/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden gør af alle
Fra : dennisdahl
Vist : 1778 gange
200 point
Dato : 10-05-07 01:50

Hej

Mit problem er at min hund gør af alle der kommer forbi på fortovet og vejen.

Der er kun en hæk der skiller min hund fra fortovet, men alle der kommer forbi skal ha' en tur.
Mit spørgsmål er så hvorfor ????

Og hvordan stoppes dette gøreri for det er ikke særlig sjovt at høre på ,
hverken for mig eller naboerne.

Racen er en Eurasier.

mvh

Dennis

Accepteret svar
Fra : steffen15

Modtaget 200 point
Dato : 10-05-07 02:58

At gø er for hunden en normal del af dens adfærd, men for mange mennesker er det et problem. Selv om det er en nyttig og normal måde at kommunikere på, kan det i overdrevne tilfælde være belastende for ejeren og naboerne.

Der kan være mange grunde til at hunden gør. De mest almindelige er:

Territorial:

At hunden gør for at skræmme fremmede væk fra ejerens private grund er vel for det meste i orden.

Men hvis den gør af alle dem, der går forbi ude på gaden, er det voldsomt irriterende. Desværre er det meget almindeligt, at ejeren forsøger at få hunden til at være stille ved at råbe af den. Men da hunden ikke forstår ordene, antager den, at ejeren også gør, hvilket får den til at fordoble sine anstrengelser.

Desuden lærer hunden hurtigt at gø, fordi hver eneste person, der passerer hundens territorium før eller siden går igen. Hunden er ikke klar over, at de bare skulle forbi - den tror, at den har jaget dem væk

Ensomhed / nervøsitet:

Hunden vilde forfader, ulven, hyler for at kommunikere med sin flok. Hylen bruges bl.a. når ulven skal finde ud af, hvor flokken befinder sig. Ulvehvalpene gør for at kommunikere med flokfæller.

Hunden har beholdt meget af den adfærd, der blandt ulve kun ses hos unge dyr, derfor gør hunde meget mere end de hyler, ganske som ulvehvalpe. Hunde, der gør og/eller hyler, når de er alene, prøver oftest at kalde på ejeren. Eftersom man jo altid kommer hjem til hunden igen, tror hunden, at dens gøen blev kronet med succes, hvilket får den til at gø endnu mere beslutsomt næste gang.

Denne adfærd hænger ofte sammen med, at hunden er nært knyttet til ejeren; ofte er hund og ejer konstant sammen, mens ejeren er hjemme. Derfor bliver hunden bange, når den er alene: den kan ikke klare situationen. Angsten får den til at kalde på sin ejer.

Opmærksomhedssøgning:

Andre hunde opdager, at de får ejerens opmærksomhed, når de gør. Også selv om opmærksomheden består i, at der bliver råbt “Hold kææææft!” Disse hunde “gør af ingenting” simpelthen for at få opmærksomhed.

Ofte vil disse hunde gø, når ejeren er optaget af andre ting som samtale, læsning, telefon eller tv. Efterhånden kan det udvikle sig til, at hunden napper i ejeren for at få opmærksomhed.

Den mest effektive måde at få disse hunde til at holde op, består i at ignorere den uønskede adfærd og belønne ønsket adfærd. Dvs. så længe hunden gør, lader man som om den simpelthen ikke eksisterer! Man må hverken sige "slut", "nej" eller "hold op", man må ikke engang se på hunden. Man kan evt. rejse sig og gå (uden at give hunden nogen form for opmærksomhed), især hvis hunden springer op eller napper er det aktuelt at forlade stedet.

Hvis hunden også gør, når der er gæster (det gør denne type hund ofte) bør den simpelthen ikke være tilstede, når der er gæster. Ignorering vil i starten forværre problemet, men typisk ses der effekt allerede efter en uges tid. Så bid tænderne sammen, hvis man bare en gang kommer til at tale til hunden, mens den gør, har man bekræftet den i, at får sin vilje ved at gø, bare den bliver ved længe nok….

