/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Honda SFX
Fra : Fijala
Vist : 1909 gange
200 point
Dato : 27-03-07 17:33

Min datters Honda SFX vil pludselig ikke lade mere, så batteriet går rimelig hurtigt flad. Det er forøvrigt ikke ret gammelt max. 8 mdr.
Hvor sidder laderen på en SFX og er det noget man kan reparere på selv. Jeg aner slet ikke lige hvordan den fungerer eller hvad type det er og knallerten er ikke lige hjemme pt.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-03-07 17:45

Se efter på batteriet om der er vand på.
Dvs, hvis den har små skruer eller en lang strimmel i toppen som kan fjernes, så du kan fylde vand på!?!
Hvis det er et vedligeholdelsesfrit batteri, så er det nok ledningen fra ensretteren som er rustet over.
Den har ikke en generator som en bil.
Det er bare lystrømmen som bliver ensrettet og sendt over i batteriet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-03-07 18:58

Men den har virket lige indtil i søndags hvor jeg hjalp hende med at sætte en ubegrænset cdi boks på. Købt hos Scootershoppen. Da er der jo også en lille afbryder der gør at du kan afbryde for den. Da har jeg svejset ent lille stykke blik på til at skrue den fast på, så hun let lige kunne slå den fra hvis hun skulle møde nogle af dem på motorcykel I søndags var der ikke noget galt og heller ikke i mandags, men så idag da hun skulle hjem var der ikke power nok til selvstarteren.

På stilkket til batteriet sidder der jo et par sikringer, men de ser nu intakte ud. De har vel heller ikke nogen indflydelse på ladningen elller hvad. Når bare motoren er i gang virker alt jo, men der bruges batteriet måske heller ikkke eller ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-03-07 19:25

Al strøm laves af en stator/rotor bag magnetsvinghjuet.
Al strømmen spændingsreguleres så spændingen bliver ca 13V
Noget bruges til tænding.
Noget bruges til lys.
Noget ensrettes og sendes til batteri, instrumenter, blinklys, stoplampe(Bremselys)

Det er altså den sidste linie du skal bide mærke i.
Det nemmeste er altså at sætte et multimeter, indstillet til DC, Volt, ca 20V over batteriklemmerne, og så se om der sker forøgelse, fra tomgang til hurtigere omdr.
Sker der intet udslag, må man mistænke multistik, ensretter.
Sker der spændingsforøgelse er batteriet nok færdig.
Spændingsforøgelsen må selvfølgelig heller ikke være meget, da batteriet så koger og dør ret hurtigt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-03-07 19:37

Nu har jeg lige testet alle stik og forbindelser og der kunne godt mistænkes at de 2 sikringer (10- og 15Amp.) der sidder i stikket til batteriet var lidt irrede. De er nu rengjorte og alt har fået kontaktspray og tilsyneladende lader der nu lidt strøm på. Den kan da i al fald starte på selvstarteren. Desværre har jeg ikke et multimeter, men det må jeg jo lige over til naboen og låne.

Ensretteren hvor sidder den ?

Batteriet er forøvrigt et vedligeholdesfrit.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-03-07 19:58

Du bør nok gå alle de stik igennem som du kan finde, og rense dem for den grønne ir, som kommer med tiden.
Jeg ved ikke hvor ensretteren sidder, men du finder nok en del ir på stikkene på den.
Ensretteren er også spændingsregulator på Minarelli motore.
Ved ikke om den også er det på Honda.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-03-07 20:24

Nu kan det sgu være lige meget med om den lader, for næste morgen blev hun kørt ned at en højresvingende bil og den er totalsmadret. Heldigvis er hun sluppet nogenlunde heldigt med en smadret opflænset finger (7 sting) et smadret knæ der endnu ikke lige kan laves noget ved endnu, samt et utal af hudafskrabninger. Forhåbentlig slipper hun uden væsentlige mén.
Det var en ung mand der overhalede en hel kø af biler og pludselig kom han efter at han skulle til højre. Han pressede bilen ind i køne og svingede lige ind foran min datter. Politi og ambulancer i stor stil blev tilkaldt, da hun havde fløjet ca 8 m. igennem luften og lande helt over på en mark. (heldigvis) Han har vedkendt sig skylden så den side er på plads.

Undskyld men jeg har godt af at fortælle historien så i må lige lægge øre til.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 29-03-07 21:42

Håber at hun kommer sig.
Fortæl lige om svinet mister kortet og hvad der ellers sker.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-03-07 00:00

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-04-07 19:55

Hej igen

Vi har idag været nede og hente SFX eren og den er godt nok helt smadret. Alle skjolde er selvfølgelig splintret i tusinde stykker og forgaflen er totalvredet bagover. så der bliver nok ikke meget scooter ud af den igen.

