/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nedvejning af bil
Fra : Mr3xS
Vist : 7780 gange
100 point
Dato : 26-03-07 08:34

Jeg skal have indregistreret en bil, men vil gerne have bilens totalvægt reduceret med 50 kg. pga. trailervægt. Det er en trailer jeg låner, så det er ikke muligt at reducere trailervægten.

Hvad skal der til for at man kan reducere i totalvægten? Skal man bare sige det på motorkontoret, eller skal man omkring synshallen?

PFT for hjælpen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-07 08:38

Du skal kun omkring motorkontoret

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-03-07 08:58

Hej Nordsted.

Tak for svaret.

Skal man bare sige det til dem på motorkontoret? Skal der krydses noget af på registreringsblanketten?

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-03-07 09:49

Motorkontoret siger at den skal til en synshal...???

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-07 10:08

Jeg gik frem efter DCU's hjemmesider, der er spørgsmålet ofte oppe og vende pga campingvognene

Du kan læse mere i div. indlæg her

http://www.dcu.dk/campisterimellem/search.asp?funktion=doSearch&submenuid=4728&menuid=4726&AreaGuid=2285&searchWords=nedvejning&searchIn=0&subGroupGuid=0&author=Alle

Hvis linket driller så søg - campister imellem, ude til venstre er en søgefunktion, skriv nedvejning, så kommer der mange kommentarer frem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-07 11:34

Normalvis får man ikke bare sådan bilens lasteevne nedvejet så totalvægten reduceres, og bilen SKAL under alle omstændigheder til syn når det drejer sig om ændringer af bilens data.

det kommer også an på, om det er en gul- eller hvidepladebil.

Hvis det er en gulpladebil kan der blive noget med ekstra registreringsafift såfremt den nye totalvægt kommer under et vist antal kg, da der er forskel på hvor mange procent der skal indbetales når bilen er ny, alt efter totalvægten.

Nu gætter jeg på, at det er reglen om trailerkørekort der ligger til grund for ønsket om ændring ?

Men så risikerer du alligevel, at traileren så bliver ulovlig at køre med, da dens tilladte totalvægt kun må overskride bilens vægt med 50 kg.

Du kan få en folder på motorkontoret om reglerne for påhængskøretøjer og reglerne for hvornår der skal trailerkort til.
Der er også skemaer i hvor du kan udregne om din bil må køre med en bestemt trailer og om vægten gør, at du skal have trailerkort.

Folderen hedder " Påhængskøretøjer,synsfri sammenkobling, vægtgrænser, kørekort" udgivet af rådet for større færdselssikkerhed.

Men ellers spørg i den nærmeste synshal, da det alligevel er dem du skal have fat i, såfremt der er mulighed for du kan få det ændret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-03-07 11:41

Så har jeg været omkring sysnhallen, og har fået vægten sat ned, ikke noget problem..

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-03-07 11:46

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-03-07 13:44

>Dova

Det er en bil på hvide plader. Bilens totalvægt er 2150, trailerens er 1400. Det er ikke min trailer, men jeg vil komme til at bruge den indimellem. Derfor kan jeg ikke veje traileren ned, og må så veje bilen ned.

Bilen må maks trække 1700 kg, det ændres der ikke ved ved denne ændring.

Jeg kører ellers ikke med store trailere, så jeg har ikke pt. behov for trailer-kørekort. Men det kan da ikke udelukkes, at jeg får taget det trailer-kørekort en dag .

Men tak for hjælpen til dig også Dova.