/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kunstgødning
Fra : TBjorn
Vist : 1689 gange
50 point
Dato : 13-04-07 21:33

Jeg har smidt kunstgødning på græsplænen i sidste uge. Der har jo ikke været noget nævneværdig regn, så kunstgødningen har bare ligget. Nu er plænen så ved at være gul mange steder.

Kan jeg brænde plænen af ? Skal jeg i gang med at vande?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 13-04-07 21:36

Vand, vand og vand igen ...og næste gang du gør forsøget så tjek lige vejrudsigten.

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 13-04-07 21:39

Gødning - lidt men tit
Uden næringsstoffer går det ikke. Der må tilføres den nødvendige gødning, f.eks. almindelig havegødning eller en af de specielle gødninger til græs. Det er bedst at gøde flere gange med små portioner. Det giver en mere jævn græsvækst og mindre gødningstab. Der gødes f.eks. 4 gange fra april til september (ikke i juli) med ca. 1,5 kg NPK-gødning pr. 100 m2 pr. gang. Sørg for at sprede gødningen jævnt over arealet. Det må foregå, når græsset er tørt - gerne efterfulgt af regn eller vanding.....fra Ide-Nyt

ziggy99

Kommentar
Fra : TBjorn

Dato : 13-04-07 21:41

Jeg har vandet her til aften.

Spørgsmålet går mere på om jeg kan brænde plænen af, eller om den står til at rede med vanding?

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 60 point
Dato : 13-04-07 21:45

Græs..altså ikke nyplantet.. har en forunderlig evne til at komme igen og igen...så sæt havegrillen og liggestolen ud og vent. Vand lidt hver aften og se ... din plæne bliver flot om 3-4 uger

Ziggy99

Godkendelse af svar
Fra : TBjorn

Dato : 13-04-07 21:50

Tak for svaret ziggy99.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-04-07 23:29

Vand er ret dyrt. Så hvis jeg var dig vil jeg erkende at du har gødet for meget på det forkerte tidpunkt. Spar på vandet, du skal vande utroligt meget før det gør en forskel.

Plænen er brændt. Vent 3 uger så kommer den igen om 5 uger får du glæde af gødningen, og du får en vildt flot plæne.