/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Lillesøster pjækker!
Fra : Shagen
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 07-05-07 08:23

Hej mennesker.

Hjælp. Min lillesøster er lige fyldt 13år, og er begyndt at pjække fra idræt. Dette kræver en lille baggrundsbeskrivelse.

Jeg er 18 år i dag, men har aldrig rigtig været med til idræt efter 5. klasse. I de tidligste år i folkeskolen blev jeg mobbet af både elever og lærere, og det gjorde at jeg ikke kunne gå til idræt, uden at jeg fik angst-anfald foran idræts-salen, og kunne ikke gå ind. Vi snakker deciderede angst-anfald med sved, hjertebanken og nogle gange opkast. Derfor gik jeg til skolepsykolog istedet.
I dag har jeg stadig problemet, men går i fitness center ved siden af, så det er ikke motionen jeg mangler.

Nå - alt dette ved min lillesøster (%angstanfaldene). Hun har altid været sporty, et rigtigt legebarn. Hun har altid været slank - hun har faktisk været sygeligt tynd da hun var lille.
Men nu, pludseligt, begynder hun at pjække fra idræt. Hun lyver for mig og min mor, men det er ikke svært at få hende til at indrømme at hun har løjet. Hun "glemmer" sit idrætstøj, får "ondt i maven", og umiddelbart blev jeg straks nervøs og tænkte: der må være noget i den skole hun fordrager.
Men efterhånden som jeg har snakket med hende, har hendes grunde været således: min bedste veninde skulle ikke være med, og så havde jeg ingen at være sammen med. Lærerne er i dårligt humør. Jeg gad ikke. Vi skulle løbe og det gider jeg ikke.

- Hjælp! Jeg har jo på en eller anden måde lagt op til det, da jeg bare har fortalt om min idræts-tid, da jeg aldrig kunne forestille mig at hun ville holde op med at bevæge sig.

Min mor er alt for sød - min søster behøver bare græde, så giver hun op. Hun har givet efter for hende alt for længe til at min søster har respekt for hende.

Hvad skal vi gøre?

En fortvivlet storesøster.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-05-07 09:11

Der må jo være en årsag...!?

Jeg går ikke ud fra, at du skriver, fordi hun er ved at blive tyk - men at det er selve pjækkeriet?

Kan det tænkes, at det stammer fra hormoner i oprør? Er hun måske en af dem, der endnu ikke har fået bryster og derfor flover sig?

Eller har hun givet dig en begrundelse "med mere kød på", end dem du nævner? For det er jo "kun" idræt, hun pjækker fra, ikk'?

Hvis det skulle være dét, så var det måske en idé at vende det med skolepsykologen, før det tager overhånd..

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-05-07 09:48

Jeg synes at I skal lade som ingenting så lang tid det drejer sig om Idræt. Det er sikkert bare en periode og hun er nok ikke den eneste i sin klasse der har det sådan. Du skriver at hun er slank så det er ikke "livsvigtigt" at deltage. Det er langt vigtigere at hun deltager i de øvrige fag

Ingen er blevet et dårligt menneske af at pjække idræt

Ziggy99

Kommentar
Fra : Shagen

Dato : 07-05-07 09:51

Tak for dit svar.

Jeg skriver fordi jeg er bekymret -- fordi jeg ved hvilket helvede det er at komme ind i den vane, og hvis hun skal videre på gymnbasiet tæller det både i karakter og fravær, og det er så farligt.

Hun har en flot krop, og i forhold til de andre piger i hendes klasse, er der ikke noget hun skammer sig over. Dét at gå i bad efter idræt kan vi altid ordne ved at give hende en seddel med, men selveste idrætten. Tror simpelthen at hun har set mig pjække fra idræt så mange gange og nu har hun fundet ud af at hun kan gøre det samme, uden at få problemer.

Min mor ville ikke sende hende til skolepsykolog, især ikke den de har på den skole. Da jeg gik der beskyldte hun min far for alt muligt han aldrig har gjort.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-07 10:38

Citat
Tror simpelthen at hun har set mig pjække fra idræt så mange gange og nu har hun fundet ud af at hun kan gøre det samme, uden at få problemer.

