/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsplæne i lerjord
Fra : HEPHEP66
Vist : 3877 gange
50 point
Dato : 25-04-07 13:26

Min græsplæne er sået i lerjord og vil ikke rigtig som jeg vil. Ved godt at jorden burde få tilført noget sand, men da det kræver omlægning af græsplænen efterspørger jeg noget andet.

Nogle idéer??????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-07 13:32

Citat
vil ikke rigtig som jeg vil
hvad er det du efterlyser ? Lerjord er et godt vokse medium for græs, mangler sjælden vand, men kan godt være kold og langsom at få i gang om foråret, med mindre det er ren ler kan jeg ikke se nogen problemer

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-07 13:51

Jo græsrødder har brug for luft .det er ikke let at tilføre større mænder sand- ikke for fint . Men du kan lave nogle huller med en havegreb og fylde op med grus, det er et stort arbejde.Stik greben ned vrik frelidt frem og tilbage lige så tæt som du gider, fyld med grus, det gør ikke noget med en smule grus ovenpå jorden mellem græsset.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 25-04-07 14:35

Giv den en ordentlig tur med en vertikalskærer og derefter kører du en tur over det hele med en fortovssandspreder - altså med sand i vel at mærke - derefter river du/jævner du sandet ned i græsset og venter på vand eller evt. vander, så sandet skylles ned i skærerillerne

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-04-07 19:41

Og så lige een for de magelige:
Min græsplæne har ikke været omlagt i ca. 30 år og er superflot.
Jeg har et spadestik lerjord og derunder ren blåler.
Jeg var lidt doven med hensyn til jordforbedring, så jeg fik dette råd af en gartner:
Slå græsset mindst 1 gang om ugen og lad være med at samle græsset op--giv den en gang gødning 2 gange om året så ordner tiden resten.
Det har jeg så gjort lige siden med et flot resultat.
God fornøjelse med evt. jordforbedring
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-07 21:47

dabj s metode er god i det lange løb; men jeg ved ikke om ikke det tager en 3-5 år inden du bliver tilfreds.

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:41

Din plæne mangler noget luft. Du kan evt give topdressing, der tilfører humus og så gå i gang med at vertikal-skærer den. Du bliver nok nødt til at genså. Vent til senere på året omkring september så er der varme til at frøne kan spire og du sparer vandingen. Næste år har du en flote plæne. Jeg var selv ved at tude - fordi jeg såede i maj (vejrudsigten lovede jo regn) og der kom tørke lige efter græsset var spiret - i 8 uger. Dét var godt for ukrudtet og jeg kunne ikke slå plænen. Så det var ned på alle fire med store sække.