/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Menu?
Fra : kategat
Vist : 2411 gange
100 point
Dato : 22-03-07 16:48

Hejsa

Vi er 7 venner der skal se boksning og fodbold på lørdag, vi skal have en rigtig hygge dag, og det starter jo med god mad og vin. Jeg har købt noget okse filet som gerne skulle bruges, men mangler lidt ideer til hvorledes menuen skal se ud... Jeg vil gerne have en opskrift med (eller et link) på jeres ide, da jeg selv vil lave det meste..
Regnede også med det skulle være en 3 retters...

Det må godt være lidt andet en suppe steg og is...

Håber i kan hjælpe
Kategat

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-07 16:56

Læs en kogebog

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-07 16:57

KIS Keep it simple, så kunne du f. eks bare starte med enten rejer eller laks pyntet på ristet toast brød.

Skære filet'en i ordentlige herrebøffer. Ovnstegte kartofler og enten Whiskey souce eller bearnaise til.
Alternativt kunne du smide et par poser skiveskårne kartofler i et smurt fad. Bland finthakket løg og hvidløg i. Hæld et par dunke monay-sovs over. Drys med grov salt. I ovnen ved 170° til det er brunt på oversiden.

Pandekager af mel, æg, vaniliesukker istedet for sukker, salt, øl istedet for mælk. Server med "tag-selv" syltetøj, is, florsukker, sukker mv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 16:58
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-07 16:59

....eller du kunne tag filet'en. Gnid den i grov salt og peber. Lav lommer og læg hvidløg i. I ovnen i 15 minutter ved 220°. Dæmp temperaturen til 160° og tag den ud når stegetermometret sige roastbøf.
Pak den ind i sølvpapir og viskestykker og lad den hvile, inden udskæringen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-07 17:00

En god mør oksefilet Fyldes med hummer

Dertil en god Burgogne

Så behøver man ikke så meget mere

Men hvis du insistere kan du jo lave suppe af hummerresterne , fedtet og blendede skaller.

som efterret en til burgogne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-07 17:01

Hvis du laver mornay kartofler og filet'en i ovnen kan du forberede det hele. Ligeledes lave dejen til pandekagerne.

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 22-03-07 17:17

Uhmm.. lyder lækkert det hele..

Men tag de simple ting og gør dem lækre...

Forret: lakse tortillas med guorgamole
Hovedret. oxfilet med ovnbagte græske kartofler og en let garniture (kunne være stegte peberfrugt med hvidløg og hakkede flåede tomater)

dessert: pandekager med is, hæld lidt sambucca over og tænd ild til dem, det giver en super lækker smag..Hæld evt. lidt chokolade over dem.. mums...

Hvis det var noget kan jeg sende dig opskrifterne på det.. ;)

god fornøjelse..

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 22-03-07 17:32

Ring til Teil, han er som altid fyldt med gode ideer.

Accepteret svar
Fra : paperboy

Modtaget 110 point
Dato : 22-03-07 17:36

Grillet oksefilet vendt i salsa verde med grillede asparges med basilikum og balsamico...

Grillet oksefilet vendt i salsa verde med grillede asparges med basilikum og balsamico samt spinatsalat med danablu.

(6 personer)

1 Oksefilet, ca. 1,5 kg (brug resten til et par gode bøffer)
Olie
Salt og peber

Til salsa verde
1 bdt kruspersille
1 citron
2 hvidløgsfed
50 g frisk reven parmesan
Salt og peber

Grillede asparges
2 bdt friske grønne asparges
1½ spsk olivenolie
½ dl mørk balsamico
1 stort skalotteløg eller salatløg
½ bdt frisk basilikum

Spinatsalat
2 bk spinatsalat
50 g danablu ost
2 spsk olie
1 spsk balsamico

Oksefilet
Oksefilet gnides med lidt olie, godt med salt og friskkværnet peber. Steges på grillen ved indirekte varme.
Det er en god idé at bruge et stegetermometer. Centertemperaturen skal være 60° C grader for rosastegt. Hviler 5-10 minutter.

