/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
skærm til billedbehandling
Fra : wibbi
Vist : 842 gange
300 point
Dato : 05-04-07 14:39

Jeg er forvirret. Jeg har søgt og læst og søgt og læst og alligevel synes jeg at jeg blot bliver mere forvirret end oplyst. Jeg skal snart investere i en ny skærm. Den skal først og fremmest bruges til billedbehandling, som jeg går meget op i. Dvs. det skal være en god skærm, men jeg vil dog ikke investere mere end allerhøjst 5000 kr.
Nu har jeg en Crtskærm (LG Flatron 775 FT) i 17 tommer.
Jeg vil dog gerne op i 20/21.
Og næste problem: skal jeg så have et nyt grafikkort?
Jeg har nu et Xabra onboard grafikkort.
Kom med nogle bud - og først og fremmest begrundelser. Links til diverse skærme er der nok af - men hvorfor er lige denne skærm nu så fantastisk?
Ips og S-ips osv. Hvad betyder noget i virkelighedens verden?
Hilsen Wibbi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-04-07 17:55

Citat
Den skal først og fremmest bruges til billedbehandling, som jeg går meget op i

Så skal det ikke være en fladskærm

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 18:00

Citat
Jeg har nu et Xabra onboard grafikkort

Brug også lidt af opsparingen på et bedre grafikkort - nu siger du jo selv "billedbehandling", og det kan godt trække "tænder" ud.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 18:04

måske lidt uden for emnet, men her kan du finde nogle brugbare software (gratis)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 18:19

Mit bud... Xerox 22" Wide TFT XM3-22W
http://www.pyro.dk/shop/productlist.asp?Id=54 kr. 3.399,-

Kig evt. på www.edbpriser.dk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 18:21

Undskyld glemte link til PC-World's gratis program
http://www.pcworld.dk/art/7946?

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-04-07 19:04

dova
Du siger at så skal det ikke være en fladskærm. Jeg har overvejet dette, men efter min søgen på nettet lyder det trods alt som om TFTskærmene efterhånden er kommet op i kvalitet. Men måske har du ret??
Jeg ved det ikke.
Havde håbet på nogle flere bud.
Wibbi

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 20:01

Hej igen
Jeg er tilbøjelig til at give dova ret, men som du selv er inde på, så er kvaliteten ved at "komme med", men stadig til en højere pris. Ingen tvivl... du får mere for dine penge (teknisk set) ved køb af en "almindelig" monitor frem for en fladskærm.
Selv har jeg en 19" Xerox og jeg kan så'gutte se forskel, andet end jeg for ca. 1 år siden gav 1.000,- kr. mere for en fladskærm. Den pris forskel er nu nok faldet siden + en fladskærm (efter min mening) er noget kønnere at se på, og så optager den ikke så meget plads.
Alt sammen noget du, og kun du, kan gøre op med.
Jeg kan ikke rigtigt finde de store test's af skærme, men har da fundet dette link:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 150 point
Dato : 05-04-07 20:03

og... http://www.flatpanels.dk/monitorguide.php
gennemse siden, den er rimelig

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-04-07 21:24

Hvis jeg køber en fladskærm skal jeg vel også ud og købe nyt grafikkort - eller hvad?
Wibbi

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-04-07 22:33

Jeg ville vælge denne skærm>
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2081206

Den har nogle gode specefikationer

Respons Tid (Jo lavere, jo bedre) 2 ms

Kontrast 3000 : 1

Brightness 300 cd/m²
Den har to indgange>

DVI-D 1 stk (Indgang)<der følger som reglen adabtere/kabler med
Vga>Dvi,(kabel vga og dvi)de har der gjort med begge mine
LG fladskærme,det betyder også at man kan have koblet skærmen til to pc'er og skifte mellem dem med en knap under skærmen.

VGA 1 stk (Indgang)>Du har sikkert vga stik på dit onboard grafikkort så du behøver ikke at skifte kort.
Men det optimale ville være at benytte Dvi udgang
så skal signalerne ikke omformes frem til skærmen
grafikkort>Jeg ville vælge denne skærm>
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2081206

Den har nogle gode specefikationer

Respons Tid (Jo lavere, jo bedre) 2 ms

Kontrast 3000 : 1

Brightness 300 cd/m²
Den har to indgange>

DVI-D 1 stk (Indgang)<der følger som reglen adabtere/kabler med
Vga>Dvi,(kabel vga og dvi)det har der gjort med begge mine
LG fladskærme,det betyder også at man kan have koblet skærmen til to pc'er og skifte mellem dem med en knap under skærmen.

VGA 1 stk (Indgang)>Du har sikkert vga stik på dit onboard grafikkort så du behøver ikke at skifte kort.
Men det optimale ville være at benytte Dvi udgang
så skal signalerne ikke omformes frem til skærmen
grafikkort>analog>skærm >analog> digital.
Dvi der er digital signalet direkte fra kort til skærm,
bedre billede.

