/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installation i carport (Korrespondancer)
Fra : eldu
Vist : 1955 gange
15 point
Dato : 16-01-03 11:30

Hej!
Jeg har et mindre problem med at vælge en løsning på en installation til lys i min Carport. Det er korrespondancerne der driller mig lidt. skal jeg vælge A eller B? A er væsentlig dyrere, men nem at komme til, mens B ser ud til at være mere hensigtsmæssig. C er vist ulovlig, men ser endnu nemmere ud!?
Desuden ved jeg ikke rigtigt hvilke slags kontakter og kabler der skal bruges udendørs og heller ikke præcist hvordan de skal placeres korrekt og lovligt.

NB. Jeg skal lede strøm fra bryggers til
carport, der er en udendørs afstand på ca. 15 m

Jeg håber nogen er klog nok!
Med venlig hilsen

Peter B

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 16-01-03 12:54

Jeg vil bare lige pointere hvis du ikke var klarover det, at A og B er også ulovlige hvis de ikke udføres af autorisede elektiker.

Accepteret svar
Fra : Fromsej

Modtaget 15 point
Dato : 16-01-03 13:02

Kabel skal du bruge installationskabel f.eks PVIKJ fra NKT.
3 x 1,5 og 5 x 1,5.
Mindst 1 stænktæt dåse , 2 korrespondance afbryder stænktæt + underlag , 2 stikkontakter + underlag ( hvis du vil )
samlemuffer , kabelclips.
Kablerne skal opsættes hensigtsmæssigt med en max clipsafstand på 20-25 cm.
Men hvis du ikke har helt styr på det så få en elektriker til at hjælpe dig.
Hvis du skal bruge en tegning så læg en mailadresse her.

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 16-01-03 13:39

Alle udendørs installationer - og det gælder også i garager - og installationer med jord må IKKE udføres af andre end autoriserede installatører. Hvis installationen er årsag til brand, kommer du selv til at hæfte for skaderne, dog betaler forsikringsselskabet først, men de kommer efter dig bagefter .... så lad være med det.

Hvis du vil lave det selv, så KAN du nøjes med at opsætte stikkontakterne og ledningerne. Find en elektriker, som efterfølgende blot skal tilslutte til din faste installation (og som samtidig checker, at det er lavet korrekt), for så er det lovligt.

Godkendelse af svar
Fra : eldu

Dato : 17-01-03 08:46

Tak for dit svar!
Endelig en der ikke kommenterer om jeg må gøre det jeg gør, og som bare svarer kontant på spørgsmålet! - TAK for det!
Her er min mail-adresse, da jeg gerne vil modtage din tegning! :

bechpeter@hotmail.com

TAK FOR HJÆLPEN FROMSEJ!
Peter Bech

Kommentar
Fra : eldu

Dato : 17-01-03 09:33

[indlæg]
"Carport-projektet"

...jeg er nået dertil, at jeg har fået købt materialerne til min el-installation. Nu mangler jeg bare at sætte mig ind i at tegne et diagram/opsætning for min installation! Men aner ikke hvordan! - Jeg har lånt et program (PCschematic) til at tegne det men kendet ikke programmet! -GØR DU? OG VIL DU HJÆLPE? SÅ SKRIV!

Kommentar
Fra : Hemads

Dato : 17-01-03 09:38

Hej Fromsej!
Jeg er også ved at installere belysning i min carport. Så jeg ønsker også at mådtage en tegning som denne.
Mange tak!
Mads

Kommentar
Fra : Hemads

Dato : 17-01-03 09:39

Min E-mail er
Madsdahlgaard@hotmail.com

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 17-01-03 11:23

Laver lige en tegning , og sender den.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 17-01-03 12:12

>>Peter , din mailadresse virker ikke.
Jeg har prøvet at sende den 2 gange nu.
>>Mads , den er sendt.

Kommentar
Fra : keano

Dato : 21-01-03 09:13

Hej med dig.
Er der nogle specielle regler for el-installationer i carport?

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 21-01-03 11:22

Ja , da det er at betragte som udendørs skal der bruges materiel beregnet til udendørs.
Det vil sige afbrydere stikkontakter og lamper skal minimum være stænktætte.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-07-03 11:03

Nu ved jeg godt at du allerede har købt alle komponeneterne til din installation, men om så ikke andet info til andre.

En meget nem måde at omgås korrospondance "problemet" på er ved at ganske enkelt købe et kiprelæ. (120 kr)

Relæet vil skifte position hvergang det modtager en impuls (alt fra 3- 220V).
Så til et relæ som dette kan man tilslutte lige så mange kontakter som man vil, uden at skulle til at trække nye kabler til de gamle kontaker. Der skal selvfølgelig trækkes kabler fra relæet til den nye kontakt.