Salsa verde
Et bundt kruspersille hakkes fint. Blandes med reven citronskal, hakket hvidløg, reven parmesan og krydres med salt og friskkværnet peber.

Asparges
På aspargesene skæres ca. 2-3 cm af bunden. Aspargesene pensles med lidt olie og grilles (læg dem på tværs så de ikke falder gennem grillristen). Vend dem ofte. Når de er
møre og har fået flot grill-mønster tages de af. Læg noget sølvpapir på grillen og læg aspargesene herpå. Pensl dem med lidt olie, mørk balsamico og læg skivede skalotteløg ovenpå. Luk sølvpapiret rundt om aspargesene. Her trækker de et par minutter og holdes samtidig varme.

Spinatsalat
Rør en olie/balsamico-dressing i en skål. Riv spinatbladene fra hinanden og bland dem med smuldret danablu i skålen.

Servering
Oksefileten rulles i den grønne salsa og skæres i tynde skiver. Aspargesene tages ud af sølvpapiret - gem olien - og lægges på tallerkenen sammen med kødet. Der drysses med frisk
basilikum over aspargesene og balsamico/olien fra aspargesene dryppes over. Server spinatsalaten til.

Til forret kan du lave en rejecocktail og til dessert en isdessert

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-03-07 17:46

Forret: Franskbrød smurt med fiskefars og stegt på panden, pynt med udhulet tomat fyldt med remoulade, overdrysset med purløg.

Hovedret:
Citat
Gnid den i grov salt og peber. Lav lommer og læg hvidløg i. I ovnen i 15 minutter ved 220°. Dæmp temperaturen til 160° og tag den ud når stegetermometret sige roastbøf.
Pak den ind i sølvpapir og viskestykker og lad den hvile, inden udskæringen.

Dertil bagte rodfrugter med timian. 'Karolines' selleripostej i portionsskåle (ramakiner). Rødløgskompot. Rødvinssauce af skyen fra kødet.

Dessert: En overlækker chokoladekage på hindbærsauce med softice til, pynt med f.eks. carambole (stjernefrugt) og eller andre sydfrugter. Opskrift haves.

Hanne

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 22-03-07 20:08

hejsa

jeg ville skrælle 10-12 bage kartofler og skære dem i skiver og lægge dem ned i et stort fad eller lille brade pande. så vil jeg komme kogende bouillion over til det knapt dækker kartoflerne, kom godt med krydderier på også hvidløg hvis i kan lide det. derefter lægger du stegen oven på kartoflerne og ind i ovnen på 200 grader, når stegen er blevet brunet tager du det ud igen og kommer peber og salt og evt. hvidløg på stegen, sætter ovnen ned på 160 grader og kommer et stege termometer i stegen og ind i ovnen igen, du tager det hele ud igen når stegen er 60-62 grader, pakker stegen ind og lader den ligge, det bouillion der ër tilbage hælder du op i gryde og kartoflerne sætter du tilbage i ovnen på 200 grader til de blive flotte lysebrune. så laver du sovs af det du har i gryden. forret og dessert finder du selv på jeg har lavet denne ret mange gange både med culottesteg og oksemørbrad m.m og det blive godt hvergang og det passer jo sig selv det meste af tiden. du kan også servere lidt salat til det smager godt dertil.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-03-07 00:34

Uhmm, er der nogen, der kommer med lidt natmad til os natteravne?

Kommentar
Fra : kategat

Dato : 23-03-07 15:03

jeg bruger opskriften fra paperboy, og desserten fra Camillasmoster og en forret fra linket jeg fik af refi

Tusind tak til jer alle sammen

Kategat

Godkendelse af svar
Fra : kategat

Dato : 23-03-07 15:03

Tak for svaret paperboy.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-03-07 15:57

Hvornår skal vi komme? Har I andre kanaler på jeres tv?