/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mondeo 1.8 '93
Fra : taunusanden
Vist : 853 gange
100 point
Dato : 23-04-07 22:57

Ja ja, her troede jeg det var så simpelt.. Ville skifte olie for en kammerat, men har udsat det lidt pga en advarsel om ikke at bruge almindelig 10W/40 olie på den, men en veninde der er mekaniker siger jeg SKAL bruge 5W/30 eller 0W/30 på den, ellers ødelægger man de hydrauliske ventil løftere på sådan en "moderne" Ford Mondeo.

Har normalt altid brugt 15W/40 på mine egne gamle biler, nogle gange 20W/50 hvis de var godt slidte.. Vennernes biler har altid fået 10W/40 når vi har skiftet, men der er åbenbart undtagelser??

Nogen der ved om der er noget om snakken?

- Anden

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 23-04-07 23:11
Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-04-07 23:29

Tja, tilsyneladende kan man godt bruge 10w/40 så.. Men ser lige om der er andre der har noget at sige

Selvom det står godt beskrevet i dit link

- Anden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-07 23:49

En god 10W/40 olie er udmærket til sådan en gammel engelsk oliebrænder

Det kører andre biler med hydrauliske ventilløftere også med.

Citat
0W/30

Det er sådan noget man bruger på plæneklippere

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-04-07 00:48

0W/30 er nyeste generation af fuldsyntetisk motorolie ..og den kan plæneklipperen ikke tåle da den skal have en singlegrade 30W mineralsk olie (bemærk placering af W).

Det er fusk at komme delsyntetisk eller mineralsk motorolie på en motor der er "født" med syntetisk olie når den ellers fungere godt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-07 07:34

Dvs at 10W/40 er fint, blot det er fuld syntetisk?

Hehe, min plæneklipper fik 15w/40 da den var ny, kører stadig på det samme
30w koster jo penge..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-04-07 11:37

10w/40 er oftest delsyntetisk

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 24-04-07 17:44

Hej "Taunusanden"
Brug altid den olie på bilen, som der er foreskreven i instruktionsbogen - eller en olie
der er en "tand bedre". Det betyder så lidt økonomisk i det lange løb og du vil undgå
problemer med ventilløftestøj. Var det min vogn - så fik den en o-w30 eller en 0-w40 -
man undgårnæsten olieforbrug og hvis bilen og familien skal sydpå (belastes hårdt)
også, at den bliver ordentlig nedkølet i motor.
mvh
Ibea

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-07 22:12

Det er en af mine venners bil, den kommer sjældent langt væk. Tror sjældent den kommer på en tur på over 50km

Det er lidt fordi han piver over prisen på den rigtige olie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-04-07 22:15

Han piver fordi han ikke bruger det rigtige smørelse.
Fuldsyntetisk er prisen værd på en sund motor.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-07 22:31

Jeg er helt enig, vil bare høre hvad andre har at sige om det

Han har lige fået bilen, kanon billigt, næsten lige skiftet tandrem, servicebog er med, ikke ryger, så det er helt fint, men olieskift kommer snart, så den skal have et lille service med filtre og olie

Jeg lukker spørgsmålet imorgen (accepterer et svar self.), har lidt håbet at der kom nogen med "et godt dårligt eksempel" på hvordan det kan gå hvis man bruger det forkerte olie

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 25-04-07 19:47

Tak for svaret alimak. Jeg vil helt klart anbefale ham at bruge de ekstra kroner på den rigtige olie, hvis han så får problemer ud at bruge 10w/40, hvis han vælger det, så er det hans egen fejl.. Jeg vil bare hjælpe mine gode venner bedst muligt

Tak for hjælpen

- René

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-04-07 20:03

Tak selv
alimak