/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabel til lys i carport.
Fra : Thjorked
Vist : 2808 gange
20 point
Dato : 26-03-07 13:06

Jeg vil gerne have lagt lys ud i min carport og vil så spørge jer gode brugere lidt til råds.

Som det ser ud nu, så er min eneste mulighed for at trække strøm ud af huset, uden at skulle til at rive ekstra hul i væggen, er at tage strøm fra mit kraftstik i bryggerset. Dette stik passer med, hvis der bores hul ud af huset og ned i jorden, så er jeg næsten ved carporten.

Mine spørgsmål er så:

Må jeg tage strøm ud fra kraftstikket?

SKAL der bruges 5x2,5#, når jeg trækker strøm fra kraft ud af huset? Min gør det selv nabo siger at 1,5# er nok.

Er det korrekt at kablet skal ned i 30 cm med dækskinne 10cm over?

Skal kablet være at speciel type med kappe eller er en alm (Pvikj) 5 ledet kabel ok til at grave ned?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-03-07 13:18

Problemet er at hvis du trækker 1.5# så er de jo forsikret med en 16A.

Hvis du spørger mig ville jeg trække dem i 2.5# og så sætte en lille plasticboks op, med en 10A gruppe. Fra den kan du så trække 1.5# til lys i carporten.

Sådan ville en elektriker også gøre det, hvis han ikke ville sætte en ny gruppe op og trække 1.5# fra.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-07 13:18

Du er vist i gang med mere end du selv må lave jeg er ikke instalatør, men mener at vide du skal have en lysgruppe til dit projekt, ikke noget med at tage strøm fra et kraft stik, det er fusk og ulovlig

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-03-07 13:23

Her kan du se en stænktæt tavle:
http://www.vvs-el-grossisten.dk/page22.html

Du kan få dem billigere prøv her:
http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp

under tavler ---> Stænktæt tavle

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-03-07 13:24

----> o.v.n.
Det er helt lovligt at tage strøm fra en kraftstik. Man skal bare gøre det ordentligt

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-03-07 13:26

Thjorked spurgte ikke om det var lovligt eller ej, så spar os nu lige for den danske dobbeltmorale og løftede pegefingre.

Thjorked kender selv konsekvensen osv. osv.

Så svar konkret på mandens spørgsmål - ingen moraler.

Kommentar
Fra : Thjorked

Dato : 26-03-07 13:35

thulin

Dvs. at der trækkes at kabel ud i carporten, hvor der så et beskyttet sted sættes en 10amp tavle op, som så bruges til resten? Det betyder, jeg kun har brug for at tilslutte jord, nul og en fase?

Havde tænkt på i samme omgang, at sætte en stikkontakt eller to op. Skal de have en seperat gruppe eller kan de også sættes på den ene 10 amp. Regner med at gruppen skal trække maks. fem pærer, som opdeles over 3 kontakter. Og så gerne to stikkontakter.

Nogen bud på gravedybde og kabeltype?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-03-07 13:47

En gruppe er rigeligt til at trække 5 lamper samt nogle stikkontakter.

Du skal kun bruge Nul (blå) jord (gul/grøn) og så en hvilken som helst af faserne.

Så du skal kun have trukket 3 ledninger, men hvis du alligevel skal have trukket et kabel kan du ligeså godt trække 5 x 2.5# (sådan er de fleste 2.5# kabler bygget op) så har du 380/400V i carporten hvis du skulle bruge det på et senere tidspunkt.

Det er selvfølgelig smartest hvis du kan tage en fase som ikke bruges. Skal forstå at hvis du f.eks. allerede trækker en tørretumbler og en vaskemaskine fra 380V stikket, så er de formentlig delt ud så de bruger hver sin fase.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-03-07 13:52

Her finder du lidt information fra Gør det selv bladet om kabel dybde og lovgivning:

www.thulinsite.dk/stroem.pdf

Man må ikke selv osv osv. skal tilsluttes af en aut. elektriker.

Men du må gerne selv købe materiale og trække kabler. Så kan det klares på under een time, hvis man vil ofre på en elektriker

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 20 point
Dato : 26-03-07 14:10

Hej Thorkjed,

Jeg svarer lidt bagfra.
Kablet skal graves minimum 35 cm. ned og der skal dækplast ca. 10 cm. over dette.
En god ting er at sørge for at der ikke ligger sten i den jord du smider ned omkring kablet.
Husk at dækplasten er den type der er ca. 100mm bred og 3,6 m tyk og ikke det der hedder markeringsbåns, som mange kommer til at bruge, det er den type der er 20 mm bredt og meget tyndt.

