt noget med applusbilsyn ser igennem fingrene med diverse små fejl?

Og har lidt rust i de der paneler under bilen hvor man skal sætte dunkraften på, er det noget der har nogen betydning ? Det er vel ikke de bærene dele ?

Ville blive glad hvis der var nogle der kunne gi nogle fif til noget eller anbefale nogle synssteder. Har nemlig rimeligt svært ved at undvære min bil da jeg køre i skole hver dag i den..

På forhånd tak

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-05-07 11:27

puha rust i dine paneler er ikke altid godt. Da vores var til syn og han slog en hammer igennem der dumpede den med det samme.
Ellers skal den bare bremse perfekt, alle lygter skal virke, der må ikke være nogle advarselslamper der lyser og der må ikke være gennemgående rust i vanger, bærende dele mm. Rust andre steder på bilen gør ikke noget, så som døre mm. Bare der ikke er noget man kan rive sig på.

Men ellers må du prøve at køre den til syn og se hvad de siger. Hvis den dumper kan du stadig køre i skole i den, bare se at få det lavet den måke så dumper på og få den til syn igen.

Ved godt de siger man ikke må køre i den hvis den dumper, men så længe du ikke bliver stoppet er der ingen der ser det. Vi kørte også i vores selvom den dumpede.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-05-07 11:58

Hvis det rust i panelerne bare er overfladisk, siger de ikke noget.
Det skal være tæret, altså så man nemt kan banke hul igennem.
Jo, paneler kan betragtes som bærene, zone B/C afhænging af bil og hvor på panelet/hvilket panel det er.

Rust i paneler er tit nemt og billiget af få lappet, hvis du finder en af de små værksteder

- Anden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-07 12:06

Paneler er bærende i et karosseri på en personbil, da den har det der hedder selvbærende karosseri, hvor hele karossen er med til at give stabilitet, i modsætning til større varevogne/lastbiler der har en chassisramme.

Det mekaniske på bilen skal være i orden, bremser, styretøj, fjedre/støddæmpere o.s.v. og selvfølgelig lys, vinduesvisker blinklys og den slags.

Lettere rust beyder ikke noget, såfremt det kun er af kosmetisk art.

Og motorrummet skal være rent, ikke noget med oliespild, utætheder for kølevæske o.lign

Der skulle helst ikke gerne være forskel på hvor du kører bilen til syn, de har samme retningslinier for hvilken stand bilerne skal være i.
Men småfejl der ikke har betydning for bilens sikkerhed får som regel bare en påtale om, at det skal bringes i orden.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-05-07 12:14

Det lyder da rigtig umoralsk det med så længe du ikke bliver stoppet! Det kommer da også an på hvormange børn du kører ned, fordi bremsen ikke virker,
Har du købt den hos en forhandler? Så hen til ham, der er vel altid mindst tre måneder garanti, Det vil være en lettelse for din pengepung. 4 nye dæk nye bremser bremserør nye støddæmpere nye paneler , det løber op! Ja du kan måske køre til du bliver stoppet - du risikerer også at de klipper pladerne. Kør hen på et ordentligt værksted og få et tilbud og lad dem køre den til syn. Det er ret dyrt at køre til syn flere gange, de penge er bedre andvendt til reparationer. De forskellige synssteder er nogenlunde lige strenge - det skal de være eller bliver de frataget deres autorisation!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-05-07 15:13

Hej Passola!
Hvis jeg må give mit besyv med,kan jeg tilslutte mig Dova`s indlæg.Dog glemte Dova en væsentlig ting,nemlig forurening.Det kan være vanskelig for en ældre bil at overholde graden.Der bliver dog taget hensyn til netop alderen.En slidt motor,der forbrænder en del motorolie,vil altid forurene.En gammel triks,der har været brug en del,er at afmontere luftfilteret,så den kører på en lidt magere blanding under synet.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-05-07 18:40

Nu er ikke rust i panelene "små fejl" Så jeg tror ikke du finder et syn sted der vil overse dette.Plus alt det annet det sansynligvis er på din bil.Havede det vært før fjærnsynet afslørte aplaus i rødovre så kunne du kørt dit.Men den går ikke lengre.Desværre. Eller heldigvis. Du kan da prøve at lægge en tudse i papirene som du leverer synsmanden.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-07 18:47

Hvis der er rusthuller hvor donkraften placeres er det en alvorlig fejl, som ikke er så dyr at få repareret, hvis det kun er der.
Det er noget sludder at bilen skal være ren, bare der ikke er lækage, så det drypper.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 13-05-07 19:52

Rust er kun et problem hvis det drejer sig om de bærende dele.

Her er en tjeckliste over hvad du selv kan og bør kontrollere før syn:

http://www.midtvest-bilsyn.dk/Checklisten.pdf

Ziggy99

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 13-05-07 20:37

Pas på med at sende din bil til syn! Sidst, jeg havde min til syn begyndte den at sige nogle meget faretruende lyde, og de turde ikke at fortsætte med at undersøge den. Jeg fik Falck til at hente den fra synshallen...

Gearkassen var røget... (hvor uheldig kan man være, at det skulle skre lige imens de skulle tjekke den

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-05-07 23:49

Der mangler et punkt i Ziggy's tjekliste.

Gud hjælpen mig om der ikke engang var en pertentlig
synsmand, der mente at mit speedometer burde virke.
Magen til frækhed skal man lede længe efter.

Omdrejningstælleren havde da holdt mig fra fartbøder et par år uden problemer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-05-07 22:04

Du skal ikke være nervøs for at køre til syn
De mange retningslinier der bliver bragt på banen her får det til at virke faretruende

Du kender helt sikkert nogen der vil anbefale dit et passende værksted, det skal ikke nødvendigvis være et autoriseret værksted.

Hvor gammel er bilen? Det eneste min bedstefar ofrede på sin zx'er var et nyt batteri og en trækaksel

- Anden

Kommentar
Fra : passola

Dato : 16-05-07 14:36

Anden:

Okay, for det lyder sku ikke helt godt det der :P

Bilen er fra 94.. Men som sagt har den jo det rust i et panel men det er kun et stykke på 15 cm eller sådan noget

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-07 14:54

Nu må du endelig ikke lukke tråden - vi må simpelthen høre hvordan det går - Det rust er det gennemtæring ( hul ) så må du have det lavet!

Kommentar
Fra : passola

Dato : 16-05-07 15:40

Skal nok lade være med at lukke den..
Hmm der er ikek noget hul, det er bare flækket. Det skete da jeg jeg prøvede at løfte bilen med dunkraften

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-05-07 22:12

Uha, det er ikke godt! Men det er ikke dyrt at få lavet.

Jeg ville kunne fikse det på under en time, hvis det er som jeg tror..

- Anden