/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilke skruer til havelåge
Fra : blomsterfreaken
Vist : 2901 gange
200 point
Dato : 17-04-07 23:02

Vi har lavet en smuk havelåge i forskellige brædder/stolper (trykimprægneret fyrretræ) - alt i ret robust og kraftigt design. Bagefter har vi malet med god Gori-maling.

Vi har samlet med varmgalvaniserede spånpladeskruer (tror jeg nok). Vi borede for, så træet ikke flækkede, men allerede efter et halvt års brug er lågen ved at falde fra hianden, skruerne kan ikke holde, hvad er der galt?

Det er selve lågen, der er gået lidt i stykker, de lodrette brædder løsner sig fra Z'et -
vi har lavet den som et Z med lodrette brædder skruet på.

Ophæng på stolper, samt beslag og lukkemekanisme fungerer fint, og den er heller ikke sunket.

Vi havde tidligere en meget billig låge, vi havde købt, som lavede det samme nummer, men den var samlet med en slags hæfteklammer.

Vi troede, vi havde lavet det solidt, skal man virkelig bruge bolte og møtrikker for at samle en havelåge, eller er der andre muligheder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-04-07 23:21

Det tryk imprægnerede træ man får i dag er ikke tørret ordentligt, så det giver sig når det tørrer. Og ja du skal bruge bolte ved hængslerne.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 17-04-07 23:30

Det er indtil videre ikke ved hængslerne den skiller, men selve de lodrette brædder fra skellettet, skal man også bruge bolte her?

Det er sikkert rigtigt, at fugtighed har noget med det at gøre, men eftersom havelågen er påvirket af vejr og vind året rundt, vil problemet så ikke bare opstå igen og igen, selv om vi evt. sætter nye skruer i nu.

Det er specifikt hvilken type samling (skrue/søm-type el.lign.), der er det rigtige at bruge i den situation, jeg spørger efter. En færdig havelåge er da heller ikke boltet sammen?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-04-07 23:48

Problemet med fugt vil ikke opstå når først træet er tørt og derefter behandlet, f.eks om efteråret.
Du skal bruge Climate skruer eller galvaniserede. Grunden til at det løsner nu er at træet er tørret og fylder mindre. Kan du komme til at efterspænde?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-04-07 01:22

Du skal vende brædderne rigtigt ellers bevæger de sig med fugtsvingninger så hverken den ene eller andenn slags skruer kan holde , eller træet flækker.
årringene skal vende så brædderne ligger mod underlaget ( Z et) med den side som vente udad i træet de er skåret af.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-04-07 05:59

Du kunne evt., når du igen adskiller lågen, supplere med polyetanlim, der hvor træ krydser træ.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-04-07 07:41

Har selv lavet en for 2 år siden. Jeg lavede rammen som en ramme med diagonal støtte igennem
( lukket Z ), af taglægtetypen (trykimpreneret). Den blev limet samt skruet sammen.
Derefter blev der slået trykimpreneret brædder på (16X100 mm) med søm. Ikke en eneste gang er der nogen brædder gået løs. Jeg har måtte justere hængslerne et par gange.

Mit foreslag er, at jeres har været for "slasket" ( I har ikke først haft en stiv ramme, som man så slår brædderne på). Mine brædder er stort set "kun" til pynt, og er ikke en del af den bærende konstruktion.
Nu er der også stor forskel på hvordan man lukker en låge. Jeg kan se (og høre) omkring mig, at der er mange der smækker låger voldsomt i. Så holder de ikke lang tid.

MVH

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 18-04-07 08:25

Citat
Mit foreslag er, at jeres har været for "slasket" ( I har ikke først haft en stiv ramme, som man så slår brædderne på). Mine brædder er stort set "kun" til pynt, og er ikke en del af den bærende konstruktion

Det er nok det, der er problemet, men vi havde fundet flere vejledninger, hvor der blev sagt god for en sådan konstruktion :( - og der er da også masser af låger i handelen af samme konstruktion - mere :(

Citat
Du skal vende brædderne rigtigt ellers bevæger de sig med fugtsvingninger så hverken den ene eller andenn slags skruer kan holde , eller træet flækker.
årringene skal vende så brædderne ligger mod underlaget ( Z et) med den side som vente udad i træet de er skåret af.

Det har vi til gengæld gjort rigtigt.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 200 point
Dato : 18-04-07 08:56

Hvis det kun er de lodrette brædder der er problemet og ikke skellettet,( ´zttet) vender rigtigt set fra ydersiden) så er det ikke noget konstruktionsmæssigt. Prøv med udendørs trælim (ikke ekspanderende), tør alt overskydende af med det samme så du ikke stopperfor fremtidig træbeskyttelse . Hvis det er fordi der bliver smækket med lågen så køb en spiralfjeder i nærmeste bygemarked beregnet til havelåger. Den lukker lågen automatisk og du vender hurtigt folk af med selv at lukke (smække) lågen.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 18-04-07 14:57

Det er nemlig rigtigt, det er de lodrette brædder, der er problemet og kun dem, og z-et vender rigtigt, det havde vi nemlig også brugt tid på at få rigtigt.

Det kan meget nemt have noget med smækkeri at gøre, nogen gange bliver den slet ikke lukket ordentligt, og så står den og smækker, fordi der er lidt vintunnel, hvor den står. Den bliver desuden flittigt brugt, da den fører ud til en garage, hvor vi har et lille lager af cola, chips, toiletpapir osv

Så det med limen lyder som en god ide, det er i hvert fald ikke prøvet endnu og kunne godt virke, måske fjederen også skal installeres...

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 18-04-07 19:17

Så har jeg bare et enkelt spørgsmål, er det kun i skruehullerne, der skal lim, eller er det på hele den flade hvor brædderne ligger mod hinanden?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-04-07 20:11

Hele fladen, men pas på med polyethanlim, den udvider sig, så spar moderat på den. Prøv evt. på et ligegyldigt emne, hvis ikke du har erfaring med den, og får du det på fingrene, skal det slides af.

Godkendelse af svar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 18-04-07 21:15

Tak for svaret stig54.

Der var flere gode ideer i kommentarerne, sådan er det nogen gange, og man skal jo vælge et svar, så jeg synes dit var det nærmeste, dog skal jeg jo nu til at efterprøve i praksis!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-04-07 22:34

Tak for det: Jeg havde brugt udendørs snedkerlim på hele fladen der hvor de to emner mødes, (ikke kun skrue hullerne), og som jeg skrev tør det der flyder ud af med det samme. Brug ikke polyethanlim, det udvider sig og er ikke til at styre, men det er en fantastisk god lim andre steder.