/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elovn i gaskomfur separat stik
Fra : Polloloco
Vist : 956 gange
20 point
Dato : 28-04-07 17:55

Har lige fået tilsluttet gassen til et Gorenje komfur (el/gas)

havde før et lignende installeret, så jeg har en selvstændig 10A strømforbindelse til komfuret, men der er ikke noget stik (kun en boks hvor man kan føre ledninger ind, men det vil jeg ikke rode med)

Med det nye komfur er der et to-benet strømstik, hvor der i det gamle bare var ledninger.

Hvad sker der, hvis jeg sætter det nye i et alm strømstik? Jeg skal vel ringe efter en elektriker.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 30 point
Dato : 28-04-07 18:05

Hej Polloloco,

Du kan vælge at klippe stikproppen afg det nye komfur og tilslutte det inde i dåsen.
Ledningsfarverne skulle gerne svare overens, hvis det er en nyere instalaltion, hvilket det lyder som.
Gul/Grøn = jord
Blå = Nul
Brun, sort eller hvid = Fase

Du kan også ringe til en elektriker og få monteret en stikk. istedet for dåsen, så kan du altid tage komfuret til og fra selv.

MVH Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : Polloloco

Dato : 28-04-07 18:38

Tusind tak for det hurtige svar. Jeg accepterer det!

Ville dog gerne høre, hvad der sker, hvis man sætter et jord-krævende (2-bens) apparat til det almindelige net i lejligheden (ikke jordet, så vidt jeg ved, kun 2 ledninger i stikket).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 18:40

Og du må desværre ikke sætte stikket med de to ben ind nogen steder, for så mangler din beskyttelsesjord. (som er hullet i det to benede stik)

Hvis du lover ikke at røre ovnen mens den bager, så kan den testes/bruges med det to benede stik i en alm stikkontakt indtil den bliver korrekt monteret.

Godkendelse af svar
Fra : Polloloco

Dato : 28-04-07 18:42

Tak for svaret michaelholm.

Kommentar
Fra : Polloloco

Dato : 28-04-07 18:43

ok, jeg havde tænkt mig at bruge den elektriske tænder til kogepladerne, men jeg tror bare jeg venter til jeg får sat den til jord. :) tak for hjælpen