/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lige hæk????
Fra : taliskoko
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 09-04-07 23:10

Jeg står og skal klippe en upasset Thuja hæk. Den er ca. 2,4 høj og skal ned i 1,8 samt have siderne studset.

Spørgsmålet er hvordan jeg bedst opnår en ens højde gennem alle 30 meter hæk i ujævnt terræn????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-07 23:21

Mener du en snorlige overkant, uanset terrænget? Så er løsningen vel nok en snor. Mener du 1,8 over terrænget, så overkanten følger terrænget, så må du stole på dit øjemål, måske med hjælp fra tommestokken.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-04-07 23:36

Yes, det overkanten jeg mener, og det var også lidt i det jeg selv var over i med at trække en snor(2xflagline) mellem to lægter, og så tage evt. 5-10 meter af gangen.(?)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-07 23:56

Det sidste lyder fornuftigt, hvis terrænet er i nogenlunde bløde former. Hvis det så bliver lidt for kantet, kan du jo runde lidt af på øjemål.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-04-07 23:58

Men beskyt øjne og åbne sår mod saften fra thujaen og vask dig godt bagefter. Den er nemlig giftig, selvom den kaldes livstræ i nogen bøger

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 09:24

Min mand trak en snor imellem to stolper, hvorefter han lagde et vatterpas på snoren, det fungerede rigtigt godt

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-04-07 13:05

Den er helt fin med snoren, men du skal have den ud på samtlige 30 m, hvis du vil være helt sikker på IKKE at få "hakker" i klipningen. Jeg har selv 3 x 30 m at klippe med nogen niveauforskel på den ene.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 10-04-07 13:09

alka> Nu skal den bare klippes ned. Hækken kommer jo ikke videre, når den er tæt og utrimmet.
Det ville være umuligt på en hæk der ikke er passet i flere år at få den pæn ved første klipning. Meeen, selvfølgelig sigter jeg efter så lige så umuligt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-04-07 13:28

OK taliskoko. Stort arbejde, men efterfølgende som at få sig en ny hæk der kan passes. Vi "overtog" engang en bøgehæk, føj for et arbejde, men den blev virkelig pæn og nem at holde - og så flytte vi!!!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-04-07 20:13

Brug et laservatterpas.

Placer det så strålen løber ca. 5 cm højere end der hvor du gerne vil have hækkens overkant.

Så er det bare på med hatten

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-07 20:26

Jeg håber sådan et watterpas kan lånes. Det er nok ret dyrt at anskaffe for den ene opgave. Forresten kan det være en god ide, at klippe ned i 1,70 mår du vil ende på 1,80. Så får du nye skud foroven , de er jo pænere end de nedklippede stubbe

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-04-07 21:20

Laservatterpas koster 40 kr i Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6713&n=10&KundeID=

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-07 21:26

Sådan et må jeg have - det lyder kostbart - lasewatterpas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-07 15:28

Bare lige sådan en strøtanke,.... kan man se strålen tydeligt hvis solen skinner??

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 19-04-07 15:34

En gartner har anbefalet IKKE at klippe hækken lige nu da evt. frostgrader stadig lurer og det kan mørkne hækken. :-/