/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Formel fra KW til KVA
Fra : futze
Vist : 6983 gange
100 point
Dato : 22-03-07 20:42

Kan jeg få hjælp til omregning af følgende:
1o Kw DC motor skal forsynes først fra transformer 3 faser pr. 400v / se. 700 v og styres af en 3 fase tyristerstyring.
Hvor mange kva skal transformeren være og hvorledes er formlen.
Motor volt 800 v dc
Husk tab i DC styring.
Hilsen futze

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 22-03-07 20:59

Jeg glæder mig til at se en løsning ( er der ikke noget der modsiger sig selv?)

Kommentar
Fra : futze

Dato : 22-03-07 21:05

Hvad skulle det være!

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 22-03-07 21:24

KW er DC, KVA er AC.
Men der er sikkert nogen der har mere forstand på det end mig.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-07 21:55

Her er en fin beregner....der kan klare det mest grove:
http://www.dieselserviceandsupply.com/Power_Calculator.aspx

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-07 21:59

Og her er lidt formelværk du kan bruge....
http://www.abrconsulting.com/Conversions/elec-con.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-07 23:32

Du må op med lidt flere oplysninger før man kan besvare . Hele opstillingen er jo lidt underlig, for det ville jo være nemmere at bruge en DC motor som kunne styres direkte fra en 0,4 kV trefase thyristorkobling. Hvad skal det bruges til?

Transformatorer til ensretterdrift skal dimensioneres anderledes end til normal drift. Det er fordi strømmen ikke bliver sinusformet. Kobbertabene bliver for samme effektivværdi af stømstyrken større end ved normal ren AC belastning, og der skal for samme kVA angivelse bruges større lederdimension. Endnu sværere bliver det med thyristorstyring, der kan give endnu flere overtoner.

Man skal også vide om motoren kun skal køre intermitterende, eller kontinuert ved fuld belastning i længere tid. Skal den også kunne køre med kortvarig overlast ?.

Det er lige en lille hyggeopgave for sådan en gammel stærkstrømsingeniør som mig.
Og så bliver honoraet jo heller ikke at kimse af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-07 00:07

Jeg har konsulteret min gamle lærebog i thyristorteknik. Med thyristor ensretning med fuld bro og trekant stjernekoblet trafo, ser det ud som om en 16kVA trafo er passende.

Men der findes mange andre koblingsformer. Det kan være formålstjenligt at bruge flere faser .
f.eks. 6 på sekundærsiden.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 23-03-07 01:42

--------------------------------------------------------------------------------
KW er DC, KVA er AC.

He, he.... Den var ny - fra lærerbog for ???

kilowatt er ekvivalient til voltampere. De udregnes også på samme påde. Når man overhovedet bruger voltampere, henviser det til, at det er er sekundært kredsløb. Man snakker altså KW effektforbrug på primærsiden og voltampere på sekundærsiden...

Kommentar
Fra : futze

Dato : 23-03-07 07:40

Transformeren skal være 3 fasede,ligeledes tyristerstyringen
DC motoren er på 800v ankerspænding
Opgaven lyder hvor mange kva skal transformeren være på med en akseleffekt på 10 kw.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 23-03-07 07:45

Ved 10kw svarer det til 12,5 kva.
Skulle tabet i tyristerstyringen og transformeren være på 3,5 kva.
Har du formlen for denne beregning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-07 07:48

Nej Erling . Det har du misforstået.

kW er ikke ækvivalent med kVA.

Transformatorers størrelse angives i kVA. kilovoltampere. Det kaldes med et lidt gammeldags men mere forklarende udtryk den tilsyneladende effekt.
Det er fordi de jo også skal transformere den wattløse strøm, selv om den jo giver nul aktiv effekt.
Angivelsen i kVA gælder både primær og en eller flere sekundærviklinger.

Du og berpox skriver forkerte forklaringer og henviser til formler, der ikke har med spørgsmålet at gøre.