/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
svag gnist fs1
Fra : lordfs1nelson
Vist : 1983 gange
120 point
Dato : 17-04-07 20:41

Har en fs1 der kun giver en svag gnist ved tændrøret ( kan ikke starte ). Har skiftet kondensator, tændrør, tændspole, tændørshætte + kabel. Justeret platiner efter bedste evne. Startede og kørte ellers fint, men efter en start gik den bare død.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 17-04-07 20:46

Er platinerne stilt ind til ca. 0.35 - 0.40mm...?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 17-04-07 20:49

Kan også være skidt eller fedt på platinerne.....

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 17-04-07 20:58

Platinerne er gjort rene med en klud og indstilt til 0,35 - 0,40 mm . Indstillingen foretages den ikke godtnok når stemplet er ca. 1,5 mm før top ?

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 17-04-07 21:58

Du har husket at man skal dreje motoren/stemplet baglæns for at indstille?.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-04-07 23:48

Indstillingen er når platinerne er længst fra hinanden, så passer tidspunktet/afstanden før top automatisk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-07 00:29

Måske rører den sorte ledning stel et sted så kommer der ingen gnist
Mvh Sune

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 18-04-07 08:57

Er der krater og bjerg på platinerne?

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 18-04-07 18:32

Tak for jeres råd, nu vil jeg lige prøve de forskellige råd og så håber jeg det virker. Vender tilbage.
Med hensyn til tændingstidspunktet som nævnes flere steder skal være ca. 1,5 mm før top, så troede jeg man skulle måle med en skydelære ned i tændrørshullet, for at finde de 1,5 mm før stemplet var i top. Men det er da rart at man bliver klogere hver dag.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 23-04-07 15:59

Jeg har ikke fået den til at køre endnu. Den var dog lige igang og kørte okay , da jeg så ville starte den igen var problemet der stadigvæk. Når man træder i kickstarteren kommer der f.eks. gnist 5 gange i træk men derefter er der ingen gnist ( gnisten er dog ikke noget at skrive hjem om ).
Men jeg syntes der er gennemgang til stel når jeg måler de forskellelige ting fra tændingen, skal der være det ?

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 23-04-07 16:49

hmm prøv at tage multistikket fra... og så sætter du den sorte ledning fra tændspolen ned i det der multistik ( I den sorte ) der sidder nemlig 4 forskellige farver ... og så se om der kommer gnist på ::D hvis der gør det er det noget med dit ledningsnet :D

ellers hvor kommer du fra i landet ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-07 17:29

Der skal være forbindelse gennem de enkelte dele til stel, den er god nok.
Dårlig gnist på FS 1, kommer tit af at tændspolen der sidder inde/oppe under sidedækselet ikke har ordentlig forbindelse til stel gennem de 2 skruer/møtrikker der stikker ud til dig, sørg for de skærer sig lidt ned gennem malingen.
Det er helt normalt at du kun ser ca 5 gnister, da der ikke kommer nogen når omdrejningerne er for langsomme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 24-04-07 12:23

Jeg har haft tændspolen ude og givet den en hæftning på den ene bolt samt rengjort for maling på stellet. Resultatet er det samme, og til Palle jeg tror ikke jeg fik forklaret mig rigtigt med hensyn til antal gnister, det er sådan at der kan komme gnist de 5 første gange jeg træder hårdt i kickstarteren, derefter kan jeg træde en antal gange uden der kommer gnist. Det virker efterhånden lidt mærkeligt. Platn afstanden er på 0,35 mm, men uanset den skulle gnist forekomsten da gerne være ens. Kan det være platinerne der er færdige ? der er dog ikke noget at se på dem af krater osv.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 24-04-07 12:25

Jeg har prøvet det med den sorte ledning fra tændspolen og direkte i multistikket, men nej

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-04-07 16:39

Prøv at skrue tændrørshætten af og holde selve den sorte lednings ende 1/2 cm fra stel.
Du skruer den af ved at holde igen på ledningen tæt ved tændrørshætten, og så skrue udad (Mod uret) med tændrørshætten.
Det er lettest at afprøve uden tændrør i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 24-04-07 18:03

Jeg har prøvet uden tændrørshætte flere gange men det hjælper ingen ting. Det virker lidt som om der er en løs forbindelse et eller andet sted, kan det skyldes dårlig forbindelse mellem motor og stellet ? Det har jeg nemlig ikke lige fået kontrolleret.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 24-04-07 20:42

Nææ, jeg tror ikke det skyldes dårlig forbindelse mellem motor og stellet ?
Men måske er fødespolen dårlig.
Køb fødespole, endnu et nyt tændrør, gode platiner, og slib magnetsvinghjulet med sandpapir indvendig, så alt rust er væk, se efter at magnetsvinghjulet sidder ordentlig på sin lille not.
http://thansen.dk/products.asp?c=881816838&n=1706571899
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 25-04-07 07:03

Er det fordi at tændspolen inde i svinghjulet ikke er langt nok ude mod magnetsvinghjulet, eller at den er løs...?

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 25-04-07 18:59

Jeg har lige monteret et sæt nye platiner og nu kan den starte. Men dem jeg har udskiftet ( smidt væk ) så faktisk pæne ud på kontaktfladerne, men måske var det en dårlig kvalitet. Men tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 25-04-07 19:00

Tak for svaret pallebhansen.