/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Har Stodderen magten over salg af lejlig~
Fra : mickeyluigi
Vist : 404 gange
20 point
Dato : 15-01-03 00:06

Min lillesøster har for 5 år siden købt en lejlighed sammen med en stodder, som nu er stukket af fra gæld til Skattefar, Kreditforeninger, Banker, min søster m.fl. og flygtet til USA!
Min søster sidder nu med en høj husleje og en kæmpe gæld, da det er lykkedes stodderen (som har talegaverne i orden) at belåne lejligheden til langt op over tagryggen!

Kan min stakkels søster sælge lejligheden - uden stodderens underskrift?

NB: Stodderen er gået under jorden!

Med Bekymrede Hilsner

StoreBror

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 30 point
Dato : 15-01-03 00:28

Din søster kan ikke sælge ejerlejligheden uden medejerens underskrift

Ud fra dine oplysninger må en tvangsauktion anses for uundgåelig

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 15-01-03 12:17

Hej mickeyluigi
Det første i skal vide er, om det er søsteren, manden eller dem begge der er med i ejerforholdet.

Hvis det er søsteren: Ja, så må hun bare betale ved kasse 1, too bad.
Hvis det er manden: Ja, så hæfter han også alene, og hun kan bare flytte.
Hvis det er begge ligeligt fordelt: Hun kan så vælge at betale/afdrage 50 % af beløbet og på den måde undgå at komme længere ud personligt, men det kan en advokat fortælle meget mere om.

Nu ved jeg ikke hvor stor lejligheden er, men i visse situationer hvor man bliver presset fysisk, psykisk og på pengepungen, er man villig til at gå lidt længere end normalt. Så hvis hun kunne bære over med at leje et værelse ud samt fri afbenyttelse af bad og køkken, ja, så tror jeg det kunne løbe rundt. Men det kræver tålmodighed, da man lige pludselig har en fremmed i lejligheden. Men sørg for, at det enten bliver en pige, eller en som kender én godt.

Sidst vil jeg sige, at være på røven er noget lort. Jeg har selv prøvet det i mange år pga. en forretning, men hvis man har en stærk psyke, den skal også være stærk, så kan man tage skraldet og ende i RKI, men man skal vide, at der vil komme breve i tonsvis, møde i fogedretten osv., men man kan ikke plukke håret af en skaldet.

Hvis man vælger den hårde måde med RKI, så vil et godt råd være: Betal alle små ubetydelige regninger, men lad være med at betale noget som helst på de store. Det bliver kun skruen uden ende, pga. renter osv. Plus at man altid vil være på røven.... Tænk egoistisk.

Håber du kan bruge ovenstående.

Hvis du har spørgsmål så skriv til mig her på siden.

Mvh. BDG

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 16-01-03 11:11

Mht "lige deling" skal man være opmærksom på om der er skrevet solidarisk hæftelse på lånene taget i fælleskab. Der kan en kreditor gå efter alle pengene hos den som har dem, uanset deling og det gør de ! Det er især noget skidt ved pantebreve med lavere prioritet som risikere ikke at bleve dækket ved evt. tvangs auktion.

Kunne det min ikke tænkes at "stoderens" underskrift på mystisk vis kom på salgspapirene.
Det må anses at være tvivlsom om han vil dukke op og anfægte din søsters vidre handlinger.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 16-01-03 12:59

Rigtig god ide Ke´Fir

BDG

Kommentar
Fra : jnf

Dato : 28-01-04 20:36

Det virker som om at "stodderen" har belånt lejligheden uden dit samtykke. Såfremt du ejer en del af lejligheden er det ikke muligt og du vil kunne annulere pantet. Panthaver vil så blot have den personlige gældsforpligtelse tilbage.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 02-03-04 17:39

Hej mickeyluigi

Hvis din søster og hendes ex har købt lejligheden sammen (fælleskøb/lige sameje), så hæfter din søster for udgifterne i forbindelse med lejligheden. Dvs renter, afdrag, ejendomsskat, strøm osv. Hun ejer kun en halvdel af lejligheden, men hun hæfter for alle udgifter i forbindelse med lejligheden.

Så lyder det som om, at hendes ex har stillet hele lejligheden som sikkerhed for lån. Det kan han kun, hvis din søster også har skrevet under på låneansøgninger og den slags. Den halve lejlighed er hendes, og den kan hendes ex ikke tage fra hende, ved at stille den som sikkerhed for et lån.

Før en bank eller lignende acceptere fast ejendom som sikkerhed, så undersøger de ejendomsforholdene. Hvis der er flere ejere, så accepteres den faste ejendom normalt ikke som sikkerhed. Kun hvis alle ejere skriver under på papirerne.

Hvordan forholdene er, hvis søsters ex ikke svarer sine forpligtelser, det ved jeg ikke rigtig. Men så vidt jeg ved, under den forudsætning at hun ikke har skrevet under på noget, lægger låntager en pant ind i lejligheden, der så skal indfries, når lejligheden handles.

Kommentar
Fra : tch

Dato : 26-06-04 11:53

Hej mickeyluigi

Der er mange juridiske aspekter i noget sådant og mange holdninger til samme, men da jeg ser meget praktisk på tingene mener jeg der skal handles og ikke snakkes.

Find "stodderen" i USA (med de rigtige personer), sørg for at have de rigtige juridiske papirer for underskrift på stedet så din søter slipper ud af dette på rekordtid - han kan sandsynligvis ikke betale, men det skal afprøves på stedet face to face (men husk kend din fjende og sæt ind derefter og prøv ikke dette på egen hånd)

Det er ikke noget problem at finde "stodderen" da i sandsynligvis har en eller flere ledetråde - jeg kender disse forhold fra andre lande, og bor pt i Rusland hvor dette princip trives til fordel for dem der bliver snydt - og det virker, "stodderen" bliver blød i knæene på stedet og vil gøre hvad der skal til for at løse opgaven.

Sørg for at have professionel rådgiver (adv. etc.) til at få de korrekte papirer på plads - evt. fuld overdragelse til din søter så hun kan sælge hvis der er friværdi nok, eller anden model der er gunstig i denne situation.

Just go get him

MVH - TCH