Citat
Da jeg gik der beskyldte hun min far for alt muligt han aldrig har gjort

Mon ikke det bare er DIG der har en underlig tankegang/vrangsforestilling......

Kommentar
Fra : calista

Dato : 07-05-07 10:44

Tror (uden dog at kende jeres baggrund) ikke at der er noget at være ræd for.
Der er rigtig mange piger, der ikke gider idræt og derfor pjækker eller kommer med den ene lamme undskyldning efter den anden.
Det hører alderen til.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-05-07 10:48

refi - hvad har du gang i...?

Jeg synes det er prisværdigt, at der findes en sådan omsorg for sin lillesøster i en tid, hvor rigtig mange er ligeglade med andre end sig selv!

Argumentet med pjæk og fraværstimer på gymnasiet er ganske vægtigt. Har selv på den konto (og af samme årsag = gad ikke idræt!) fået mere end en advarsel i gymnasiet.

Hvis problemet højst sandsynligt er dovenskab (?), så er gode argumenter nok mere gavnlige end en skolepsykolog!

For i dagens Danmark er uddannelse alfa og omega - og dét må hun kunne forstå. Måske skulle du bruge lidt tid på at gøre hende lækkersulten på en "krævende" uddannelse og i den forbindelse understrege, at det er vigtigt at huske, at alle timer tæller med. Også Idræt.

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 07-05-07 11:02

ting er sjældent hvad man tror de er, måsker er det mangel på bryster, måsker er de for store, måske syntes hun at hun er for tynd og at det er pinligt. Det kan være lige så rædselsfuldt at være for tynd som det kan være at være for tyk. Eller bare at syntes det. det behøver jo ikke være sådan at bare fordi I andre syntes hun har en flot krop at hun selv syntes det. Det kan være en lærer eller en klassekammerrat som hun føler der kigger for meget på hendes bagdel i den alder er man sårbar over for det mindste, reelt eller ej
det der med at hun bare bader drhjemme, hvem syntes det er rart at svede og så sidde og lugte resten af dagen. Det er heller ikke fedt at være den eneste der ikke skal i bad, så kommer der jo bare fokus på det.
hvis din søster er 13 så er hun jo teenager og det er ikke en nem tid og for nogen er det vanskeligere end andre. Jeg skal ikke kloge i hvad I skal gøre eller hvordan man løser problemmet på disse sider. når det handler om mennesker er det alt for individuelt til at trådne kan redes ud her.
Men åbenhed er som regle en god vej frem og det hjælper sjældent at tvinge ting igemmen med magt.
Skolepsykolog for at pjække fra idræt, det lyder lidt vildt, nærmest som om at det er en undskyldning for at sende hende til en sådan. Ud fra det du skriver er det vist ikke nødvendigt, men som sagt, mennesker er individuelle

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 07-05-07 11:08

Lige en enkelt ting mere omsorg er priværdigt, men for meget af den kan nemt blive til omklamring

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-07 11:17

Citat
refi - hvad har du gang i...

Det skal jeg såmænd forklare dig

De eneste der tilsyneladende har problemer med det er "storesøster"......

Den smule pjækkeri fra sport i 5-6-7 klasse er uden betydning for fremtiden.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-05-07 11:17

Der skal vist noget meget mere omsorg til, før dette spørgsmål kan kategoriseres som omklamring!

Tanken med spørgsmålet var vel at få hjælp til at finde et svar - og ikke at få skabt en diskussion om nye/andre problemer, som ikke nødvendigvis er der, har været eller vil komme!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-07 11:27

Citat
og ikke at få skabt en diskussion om nye/andre problemer, som ikke nødvendigvis er der, har været eller vil komme!

Nemlig.....

Den berømmelige fjer ..........

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 07-05-07 11:38

Der skal vist noget meget mere omsorg til, før dette spørgsmål kan kategoriseres som omklamring!

