/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elkløver, kabeltype
Fra : jtlaursen
Vist : 1273 gange
100 point
Dato : 24-04-07 21:48

Jeg har lige købt en elektrisk brændekløver til 380v, der er på 4hk (ca. 3000w tror jeg det svarer til). I instruktionen står der at man som forlængerkabel skal bruge 2,5mm² ved 25m og derunder og 4,0m² ved over 25m. Sidstnævnte lyder rimelig voldsom i mine øre, kan det passe?

Jeg havde overvejet at købe GKSOJ 5x2,5 fra denne side, kan det ikke dutte?
http://www.el-netsalg.dk/group.asp?group=314&sub=237

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 24-04-07 21:56

Hej

Det kan fint passe.

Jo længere kabler, jo størrer spændingsfald, og dermed et størrer strømforbrug på en motor.

Det betyder så at en motor under belastning vil brænde af hvis spændingsfaldet er for stort, derfor angiver de den store kabeldimension

D_T

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-07 22:31

Og rul det hele ud.
Oprullet ledning danner magnetfelt og da der ikke er nogen jernkerne vil der opstå meget stor varme.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-07 22:34

Det kabel er helt fint til formålet. Det er nu også meget sjældent der er brug for en forlængerledning på over 25 meter

- Anden

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 24-04-07 23:46

Bare brug den kabeltromle som du har.Det er mere end rigeligt til at levere den smule strøm som du nævner.Men rul lige hele ledningen af kabeltromlen før du starter, for hvis det er en svagpisser ledning(10amp) risikere du at den smelter sammen på tromlen.Langt de fleste kabeltromler er dog med 16amp. ledning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-07 00:41

Ledning på tromle skal rulles ud ved belastning. Det er for at få tilstrækkelig køling af ledningen som varmes op af strømmen og den lille modstand, som der er i kobberet.
Det har ikke noget med magnetfelt og jern at gøre. Den samlede strøm i en ledning regnet med fortegn er jo altid nul, så det giver ikke noget samlet felt eller spolevirkning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-07 00:47

En kortslutningsmotor som trækker en hydraulikpumpe,har svært ved at starte, fordi startmomentet er lille, og betastninge er der allerede fra stilstand. Så hvis der ikke er smarte forholdsregler som friløbskobling ved start, vil den slet ikke starte hvis der er et spændingsfald, selv om det ikke er ret stort. Derfor krav om store dimensioner ved langt kabel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-07 10:34

Ok transor - men det var bare hvad jeg en gang fik at vide.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 25-04-07 10:47

Citat
En kortslutningsmotor som trækker en hydraulikpumpe,har svært ved at starte, fordi startmomentet er lille, og betastninge er der allerede fra stilstand. Så hvis der ikke er smarte forholdsregler som friløbskobling ved start, vil den slet ikke starte hvis der er et spændingsfald, selv om det ikke er ret stort. Derfor krav om store dimensioner ved langt kabel.

Men kan maskinen tage skade af spændingsfaldet, eller er der andre faremomenter?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-07 11:02

Hvis den er velkonstueret vil den ikke tage skade. Så er der et motorværn af en slags, som afbryder inden den bliver for varm. Husk at der på maskiner, hvor man kan komme til skade, skal være en nødafbryder umiddelbart hvor man betjener den.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-07 19:01

jtlaursen,

Under normale omstændigheder vil der intet ske med din brændekløver og jeg ville ikke være nervøs om så du rullede 100 meter 5G2,5 gummikabel ud og satte din brændekløver til for enden af dette?
Det er fuldstændig korrekt, hvad der bliver skrevet, at der vil være et spændingsfald over dine 100 meter 5G2,5 GKSOJ, dette vil være på et sted imellem 3 og 4 volt afhængig af cos fi.
Det vil sige at du istedet for at have et sted imellem 380 og 400 volt, så har 4 volt mindre og ....

Med venlig hilsen
Michael Christensen
Aut. El-installatør

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 25-04-07 21:51

Tak for svaret michaelholm.