/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pudse Sølvtøj? Hvilket middel?
Fra : arne.jakobsen
Vist : 12658 gange
100 point
Dato : 26-04-07 19:36

I min barndom brugte min moder altid Brasso til Messing og Silvo til Sølv.

Kan man stadig købe disse og er det stadig de bedste midler.

Datidens midler kunne sommetider være problematiske m.h.t. sundhed/miljø.

Er der kommet andre midler der er bedre også hvad miljøet angår?

Jeg har arvet noget gl. messing og nogle sølvting og vil gerne gøre det pænt uden at bidrage til at ødelægge naturen.

Gode råd modtages med kyshånd.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-04-07 19:49

Så findes det vist ikke mere miljøvenligt

http://www.ask-alex.dk/1925_Nem_rensning_af_soelvtoej.html

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-07 19:59

Hvis jeg alligevel skal bruge Sølv-pudsemiddel for at bevare den opnåede renhed, hvorfor så ikke bare nøjes med Sølv-pudsemidlet?
De nemme ingredienser gør jo blot sølvet pænt. Hvis det derefter anløber sort igen i løbet af NOTime, er jeg jo lige vidt.

Ellers et godt link. Og TAK for det

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-07 20:04

Hej AJ.

M.h.t messing, så fik jeg, for maaaange år siden et rigtig godt råd af en gammel moster. Jeg må sige at jeg IKKE troede på det og min kommentar var bare et 'nå'.

Siden blev jeg jo så ældre og klogere og mosters gamle messingråd skulle afprøves fordi vi fik nogle utroligt smukke messinglysestager i bryllupsgave - du ved, sådan nogle med en frygtelig mængde krummelurer og den slags - nogle rigtig irriterende ting at pudse..

Mosters råd lød således:

Fyld en lille spand med håndvarmt vand, opløs en spiseskefuld citronsyre i vandet - stil dine lysestager ned i vandet i et par minutter - er de høje så gør det af to omgange - først den ene ende og derefter den anden (logik for perlehøns..men hva' ).
Når stagerne ser fine ud, efter få minutter, tager du dem op og skyller dem grundigt at under rindende, lunkent vand og vupti - fine nypudsede messinglysestager.

Ved du hvad Arne - det virker sørme. Jeg har brugt metoden lige siden og har altid de flotteste nypudsede stager, helt fri for 'snask' inde i krummelurerne

M.h.t. Sølvet, så køber jeg sådan en sølv-rensevæske i en beholder hvor man, hvis det f.eks. er smykker der skal pudses, kan putte smykket ned i, skrue låget på og så vende op og ned på beholderen et par gange. Der er sådan en slags 'indsats' inde i beholderen og når smykket / smykkerne skal op igen, tager man i denne indsats, så man ikke kommer i berøring med væsken. Indsatsen er en slags kurv og nu holder man kurven, med indhold, ind under den varme hane indtil al væsken er skyllet af - tørrer efter med en blød klud - og sølvsmykkerne/bestikket eller hvad det nu er, er smukt nypudset.
Drejer det sig om større ting, kan man bruge væsken på anden vis og resultatet bliver smukt. Jeg plejer såmænd bare at købe det i en ganske almindelig SuperBrugs, jeg husker ikke prisen men mener at det er i nærheden af 60-70 kroner, uden at jeg dog er sikker!

Det miljørigtige i denne sølvpudsevæske er jo så at det forbliver inde i beholderen - man bruger det igen og igen, jeg har haft min sidste flaske i flere år og har vel, ialt i mit liv, løbt 4-5 flasker (jeg er osse gaaaaammel ).
Jeg vil tilføje at jeg har en veninde der er guldsmed og jeg har spurgt hende om denne væske nu er så harmløs overfor sølvet, som jeg tror og svaret var at det kunne jeg roligt bruge.

Citronsyren som kan bruges til messing, kender du sikkert men jeg vil alligevel nævne, for evt. interesserede, at det er en slags 'pulver', konsistensen er som f.eks. perlesukker og det købes i Matas, prisen husker jeg ikke men det er ikke dyrt og er ret drøjt.

Brasso og Silvo kan stadig købes og hvis du synes det er dét du helst vil bruge, så er det da meget begrænset hvor miljøskadeligt det kan være, der er jo ikke tale om at man hælder det ud i naturen eller ned i en kloak.

