/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
COM port contra USB
Fra : lham
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 01-05-07 09:37

Fået en vejrstation med 9 pin serielt ( ?com ) stik , men da pc en Dell inpiron 6000 kun har usb har jeg anskaffet et konverterkabel . Dell har 4 USB indgange ( 2 bagpå 2 på siden ) Softwaren til vejrstationen vil vide hvilken COM port stationen er tilsluttet til. Er der nogen der ved hvilke USB indgange der svarer til hvilke COM port numre på denne maskine?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-07 09:46

Du prøver da bare, com 1 o.s.v.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-05-07 10:26

Har du flere detaljer om denne vejrstation? - Jeg har med interesse ledt efter en sådan på nettet!

Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 01-05-07 10:39

Du skal nok have et program som kan konvetrere til USB. Fulgte det ikke med kablet da du købte det? Det fulgte emd da jeg købte sådan et kabel hos T.Hansen.
Eller kan du prøve dette program: PL-2303
Der findes forskellige programme som kan konvetere signaler til et USBstik. Kig ind på www.download.dk eller .com

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-05-07 14:01

Teil-ja det har jeg prøvet uden der kom "hul igennem "

Severino:
Tilbudsvare Netto sidste( uge 17-2007 ) 700 kr
model 68405 ( WS 2305 )-det er vistnok den samme som La Crosse WS -2315AL
men konverter kabel fulgte ikke med og det jeg købte hos Multimedieexperten var der ikke software til -selv om det kostede 180 kr i manualen til vejstationen står der ikke noget om der skal bruges software til konverterkabel-og jeg er ikke meget for at prøve det -det kan ganske enkelt ikke være nødvendigt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-05-07 14:48

USB er jo lig med et RS232 / COM, sådan at forstå, at de begge er serielle.
Jeg har også den USB/COM konverterkabel, og der er tilsyneladende ikke noget elektronik i kablet, som der er i det kabel til LPT.
Så jeg har heller ikke nogen driver til dette kabel (kun til USB/LPT)
Men der findes iøvrigt også en konverter mellem COM/USB og USB/COM, som bare er ført gennem stikket.
Så spørgsmålet er jo om at få windows til at fatte at USB også er en serielport.
Ellers må du se om du kan få fat i et PCI kort med en COM port på. Det skulle nok være muligt at finde endnu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-05-07 14:53
Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 01-05-07 16:29

Hvis du vil prøve med den software jeg fik med mit kabel kan du lige give mig din mail, så skal jeg pakke den og sende.
Det burde ikke spille den store rolle hvilken software du har. Jeg bruger tit sådan et kabel i skolen og kan nøjes med et program til flere forskellige kabler.