/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne gl. savsmuldstapet
Fra : 1003jeppe
Vist : 13478 gange
200 point
Dato : 05-05-07 11:44

Nogen der har et godt råd til en efektv og hurtig fjernelse af gl.savsmuldstapei. Mvh.Jeppe

Kommentar
Fra : Kattrine

Dato : 05-05-07 11:57

Ja, jeg kan huske at når min far gjorde det, så gav han det et godt lag tapetklister og lod det sidde lidt, så var det lige til at pille af.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-05-07 12:04

Citat
Ja, jeg kan huske at når min far gjorde det, så gav han det et godt lag tapetklister og lod det sidde lidt, så var det lige til at pille af.

øj det lyder altså lidt bagvendt, men hvis det virker er det selvfølgelig fint.

Jeg plejer at bruge en afdamper, men det er da et stort arbejde.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-05-07 12:06

Gennemvæd det med alm. vand (skal trække et stykke tid). Så er det lige til at tage med en god bred spartel.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-05-07 12:12

Myggen glemte at fortælle, at det skal helst være varmt vand - så varmt som overhovedet muligt.

Kommentar
Fra : lottepigen30

Dato : 05-05-07 12:13

Det der med tapetklister er altså ikke helt forkert, men det du skal gøre at at bruge kun lidt tapetklister iblandet varmt vand og så komme det i et forstøver og så spray det ud over væggen med savsmuldstapet. Det hele skal være gennemvådt, og når det har siddet et stykke tid kan man lige så fint skrabe det hele af med en bred spartel -Det er meget nemt!

God Arbejdslyst

Hilsen Lottepigen30

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-05-07 12:18

Drik nogle Øl eller nogle sodavand gem kapslerne, søm dem på et bræt, skrab tapetet med kapslerne så der kommer små huller, væd herefter med vand, og når vandet er trængt ind, skrab så med en spatel.

dr.dem

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 210 point
Dato : 05-05-07 12:33

Sammenfatning af alle svarene:
1 Luk en masse øl op
2 Brug kapslerne til at perforere tapetet med
3 Gennemvæd det med meget varmt vand
4 Drik alle øllerne
5 Næste dag gennemvæder du atter tapetet og lader det trække medens hovedet begynder at virke igen
6 Så skraber du tapetet af med en god bred spartel

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 05-05-07 13:39

I diverse malerforretninger kan du købe noget der hedder tapetopbløder/tapetopløser til en overkommelig pris.
Det blandes med vand og smøres på væggene med en klud. Man kan evt bruge en forstøver, det styrer man jo selv.....
Det skal lige sidde ca 20 min - så er tapeten lige til at tage af.

God arbejdslyst - og hav en dejlig week-end

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 05-05-07 14:17

Det kommer helt an på hvad underlaget er. Er det Gips plader og du benytter en damper eller opløsningsmiddel, så risikerer du at ødelægge pladerne!!! På "alt" andet er det fint. Hvis det er gips, bør du skrabe det af med en spartel!

Problemløser kan anbefales, det mindsker dit spartle arbejde betydeligt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-05-07 14:54

Myggen

God weekend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-05-07 19:12

Den aggressive metode (vil nogen mene):En kompressor med rensepistol,varm vand med opvaskemiddel.Det har vi brugt og ja,det lyder lidt voldsom,men er effektiv.At vandet bliver blæst på tapetet,med en vist kraft,gør at det meget hurtigere blødes op.Og med lidt fingerspids fornemmelse,
sviner det ikke mere end alle andre metoder.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : 1003jeppe

Dato : 07-05-07 17:36

Tak for svaret myg. arbejdet er nu er udført, det gælder om at komme ind under huden(tapetet) med varmt vand i en forstøversprøjte, og en god spartel, alt andet duer ikke når der malet med plastic-maling. ovenpå tapetet, men tak til alle for bidragene Jeppe