God arbejdslyst, jeg ved ikke hvordan du har det med pudseriet - jeg kan bestemt ikke lide det

Men med ovenstående metoder, går det lidt bedre

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-04-07 20:09

Nem rensning af sølvtøj

På et eller andet tidspunkt begynder olderfars arvede sølvtøj at ligne en mellemting mellem kobbertaget på Christiansbog og en rusten skruetrækker.
Det er ikke altid nødvendigt at gnide og gnubbe med dyre og forurenende pudsemidler.
Med dette råd opnår du nydelige resulater med materialer, som i forvejen findes i husholdningen.
Du skal bruge:
en juice-karton med aluminium indvendig
15 gram bagepulver
15 gram køkkensalt
en liter vand
viskestykke
eventuelt sølvpudsemiddel

Kommentar
Fra : emab

Dato : 26-04-07 20:14

Bistro er et produkt der er nemt at bruge, men er ikke helt klar over hvor godt det er ved miljøet, men her er en Side fra miljøstyrelsen på forskellige produkter

http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+ny+viden/Kortl%C3%A6gning+af+forbrugerprodukter/Rapporter/02052511.htm
Håber det kan bruges
emab

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-07 20:17

Olesen-50

Ja - Men læs videre så står der:

Citat
Pudsemiddel bevarer overfladen

Hvis du vil bevare det skinnende sølvtøjs holdbarhed, kan du pudse efter med et sølvpudsemiddel.

Og selvfølgelig vil man da bevare overfladen og det skinnende sølvtøjs holdbarhed. Og så kan man da lige så godt NØJES med Sølv-Pudsemidlet.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-04-07 20:20

Hvis der er mange krummelurer, ville jeg da hellere gentage behandlingen fremfor at bruge knofedt klude evt. tandbørste for at få det pænt igen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-07 20:27

Ja det har du selvf. ret i. Det er også det der er det gode ved Dorthe's råd. Men disse NEMME råd synes altså ikke at kunne bevare skinnet og så må man altså alligevel slutte af med at sprøjte et tyndt lag Sølvpudsemiddel på og så tørre efter med en blød klud. Jeg tror at det er løsningen, uanset hvilken opskrift man vælger DIN eller DORTHE's.

Har endnu ikke kigget på emab's Links. Det kommer senere. Har ikke tid lige nu. Der er VM i Snooker og det VIL jeg bare se.

Tak foreløbigt. Og vi snakkes ved.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-07 20:33

Det behøver ikke at gøres så besværligt . Sølv er næsten et ædelmetal. Det korroderer normalt ikke. Det angribes dog af svovlforbindelser idet der dannes sort sølvsulfid på overfladen.
Den proces kan man få til at gå tilbage igen.

Tag en plastbalje eller -skål, alt efter sølvgenstandened størrelse. Endelig ikke en metalbeholder.
Læg alufolie i bunden og kom en håndfuld salt på. Mængden kommer sig ikke så nøje.

hæld derefter varmt vad på , gerne 60 til 80 °, så går det hutigere. Så lægges sølvet ned så hvert stykke ligger på folien. Der opstår så en svag elektrisk strøm , som koroderer aluminiummet, men gendanner sølv fra sølvsulfidet. Man lugter snart svovlbrinte. Det er lidt som ikke friske æg. Det kommer når svovlet frigøres fra sølvet . Efter et par minutter vendes sølvet og to minutter senere tages det op og skylles rent og tørres af.

Det rensede sølv holder sig længere i tætte plastposer. Så kan svovlholdoge gasser ikke så let komme til.
Metoden slider ikke så meget på sølvet som pudsemiddel. Det betyder mest ved pletsølv,

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-07 20:36

transor

Jeg har et rigtigt pænt sæt Theskeer i Sølvplet. Hvad gør jeg så med dem?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-04-07 20:45

Du behøver ikke slutte af med pudsemidlet, det bliver blankt lige efter behandlingen, og når det med tiden bliver kedeligt, så gentager du bare behandligen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-04-07 21:32

Jeg har aldrig brugt pudsemiddel, efter de behandlinger jeg har beskrevet
Det holder fint.

Men vælger du alligevel at bruge pudsemiddel EFTER at have brugt en anden behandling, så kan du da, som du osse selv skriver, lige så godt nøjes med at bruge pudsemiddel - ikke om JEG gad at bruge begge dele

Vh Dorthe - som altså ikke er doven men som har nogle ganske få ting der står på absolutMINUSsiden

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-07 21:43

Dorthe - Du har helt ret. Jeg gider squ heller ikke det der pudseri hvis det KAN undgåes.

Jeg giver dig pointene men også nogle til de andre der var inde på det samme.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-07 21:43

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-04-07 22:32

Pænt tak skal du ha' - så tror jeg jeg vil invitere min husbond(e) en tur i teatret!

Nårh nej

Go' arbejdslyst