Display colors 16.7M <optimaltlog
Det tager altid en 14 dages penge før billedet på en digi skærm er optimalt.

Lg/fi... laver deres egne paneler.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-04-07 22:35

ups,gentagelse fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 23:13

Grafikkort: JA ! Du bør kraftigt overveje det, især hvis du skal arbejde med tunge/store billedopgaver. Dine krav til dette har du ikke nævnt meget om.
Jeg har intet kendskab til et Xabra onboard grafikkort, men alene "onboard" får mig til at mistænke, at det ikke er kraftigt nok, især ikke til de STORE opgaver.
Du kan sagtens starte med det du har, og så skifte til noget kraftigere/hurtigere senere. Rom blev ikke bygget på en dag. Processor-kraft er en anden ting, men også noget man skal have med i overvejelserne - tro mig, når du engang bliver rigtig "bidt" og begynder på video-redigering mv. så bliver man hurtigt kritisk (og ens sparegris må slagtes).
Manse9933's bud på en skærm er skam fint nok, men lad være med at blive forblændet af 8, 5 eller 2 ms vi snakker så små marginaler, at du sikkert ikke vil opdage det, med mindre der er tale om STORE og krævende spil eller videoer. Jeg tror ikke nogen af os kan se diff. Vi taler her om max. 3ms på de to skærme der er nævnt - grafikkortet kan her være den største "flaskehals" sammen med evt. for lidt processorkraft og RAM, det hele er en nøje afballanceret "sammenkogt ret".
Mit råd er at gå ned og få en snak med din lokale computerbutik. Forklar dine krav og evt. ønsker for fremtiden, og de kan helt sikkert lede dig på den bedste sammensætning (du behøves jo ikke ligefrem købe hos dem, men at spørge til råds, koster intet). Gør det en dag eller på et tidspunkt, hvor de ikke har hulens travlt.
Nu håber jeg ikke du er blevet alt for "skræmt" det er der absolut ingen grund til, men jeg/vi ved jo ikke hvilken form for billedbehandling du ønsker, for er det bare sommerbilleder af ungerne og moster Hedvig, så'n i ny og næ, ja så er næsten alt hvad der kan købes brugbart.
Tænk lidt over hvor "heftigt" det hele skal være - ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner... selv om det ser flot ud.

Fortsat god påske... jeg må desværre hoppe fra her, da Captain Morgan kalder + en hulens flok påskegæster inde i stuen er begyndt at galpe op om hvor pokker jeg har gemt mig
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 06:34

jeg må altså påstå at reaktions tid har en stor betydning,
og det er ligemeget hvad man bruger skærmen til,jeg har
en skærm med 8ms og 4ms(samme producent Lg)og alt
flyder meget bedre på 4ms sec skærmen,tegner billedet på aplikationerne meget hurtigre,jeg kan abselut se forskællen,du kan også få et udemærket grafikkort for under 2000 kr.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 06:36

jeg tror du gætter lidt CLAN

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-04-07 10:44

Nope... jeg gætter ikke, jeg har 3 skærmtyper at sammenligne med, men min hjerne er sikkert lidt langsommere end din
Måske mit grafikkort opvejer det, eller mine "opgaver", ikke er så tunge som dine
Jeg kan kun give dig ret i at en 2ms teknisk set burde være hurtigere end en 4ms, men som sagt, jeg kan så'gutte se forskel... med det jeg laver

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 11:00

Jeg kender nok mit system for godt,den mindste ændring
i systemet lægger jeg mærke til,lidt irreterende,for
så skal man ændre og ændre hele tiden,for at systemet kører som jeg vil have det skal,selv om der ikke er nogle problemer

Manse rode rode 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 11:01

derfor ser jeg foreskællen på mine skærme

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-04-07 11:18

Lidt mere påskelæsning
- http://www.computerworld.dk/art/37993?cid=2&q=sk%E6rme&a=cid&i=2&o=6&pos=7
kig især på menuen nederst TH Mere om
Måske det var værd at vente lidt, og få sig en 3D skærm - se:
http://www.computerworld.dk/art/37207?cid=2&q=sk%E6rme&a=cid&i=2&o=9&pos=10
selv om det nok mest er TV... men mon ikke også PC'en bliver "ramt".

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 11:37

Ja det kunne være fedt at kunne se det hele i 3D på ens
pc skærm uden cat programmer,vende og dreje alt,jeg vil gerne se hvordan kontrolpanelet ser ud bag på
der må stikke en masse genveje ud

endnu mere påske læsning>

http://www.pcworld.dk/art/7107?a=category&i=206

http://www.pcworld.dk/c/fjernsyn/anmeldelser

http://www.pcworld.dk/c/fjernsyn/features

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 11:39

http://www.pcworld.dk/art/7107?page=2

få lidt farver på dyret

Godkendelse af svar
Fra : wibbi

Dato : 12-04-07 17:46

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-04-07 12:38

Takker for points
Held og lykke med valget... it's a Jungle