Er situationen u-udholdelig? Det kan hjælpe at afbryde larmen længe nok til at få kontakt til hunden, så man kan give en kommando, der er uforenelig med at gø (f.eks "sit," som jo betyder sid roligt og vær stille). Det gør man rent praktisk v.hj.a. en vandpistol (helst som bagholdsangreb) eller en pludselig høj lyd (båthorn el. lgn.). I det øjeblik hunden holder mund, giver man kommandoen. Husk at rose! Sammen med ignorering er det vigtigt, at hunden lærer, hvordan den skal opføre sig for at få opmærksomhed. Træn derfor sit, dæk o. lgn. Efterhånden vil hunden kunne blive så lydig, at den kan afbrydes i uønsket adfærd ved at få en kommando (sit eller nej).

Husk at rose og kæle med hunden, hvis den stille kommer og sætter eller lægger sig hos dig. Husk også at kæle, snakke og lege med den, når den opfører sig roligt og stilfærdigt. Hvis den ligger stille i sin kurv, gør den jo netop det, vi ønsker! Fortæl den, at den er dygtig.

Selvom opmærksomhedssøgende hunde skal ignoreres, mens de udfører den uønskede adfærd, skal de have masser af opmærksomhed og aktivering på andre tidspunkter. Husk du er midtpunkt for hele hundens verden. Sæt gerne 2x15 min. dgl af som ”hundetid”. Så har I begge et bestemt tidspunkt at se frem til, uanset om tiden bruges til børstning, massage, gåtur, lydighedstræning eller…….Husk hunde elsker ritualer, når ting sker på bestemte tidpunkter, giver det tryghed.

Få en professionel vurdering af, hvorfor din hund gør før du begynder at behandle problemet. Det er meget vigtigt, at den rigtige diagnose stilles, så hunden behandles korrekt! Hvis din hund f.eks. gør af ensomhed, og du behandler den som opmærksomhedssøgende, vil det forværre problemerne (og iøvrigt være utroligt synd for hunden)!

håber det kunne hjælpe dig

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 10-05-07 06:45

Vi har rækværk omkring huset, en hjørnegrund, i rækværket har vi lavet nogle huller som Sigurd kan stikke hovedet ud af.

Det gør, at folk der går forbi, ofte klapper ham på hovedet, som igen gør ham venlig og glad for dem der går forbi.

Jeg ved ikke om du kan bruge ideen, da i jo har hæk omkring. Men jeg tror, at Sigurd ikke gør af folk, netop fordi han kan følge med i hvad der foregår og fordi han møder venlighed fra forbipassagerende.

Ellers kan jeg kun tilslutte mig det, der allerede er skrevet.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 10-05-07 08:44

Jeg kan tilslutte mig hvad der tidligere er skrevet.
Jeg har selv haft en schæfer der havde tilbøjelighed til at gø lidt for meget, men det stoppede da jeg havde lært den at give hals på kommando, så det var måske værd at forsøge

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 12-05-07 02:12

Hej

Vi er netop gået bort fra at hunden gør på kommando fordi vi mener at der ikke var nogen grund til at opfordre hunden til at gø.

Men det er netop meget sjovt med min hund fordi når den gør ude ved hækken så kigger den lige over skulderen om jeg nu står og skælder ud.
Så det er som om den godt ved at jeg ikke vil ha' den gør.
Og den gør af postbud, cykler, andre hunde ja, stort set alt.

Dennis

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-05-07 09:42

Den kigger nærmere nok efter dig fordi den ikke tør og stå alene over for "fjenden", det er godt og være sikker på at "førehunden" er i nærheden.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 13-05-07 16:05

hva hvem får de 200 point?

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 14-05-07 01:26

Tak for svaret steffen15.

Kunne bruge noget af svaret, så jeg håber det blir' bedre med hundens gøeri.

mvh

Dennis