/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Husmår
Fra : 1249
Vist : 2727 gange
100 point
Dato : 06-05-07 14:59

Hej alle

Jeg har et spørgsmål : Har nogen et godt råd ang.husmår, i vort sommerhus, som er et kalmarhus har vi fået en mår på besøg og den morer sig med at ødelægge isolering m.m.
Kender nogen et middel som lugter stærkere end måren bryder sig om og derfor vil forlade vort sommerhus og vælge at skifte opholdssted. VIRKSOMME RÅD MODTAGES MED TAK.

m.v.h.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 06-05-07 15:12

He 1249.

Jeg har en vis erfaring med husmår på loftet, der er mange råd af alle mulige slags, som er mere eller mindre virksomme. Jeg har da også prøvet nogle af dem, de var ikke langtidsvirksomme, så jeg måtte gøre det der virker: nemlig at finde ud af hvor måren kommer ind, og hindre den i det. Jeg har gjordt med held hos min svigermoder og her hos os selv. Det er et stort arbejde, men jeg syntet at det var umagen værd.

God Jagt,
og venlig hilsen
Carner.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 06-05-07 15:29

Vi har haft meget held med naftalinkugler... for et par år siden..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 06-05-07 15:37

Et godt råd for at få måren til at flytte, skulle være at anbringe en meget beskidt kattebakke der hvor den færdes.

Måren kan efter sigende ikke lide lugten af kattelort og vil så flytte.

Ellers er der Hjortetakolie....men det lugter så grimt, at I heller ikke selv vil kunne være der

Og så skal du ellers have mårsikret huset, så den ikke kommer igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-05-07 15:41

hvis du finder stedet hvor den kommer ind, kan du sætte et net op så den ikke kan slippe ud. så starter du med at lave en helvedes larm, banke på loftet, spille højt musik eller hvad du nu kan finde på. så vil den forlade stedet, men da du har sat net for indgangen, skulle du gerne få den fanget i levende live. når den er gået i fælden, får du den aflivet og lukker hullet. hvis ikke du får den aflivet, vil den vende tilbage, og det er ikke småting den vil gøre for at komme ind igen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-07 15:55

http://amagerskadedyrsservice.dk/

komunernes tekniske forvaltning har en afdeling for skadedyrsbekæmpelse. Det er mit indtryk at man nogle steder ikke kender andre skadedyr end rotter, andre steder er mam behjælpelige med alt fra hvepse over til vilde katte og ræve. Spørg i din kommune.
Der er prøvet de utroligste ting af private, musik f. eks men efter en tilvænningstid, ser det ud til de elsker musik - især dansemusik
Jeg er ikke sikker på at de leger med din isolering, jeg tror de bygger rede af den, inden længe har du seks nye chamerende husnår

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-07 16:02
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-05-07 16:07

Hvis du er medlem hos FALCK kan du der låne en mårfælde, men hvis ikke, kan du købe en sådan ved Harald Nyborg for 248,00 kr., og efter endt brug, kan du evt. leje den ud, eller sælge den. Lokkemaden for mår er hønseæg, og det er meget sikkert at de går deri. Som sagt hvis du er FALCK-medlem, vil de sikkert afskaffe dig måren.

Meningen med fælde er at indfange den og lukke den ud i naturen hvor ikke den gør nogen skade, men det skal være rimeligt langt fra beboelse.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7463&n=10&KundeID=

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 06-05-07 18:57

Hej
I kan også med fordel slå et smut omkring den lokale frisør og få en pose hår med hjem, det ligger i ud på loftet, og den menneskelugt der er i håret får måren til at forsvinde.
Billigt, miljøvenligt og nemt.
Derudover skal i selvfølgelig forbyg at måren kommer ind.

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 06-05-07 18:58

Tak for svaret dova.
Tak for svaret. det er dit svar dova, som svarer til mit behov behov lige nu.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 06-05-07 19:31

vibse68 det med håret prøvede vi.. dog uden held..