Tanken med spørgsmålet var vel at få hjælp til at finde et svar - og ikke at få skabt en diskussion om nye/andre problemer, som ikke nødvendigvis er der, har været eller vil komme!

Hvornår og hvad der er omklamring er jo lige så meget et spørgsmål om hvordan den bliver givet, men du har ret, og det var da heller ikke mt budskab at kategorisere det som omklamring, mere at gøre opmærksom på at man skal være varsom specielt når det er teenagere, for hvad du og jeg syntes er ikke særlig vigtigt, men det er vigtigt hvad lillesøsteren "oplever og føler"
Nye problemmer, det ved jeg ikke problemmet er vel knap nok defineret er det at hun pjækker eller er det at hun lyver eller er det at storesøster er bange for at hun ikke kommer i gymnasiet eller hvad????? problemmet kan jo kan ikke stå alene og en del af et svar er netop spørgsmålet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-05-07 13:13

Jeg er også en af dem, der pjækkede mig igennem idrætstimerne i folkeskolens ældste klasser - jeg led af voldsomme menstruationssmerter ca. 4 uger om måneden. Fuldstændig ligesom de fleste andre piger på mit klassetrin - og andre - gjorde.

Det jeg vil sige er, at jeg tror det i mindre grad handler om lillesøster, men derimod om, at folkeskolens idrætsundervisning er elendig og ikke indrettet til piger.
Fuldstændig på samme måde, som tavleundervisning ikke er indrettet til drenge, som underholder sig selv på anden vis end at høre efter.

At piger pjækker fra idrætstimerne er så foruroligende normalt, at folkeskolelærerne burde tage undervisningsformen op til revision.

Jeg ville faktisk ikke være så bekymret for pigens fremtid. Jo, der kan da komme lidt irritationsmomenter undervejs, men ikke noget, der ikke kan løses med almindelig flid, når det virkelig gælder - eksempelvis i gymnasiet.
Ikke desto mindre ville jeg tage kontakt til skolen og høre dem, om det er et hyppigt forekommende problem blandt pigerne i de store klasser. Er det det, så ville jeg kaste en opfordring på bordet om at omstrukturere.
Det er ikke noget, man bare lige gør, men er der ingen, der siger noget og til stadighed accepterer dette problem som mindst har eksisteret på folkeskolerne de sidste 20 år, så vil det bare fortsætte.

Vaxen - som fik sine uddannelser selvom hun pjækkede fra idræt i 4 skoleår

Kommentar
Fra : Shagen

Dato : 07-05-07 14:08

Hej mennesker,

Tak for jeres svar.

Jeg håber I har ret, mht at hun 'bare' er teenager. Men det er alle i hendes klasse, i Danmark. Og ikke alle pjækker. Hun og jeg er begge forvænte. Hun vil ikke starte på gymnasiet og så bare begynde at dyrke idræt igen, ikke når hun ved pjæk før har virket. Hele livet er jo idræt - noget meget, meget surt man bare skal igennem. Jeg ved hvordan det føles, hvordan det udvikler sig, hvordan man til sidst ikke engang tør dukke op til idræt, selvom man gerne vil - fordi folk vil begynde at spørge ind til det. Til sidst begynder min mor selv at finde alternativer, som fx skolepsykolog eller at min søster får lov til at dyrke idræt alene. Og først dér bliver det slemt, for så er det nået for langt, og man er for flov til at stoppe det.

Og ærlig talt, de gange hun så ER med til idræt, er det faktisk ret skægt.

Andre ting at være bekymrede for. Hendes daglige kost består af lyst brød med nutella, lyse boller med skinke og remoulade, 1 sodavand, chips, slik, peanuts eller hvad der ellers ligger herhjemme, min mors aftensmad (% salat) og lidt mere slik, chips, popcorn eller sådan noget.
På en hverdag. Hver dag.
Derudover bevæger hun sig kun når hun skal frem og tilbage fra skolen, der ligger 100 meter fra os.

Så idræt ville ikke skade. Og hun har en flot krop, men hun har en god lille delle, der sagtens kan (og vil) vokse sig større, idet hun fortsætter som hun gør.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-05-07 14:16

Shagen, jeg tror du skal passe på med at overføre dine egne følelser og erfaringer til din søster.

