/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Energispar opvaskemaskine
Fra : itgirl
Vist : 953 gange
100 point
Dato : 06-05-07 09:03

Hej,
jeg har en Electrolux bordopvaskemaskine, hvor der er et energispareprogram. Det der undrer mig er, at det er dét program der tager længst tid (158 min.). Kan det være rigtigt? Vil det så sige, at når jeg vasker ved kort vask/hurtigvask (30 min.), så er det mest energikrævende?

Det virker bare ikke logisk i mit hoved, så jeg håber at der er nogle der er klogere end mig der kan forklare mig det, så jeg kan bruge det rigtige program.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-05-07 09:10

Den vasker sansynligvis ved koldere vand, på energispare programmet.
Det er jo opvarmningen af vandet, der koster den største del af den samlet energi.
Da vandet ikke er så varmt, må den blot vaske længere tid, for at få tingene rene.

MVH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-05-07 09:12

Den vasker i længere tid ved lavere temperatur på energispareprogrammet. Spulepumpen bruger meget mindre strøm end der spares ved at vaske ved lavere temperatur

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 06-05-07 09:18

Tak for den hurtige respons.

Okay...det lyder meget fornuftigt, men når jeg så kigger på maskinen igen, så står der 55 grader ved ECO programmet og 50 grader ved Speed programmet. Vil det så ikke bedst kunne betale sig for mig at køre Speed programmet, da det er hurtigt med lavere temperatur?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 06-05-07 09:35

Du kunne jo prøve at låne / købe en sparometer og så måle forbruget på de to forskellige programmer.
En strømmåler kan oftes lånes hos sin elselskab ellers prøv:
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/elspareudstyr/sparometer

Mvh 15063637

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 06-05-07 10:20

Hej,

Hvis man ser på electrolus hjemmeside http://www.electrolux.dk/node39.asp?ProdId=32954 finder man følgende "Program brugt til energimærkningsdeklarering" = Eco 55 with Prerinse, hvilket må betyde at, ECO55 er det mest økonomiske program på denne maskine, som er deres nuværende model af bord opvaskemaskinen.

Man skal jo huske på at det ikke kun er strøm, men også vandforbruget der tæller med.

MVH
Michael Holm
Aut. El-installatør

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-07 11:13

Dit speed program vaker formenlig noget lettere. kort tid med mindre varmt vand. Men det kan være helt tilstrækkeligt, hvis der ikke er vanskellige, eller indtørrede madrester på servicet.

Godkendelse af svar
Fra : itgirl

Dato : 24-05-07 22:29

Tak for svaret transor. Det er dét der lyder mest logisk.