/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Røget pølse.
Fra : ibea
Vist : 1048 gange
200 point
Dato : 02-05-07 17:25

Hej alle.
Hvem kan give mig en opskrift på "en rigtig god" hjemmellavet røget spegepølse.
Jeg skal gerne vide, hvor lang tid i saltlage og hvor lang tid i rygeovn og ved hvor
mange grader?
Hilsen og jeg glæder mig til jeres svar.
Ibea.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 02-05-07 18:25

Her er en du kan kigge på Spegepølse af rådyrkød.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=15950

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at prøve den.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 02-05-07 19:56

Jeg vil anbefale dig at låne Kringelbachs salte- og røgebog på biblioteket.
Ellers ta' et kig på: http://www.ulk1966.dk/Roegeovnens-Venner/index.htm
Go' røg

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-05-07 20:07
Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-07 23:29

Spegepølse er ikke kun røget. Den er i høj grad også tørret. Derfor skal den hænge ænge til tøring uden røg.

Men pas på; uden videnog korrekt saltning, risikerer man at lave råddent kød.

spegepølse er normalt også med nitrit. Det skal doseres rigtigt for at virke konserverende uden at være alvorligt sundhedsskadeligt.

Jeg mener ikke at nitrit til fødevarer mere må sælges til private. Risikoen for fejldosering er for stor.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 08-05-07 09:33

Hej alle.
Tak for svarene.
Også en tak til transor for advarslen om "nitrit", som jeg ikke kunne drømme om at
putte i pølserne. Dette stof får man nok af i "hverdagen".
mVH
Ibea

Godkendelse af svar
Fra : ibea

Dato : 08-05-07 09:34

Tak for svaret CLAN.
Hilsen Ibea

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-07 17:12

Velbekomme... håber du finder noget som "smager"
Takker for points