Ved i hvad indvirkning det har på sagen udgang at den var ulovlig og at politiet har pillet de dele af

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 02-04-07 21:01

Det er helt sikkert noget som hans advokat vil hænge sig meget i, idet at det er sandsynligt at hun kørte langt over de tilladte 30kmt.
Derfor vil hun nok ikke modtage erstatning da det må anses som værende groft uagsomt at tune en knallert til 75 kmt, som hendes har nok kørt med ændret variomatik og ændret CDI tænding.

Held og lykke med retsagen og forvent en bøde på 2000,- fra politiet for at tune den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-04-07 20:02

Der er idag kommet svar fra hans forsikringsselskab og de betaler hele gildet. Den skal ned til en forhandler og takseres eller evt. repareres hvis det er muligt. Så kommer der så en ny skadesanmeldelse fra personskade et eller andet der skal dække hendes tøj og lignende og de evt følgeskader der måske kunne komme, hvilket man selvfølgelig ikke håber på.

Så nu må vi se.

Jeg lukker ikke lige dette spørgsmål endnu da jeg nok skal vende tilbage med udfaldet af det hele.
Tak fordi i lagde øre til

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-04-07 22:29

Selv tak.
Synes at det er spændende.
Det er helt klart fordi at det er hans skyld at i får erstatning.
Men var det hende som havde skylden så hang hun på det hele alene.

ps. den bliver takseret som totalskadet, hvis du siger at forgaflen er skæv og alle skjolde smadrede.
Så finder de en tilsvarende i den blå avis og tilbyder hende det som den står til.
medmindre at hun kan dokumentere at hendes var i bedre stand før ulykken, end den som de sammenligner med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-04-07 18:25

SFXen er erklæret død og prisen er ikke fastlagt endnu. Det er som om forsikringsselskabet lader lidt vente på sig. Vi har fået erstatning for at hendes tøj og udstyr. Det hat vores egen Indboforsikring betalt i første omgang og de opkrøver det så af hans forsikring.

Hun har idag været igennem en kikkertoperation i knæet og det er særdeles heldigt sluppet. Der er ikke noget galt indeni knæet dortset fra en blodsamling som er blevet fjernet. Hvad der så har forårsaget det, er helet op ad sig selv og det hele ser fint ud nu. Hun kunne ikke strække benet helt ud, derfor skulle hun igennem operationen, men da har de så blot renset hele den gamle blodsamling ud og knæet er straks meget bedre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-05-07 18:52

Så er det hele ved at være afsluttet og som jeg lovede får i lige en status rapport

Datteren er ved at være helt frisk igen efter den drøje omgang. Der er kun lidt tilbage fra den kæmpe blodansamling i låret der stadig er synligt. Ellers er hun ved at være ved fuld førlighed
og hun har selvfølgelig rendt til en masse genoptræning.

Hondaen gik for 7250,- med noget handlen frem og tilbage. Dette pga. den havde gået 16835km. og det ville taksatoren bruge som hovedargument. Han startede ved 6000,- men vi endte dog så lidt højere.

Modparten har mistet kortet i 2 år og jeg ham nu dagligt vente på bussen. Han er nu ellers ok, og der er ikke noget ballade med ham. Han er stadig meget ked af det der skete.

Det eneste der nu mangler er udregningen for svie og smerte og der er straks værre for det er jo skide svært at svare på, for hvad hører med under det.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-05-07 20:55

lækkert med en opdatering i ny og næ.
Når han tager kørekort igen om 2 år, så har han nok lært sin lektie.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-05-07 06:50

Så er spørgsmålet så lige. Hvem har lige en billig ok lovlig scooter 30, der ser ok ud og er i fin stand til meget billige penge. Hun skal jo kunne komme frem og tilbage men da hun er 17½ er der jo ikke længe til at hun skal have kørekort og hendes kæreste har allerede købt en gammel bil men har dog ikke kørekort endnu.

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 200 point
Dato : 26-05-07 09:54

Det finder du lettest på www.dba.dk
eller et sted med mindst lige så stort udbud og altid billeder og info, det er
www.scootergalleri.dk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-05-07 17:41

jeg har kigget, men det jeg håbede på var jo at en af jer jo havde en helt vild fin en til den halve pris.

Jeg må vist hellere til at slutte denne tråd og få delt lidt point ud.

Men hvem skal nu have dem for vi får jo aldrig opklaret hvad det rigtige svar var til mit egentlige spørgsmål.

Går i tænkeboks

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 31-05-07 19:37

Tak for svaret NoShyGuy.

Du fik pointene selv om der faktisk ikke var noget svar på denne tråd.