Med hansyn til dækskinnen ved op og nedføring af et kabel til eller fra jord skal denne princielt gå fra de 35 cm under jordoverfladen og til 5cm over. (gerne mere)

Med hensyn til kabeltypen er du nødt til at checke den med fabrikanten af kablet, da der efterhånden findes så mange forskellige fabrikater på markedet og endda i flere forskellige modeller som "Light" osv. Desværre har en type "Light" i et fabrikat ikke samme egenskaber som i et andet fabrikat.

Det allerførste du skal sikre dig er at du har et HFI eller et HPFI relæ foran din installation, hvis ikke du har det, skal du ringe til en elektriker og få et sådant installeret. Inden nogen nu brokker sig over dette råd, vil jeg gerne informere om, at dette er den vigtigste beskyttelse i installationen og der ud over, bliver det lovpligtigt at have et sådant installeret inden 1. juli 2008.

Strøm der videreføres fra dit kraftstik er muligvis ikke den bedste løsning, men det kan sagtens gøre lovligt. Hvis installationen er udført med 2,5 mm2 og der sidder 16A sikringer foran, kan du vælge at nedsikre denne til 13A eller gøre som Thulin skriver. Det vigtigste er at sørge for at beskyttelseslederen er funktionel.

Jeg håber dette kan hjælpe dig i din videre færd.

MVH
El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : Thjorked

Dato : 26-03-07 17:30

Jeg takker for de gode tilbagemeldinger.

Lige et sidste spørgsmål, inden jeg begynder min endelige planglægning af arbejdet. Og uddeler points

Vil det være helt horibelt, at lade lamper og stikkontakter gå på 16amp gruppen inde i huset? Så undgår jeg at skulle sætte den ekstra gruppe op i carporten. (Men hvis jeg nu sætter gruppen op, så slipper jeg for at bøvle med 5x2,5# rundt i carporten. Så kan jeg nøjes med 3x1,5# og har stadig muligheden for at få kraft ud i carportens værksted.)

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 26-03-07 18:09

Hej Thjorked
Svaret på dit sidste spørgsmål er N E J, hvis du trækker fra en 16A gruppe (uanset hvorfra) skal du bruge et kabel med 2,5mm2 ledninger, men det kan godt være 3X2,5mm2, men i stedet for at grave kablet ned og derefter lægge et dækbånd over kan du jo lægge et rør og så lægge kablet ind i røret, så er det meget bedre beskyttet mod gnavere.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-07 18:20

? har du ikke et loft
? hvor i huset er tavlen
? ville anbefale at lave det "rigtig" udendørs stikk lys mv bør have sin egen gruppe

Kommentar
Fra : Thjorked

Dato : 26-03-07 21:08

bjarnebr:
Hvis jeg efter tilslutning af kabel på 16 amp gruppen, sætter en 10 amp gruppe på, for at nedgradere strømmen, så skulle der ikke være noget i vejen for at fortsætte med 1,5#.

rotw:
- Kan ikke gå fra loft til carport desværre.
- Tavlen er også i bryggerset, men alle kabler fra tavlen er muret inde på modsatte væk i forhold til carporten. Vil gerne undgå at skulle skære i væg og gulv. Derfor mente jeg at kraftstik løsningen ville være nemmere, da der bare skal bores skråt ned og ud, for at være i jorden til carport.
- Vil da undersøge, hvad en rigtig elektriker skal have for jobbet.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 26-03-07 22:49

Hej Thjorked
Selvfølgeligt kan du fortsætte med 1,5mm2 hvis du nedsikrer, men det skrev du ikke i din anden forespørgsel, men du burde overveje mit forslag om et rør.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : Thjorked

Dato : 27-03-07 08:57

Der skal vel stadig dækbånd over, hvis jeg vælger rør løsningen?

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 27-03-07 12:52

Hej Thorkjed,

Hvis du vælger at lægge kablet i jorden i et rør, kan du slippe for at have dækskinne på det, der hvor det går op ad væggen, hvis rørene opfylder kravet til dette, ellers er der ingen forskel overhovedet.

MVH
El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : Thjorked

Dato : 27-03-07 16:39

Nu skulle der være styr på det med kabel, gravedybde og at trække strøm fra en 16amp udgang.

Jeg takker for alle input.

Godkendelse af svar
Fra : Thjorked

Dato : 27-03-07 16:40

Tak for svaret michaelholm.