/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kan fryser ligge ned ved fragt
Fra : rolf01
Vist : 14292 gange
100 point
Dato : 06-05-07 18:24

Jeg har været så uheldig at købe en fryser på www.wupti.com som var lidt for stor til at passe ind i vores skab. Den skal således returneres til et givent sted, men på kassen er der et symbol der viser den ikke må ligge ned.
Jeg er dog kun ejer af en stationcar og ikke hverken trailer eller kassevogn. Jeg kan således godt fragte fryseren, men kun liggende...
Jeg har altid opfattet det som om, at frysere godt kan ligge ned, når bare de står op i et godt stykke tid før de bliver tændt.
Jeg ville dog gerne forsikres i min antagelse, ellers kan det godt være jeg får et problem med at få pengene tilbage hvis den ikke virker ved modtagelsen :-/

Mvh
Rolf

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 06-05-07 18:33

Hej Rolf01,

Du svarer helt korrekt på dit eget spørgsmål.
Fryseren skal helst stå op et partimer inden den tilsluttes elektrisk.

MVH
Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-05-07 19:26

Du bør ikke ligge den ned. Det er jo ikke uden grund til at der er et symbol, der viser at den ikke må ligge ned.
Kender et boligselskab der lige har fået leveret +100 stk køleskabe og frysere. Alle kom i opretstående tilstand, og montørene sagde at man bør aldrig ligge et køleskab/fryser ned.

Jeg købte et af de gamle, lagde det ned, og det har aldrig virket siden.
Jeg er i hvert fald færdig med at ligge disse ting ned.

Bare min erfaring.

MVH

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-07 20:02

Hej igen,

Jeg har i mellemtiden checket både Miele og Blombergs brugsanvisninger og fundet at de begge skriver at der skal gå et stykke tid. Miele foreskriver imellem 1/2 og 1 time og Blomberg siger 2 timer.
Jeg tvivler på at de ville skrive sådan, hvis det kunne gå i stykker af at ligge ned.
Jeg har selv kørt ud med hvidevarer for nogle år siden - de lå altid ned" og har aldrig været ude for en der ikke virkede, de stod aldrig stille mere end max. et kvarter efter vi havde rejst dem
Personligt ville jeg aldrig være nervøs for at lægge et ned og rejse det igen.

>Viskinge<Mht. til de hvidevarefolk der leverede dem, kunne det måske være fordi, de skulle checke dem efter montering i lejlighederne og derfor ikke vilel bruge tid på at vente eller evt. komme tilbage igen.

MVH
Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-05-07 20:11

Det der kan ske, med et køleskab eller en fryser der ligger ned er, at olien fra kompressoren kan løbe ud i et af kobberrørene, der går fra komperssoren. Hvis det løber ud i kapilærrøret - det meget tunde rør der er tilsluttet en "aflang beholder" (et tøtfilter til at opsuge fugten i rørsystemet) kan der være problemer med, at det render tilbage i kompressoren. Det er for olien kan løbe tilbage i kompressoren, at man skal vente i et par timer.

Er man uheldig, kan man risikere, at køleskab/fryser resten "af livet" vil afgive mærkelige lyde. På tidligere Gramskabe kunne folk ringe ind til serviceafdelingen og klage over, at deres køleskab lød lige som en due der sad og kurede!!! Det vil normalt køle normalt, men det er ulideligt at høre på de næste mange år!

Kan det undgås, så læg det aldrig ned!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-05-07 20:48

Der er jo også lige komprssor ophænget som er dimesioneret til opretstående stilling.
Dog er det kun ved store bump at det kan gå ud over kompressoren.

Godkendelse af svar
Fra : rolf01

Dato : 06-05-07 20:57

Tak for svaret michaelholm.
alka gav lige den tekniske beskrivelse, hvis du havde givet den havde du fået alle 5 stjerner :D