Det, hun gør er måske ikke sundt, men bestemt slet ikke unormalt. Og det er langt fra sikkert, at hun vil gentage de ting du gjorde, eller på nogen måde opleve dem, som du gjorde.

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-07 14:33

Citat
Hendes daglige kost består af lyst brød med nutella, lyse boller med skinke og remoulade, 1 sodavand, chips, slik, peanuts eller hvad der ellers ligger herhjemme, min mors aftensmad (% salat) og lidt mere slik, chips, popcorn eller sådan noget.

Så lad dog være med at købe det.....

Hvad er det egentlig du vil opnå med spørgsmålet ??????

Vores råd hjælper jo ikke når hun alligevel gør som det passer hende.....

Jo mere du "graver" og gør hende opmærksom på det - jo mere trodsig bliver hun.....

Lad hende dog være teenager og tag problemerne NÅR de opstår - hun bliver jo også ældre (klogere) - Du/I opnår INTET ved at tilrettelægge HENDES liv på JERES præmiser.....

Kommentar
Fra : calista

Dato : 07-05-07 14:37

Du er hendes storesøster, ikk?
Hvor er hendes forældre?
Der er rigtig mange unge piger, der HADER idræt af et ellers godt hjerte, som klarer sig udmærket igennem livet.
At hun spiser usundt NU, nåja, det er der også rigtig mange andre der gør, og der mener jeg, som forælder, at det må være jeres forældre/ mor, der sørger for, at de ting ikke er i huset.

Som du kan se, er vi et par stykker, der kommer med samme slags respons på dit spørgsmål...

Kommentar
Fra : Shagen

Dato : 07-05-07 14:45

Mange tak for jeres svar, det har skam givet stof til eftertanke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-07 15:58

SNAK med hende. Mere kan du ikke gøre. Du skal ikke løse problemerne for hende. Det er ikke din sag. Og måske KAN de ikke løses. Måske SKAL de ikke løses. Og måske går de over af sig selv.
Men hvis der SKAL gøres noget, så er det dine forældres sag.

DU kan gøre det, DU er god til: Vær en prima storesøster for hende. LYT til hende. Tag dig af hende og del også gerne dine oplevelser og erfaringer med hende.

Der var grunde til at du selv pjækkede for gymnastik. Og du lever stadig. Sandsynligvis uden at have taget varig skade. Så det er ikke altafgørende at din søster kommer til at passe sin gymnastik.

Der er også grunde til at din søster pjækker. Måske ikke de samme grunde, som du havde. Men grunde er der sikkert.

Hvad ville DU have ønsket dig, dengang DU havde det svært og pjækkede? Hvad kunne have hjulpet DIG dengang? Og jeg taler ikke om, hvad der kunne have fået dig til at passe gymnastikken, men om hvad DU ville ønske for DIG dengang? Måske ville det have hjulpet DIG gennem en svær tid hvis DU havde haft en storesøster, der oprigtigt lyttede til dig for at finde ud af, hvad du var ked af..

Prøv på at se det som en styrke, at DU selv har haft lignende problemer.

I stedet for at bebrejde dig selv. -Nogle af jeres årsager kan være fælles. Men det er IKKE din skyld.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 07-05-07 18:16

Hej Shagen.

I stedet for at focuserer på skyld (og af én eller anden misforstået grund mener du, at det er din skyld??) skulle du prøve at focusere på, hvorfor du selv fik angstanfald den gang. Måske er hendes grund til at pjække fra idræt den samme, som din grund.
Du skriver om dig selv, at grunden var "angstanfald" og det er bestemt ikke rart, men ikke en dybereliggende "grund". Det er/var efter min overbevisning et symptom på noget andet (som du måske fik snakket med psykologen om?) Og det "andet" må være grunden. Kunne det tænkes at det "andet" også spiller ind i din søsters situation?

Annuller spørgsmålet
Fra : Shagen

Dato : 22-05-07 08:17

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål