/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kondensafløb fra varmegenvindingsanlæg
Fra : jko
Vist : 3409 gange
200 point
Dato : 17-01-03 11:56

Hej
Vi har fået monteret et Nilan varmegenvindingsanlæg, men montøren har desværre ikke fået lavet kondensafløbet korrekt ! Dette har betydet at en hel del kondensvand er løbet ud på loftet med skjolder til følge !
Han har bare sat en lang plastic-slange på som går fra aggregatet ned i isoleringen og ca. 3 - 4 meter hen til hvor slangen går ned gennem et hul i loftet og tilsluttet håndvaske-afløbet i vores bryggers !
Problemet er bare at vandet tilsyneladende slet ikke kan komme ned gennem slangen/afløbet !
Skal der monteres en lille vandpumpe til dette formål ?
Bør man ikke tape en "varmetråd" på slangen for at den ikke fryser til ?

Er der nogen der har forstand på dette ?

På forhånd tak !

Mvh
jko

Kommentar
Fra : mik30

Dato : 17-01-03 12:19

Nu skriver du det er en plastic slange, har du tjekket at den ikke er faldet sammen, nogle af de steder hvor
den er bøjet.
Kan du evt. puste igennem den?

mik30

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 17-01-03 13:48

Hvis det skyldes is blokade af slangen er det billiger at udskifte slange med en der har større diameter end at montere varme tråd.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : vaab

Dato : 17-01-03 14:18

Køb en armeret slange, den kan ikke falde sammen og sæt den på, jeg har samme anlæg og har ikke haft nogen problemer

Kommentar
Fra : vaab

Dato : 17-01-03 14:19

Køb en armeret slange, den kan ikke falde sammen og sæt den på, jeg har samme anlæg og har ikke haft nogen problemer

Kommentar
Fra : fancy

Dato : 17-01-03 14:22

Kondens afløbet skal være frost sikret evt. ved at der kommer lidt varme igennem loftet, du kan derefter lave en lille isoleret kasse rundt om afløbet, eller du kan som du selv var inde på montere en eller form for varme på slangen der hvor der er frost.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 17-01-03 14:39

Montøren er en fusker og bør finde mulvarpen frem og give dig en form for erstatning. Der skal retteligt udføres en vandlås, ellers vil undertrykket i anlægget suge en smule luft ind igennem slangen og så vil vandet ikke ud. Det næste er, at hvis han har anvendt en alminde haveslange er den i underkanten i størrelse. Ligger slangen uheldig kan vandets overfladespænding simpelthen forhindre vandet i at løbe ud. Derfor stort rør, brug 20mm PVC afløbsrør. Læg røret ned under isoleringen. Husk - kør røret ned - og op igen - og ned, selvfølgelig skal alt være under aggregatets kondensafløbsstuds (vandlås). Hæld vand i røret sådan der ikke trækkes luft ind denne vej - og vupti, virker skidtet. Alle tricksene med armeret slange og hvad ved jeg, er fusk (men derfor kan det godt virke - men ikke hver gang). Vil du være to hundrede % sikker på at tilfrysning undgås, køber du et "varme-kabel" til el-tracening. Sådan en kan vist fåes med indbygget termostat-funktion. I gamle dage købte vi dem hos Devi eller Jevi i Vejle. Spørg din elektriker. Pumper til kondensvand kan du få hos et kølefirma. De anvender dem til bortledning af vand fra fancoils (når vandet ikke kan løbe opad). Der findes nogle med et lille reservoir (centrifugal pumper) eller såkaldte peristaliske pumper. Begge dele koster penge og er normalt ikke nødvendig. Derfor - bedste løsning. Lav det (eller få det lavet i PVC afløbsrør, og læg røret nedenunder din isolering - husk vandlås. Sådan gør man på 99,9% af alt proffesionelt ventilation.

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 21-01-03 10:42

Tak for svaret 3773.